Tack för alla svar, som jag sammanfattningsvis tolkar så här då:
"Sitt lugnt i båten och invänta resultatet från inventeringen." Ingen idé att försöka göra något förhastat alltså?
Jag kommer att få veta (eller ta reda på) vad som måste göras, men inget vite för att jag tills dagsdatum har släppt ut orenat BDT-vatten i marken?
Jag kommer att få två år på mig att påbörja arbetet med en reningsanläggning och ytterliggare tre år innan det ska vara klart?
Vad gäller utedasset, så kommer jag att ordna med riktig och laglig kompostering, men vad skulle kunna hända om jag, under inspektionen, erkände att jag hittills har grävt ner skiten i skogen?
 
S Snickerisnack skrev:
Tack för alla svar, som jag sammanfattningsvis tolkar så här då:
"Sitt lugnt i båten och invänta resultatet från inventeringen." Ingen idé att försöka göra något förhastat alltså? Jag kommer att få veta (eller ta reda på) vad som måste göras,
Precis. När/om nuvarande lösning är utdömd så får du påbörja processen att ta reda på vilken lösning kommunen godkänner utifrån aktuell skyddsnivå, söka bygglov, leta entreprenör, etc.


men inget vite för att jag tills dagsdatum har släppt ut orenat BDT-vatten i marken?
Nej.

Jag kommer att få två år på mig att påbörja arbetet med en reningsanläggning och ytterliggare tre år innan det ska vara klart?
Typ. De exakta tiderna kan säkert variera mellan olika kommuner.

Vad gäller utedasset, så kommer jag att ordna med riktig och laglig kompostering, men vad skulle kunna hända om jag, under inspektionen, erkände att jag hittills har grävt ner skiten i skogen?
Bra fråga...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S Snickerisnack skrev:
...men vad skulle kunna hända om jag, under inspektionen, erkände att jag hittills har grävt ner skiten i skogen?
Som man brukar säga: Skiter björnen i skogen?
Jag minns när vi i min barn-/ungdom hyrde en gamma stuga på Tjörn, utan vare sig vatten inne, avlopp eller el. Fotogenkök, batteriradio och utedass var det som gällde.
Dasset var ute i en vedbod, och en vanligt plåthink fick ta emot gudslånet.
När hinken var full grävde pappa upp grästorv på ängen bredvid i en lite större cirkel än hinken, grävde ur några spadtag jord, tömde hinken och lade tillbaka grästorven.
Man såg efterhand små rundlar där gräset växte högre och var grönare än annars.
Det var där det tömda från dasset var nedgrävt :)
 
H hempularen skrev:
Jag skulle påbörja att anlägga en trekammarbrunn med infirltation. Alltså söka tillstånd, antingen anlita en firma för utförande eller sjölv ta reda på vad du behöver göra. Det ingår i tillstånden att du måste gräva en provgrop, och skicka in jordprover för analys om marken är löämplig för infiltration, så det är inget man fixar på ett par veckor. Väljer du rätt firma så har jag uppfattat att kommunen låter firman bedöma om marken är lämplig. Du kan troligen inte får en rak lista över "godkända firmor" från kommunen, men väljer du en lokal firma med avloppserfarenhet, och berätar för handläggaren vilken firma du överväger, så kan du nog få en rekation, om du valt rätt/fel.
Till BDT-vatten behöver man ju inte alltid en trekammarbrunn, det finns en del gråvattenfilter som klarar sig utan. T.ex. Uponor BDT Easy. Uponor har dock en dyrare Plus variant som kräver detta. Provgrop: jag behövde inte göra detta, kanske hade kommunen redan koll? Ta kontakt med den handläggare, föreslå någon enklare lösning och se om de accepterar det.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Precis. När/om nuvarande lösning är utdömd så får du påbörja processen att ta reda på vilken lösning kommunen godkänner utifrån aktuell skyddsnivå, söka bygglov, leta entreprenör, etc.
Men om de godkänner lösningen med gråvattenfiltret, som jag länkade till tidigare, så kan jag väl inte behöva ansöka om bygglov, anlita entreprenör etc? Eller? Den kan jag ju koppla in själv och den kan stå direkt på marken, eller halvt nedgrävd.
 
jhanbe jhanbe skrev:
Till BDT-vatten behöver man ju inte alltid en trekammarbrunn, det finns en del gråvattenfilter som klarar sig utan. T.ex. Uponor BDT Easy. Uponor har dock en dyrare Plus variant som kräver detta. Provgrop: jag behövde inte göra detta, kanske hade kommunen redan koll? Ta kontakt med den handläggare, föreslå någon enklare lösning och se om de accepterar det.
Nä, vad jag har förstått så räcker det med 2-stegsrening för BDT-vatten. Jag hoppas de godkänner gråvattenfiltret som jag länkade till tidigare. Den kostar dessutom mindre än hälften av Uponors variant, som du föreslog. Undrar varför så stor prisskillnad? Man brukar ju få det man betalar för, som man säger... :thinking:
 
S Snickerisnack skrev:
Nä, vad jag har förstått så räcker det med 2-stegsrening för BDT-vatten. Jag hoppas de godkänner gråvattenfiltret som jag länkade till tidigare. Den kostar dessutom mindre än hälften av Uponors variant, som du föreslog. Undrar varför så stor prisskillnad? Man brukar ju få det man betalar för, som man säger... :thinking:
BDT Easy klarar lite mer vatten per dygn och är nog bättre om man behöver gräva ner filtret en bit.
Se upp med placeringen och säkerhetsavstånd till dricksvattenbrunnar. Min granne har en dricksvattenbrunn på min tomt, det gjorde det krångligare för mig.

Tror att vissa kommuner är liberalare när det gäller sommarstugor och godkänner enklare lösningar.
 
S Snickerisnack skrev:
Nä, vad jag har förstått så räcker det med 2-stegsrening för BDT-vatten. Jag hoppas de godkänner gråvattenfiltret som jag länkade till tidigare. Den kostar dessutom mindre än hälften av Uponors variant, som du föreslog. Undrar varför så stor prisskillnad? Man brukar ju få det man betalar för, som man säger... :thinking:
Japp 2 steg räcker ju. Min poäng var att om du måste göra ett fullt system med infiltratione etc så är det lika bra att köra för wc också, då är prisskillnaden mkt liten. Men det är inte ens säkert att du får anlägga för wc avlopp. Kollaed din handläggare och återkom hur det gick.
 
G guggen skrev:
Japp 2 steg räcker ju. Min poäng var att om du måste göra ett fullt system med infiltratione etc så är det lika bra att köra för wc också, då är prisskillnaden mkt liten. Men det är inte ens säkert att du får anlägga för wc avlopp. Kollaed din handläggare och återkom hur det gick.
Som sagt, det kommer nog aldrig att bli aktuellt med WC i stugan. Så 2-stegsrening räcker isf. En liten fundering bara... Den här gråvattenfiltreringen som jag funderat på (länk sedan tidigare), räknas det som en 2-stegsrening, eller är det nåt helt annat? Och kan det isf stöta på komplikationer OM det inte räknas som en 2-stegsrening?
 
Claes Sörmland
Det ska vara en mycket liberal kommun om de accepterar nyinstallation av de där små plastlådefiltren. Dessa har underkänts i domstol eftersom de inte visats reducera smitta. Och liberala kommuner i Västernorrland, finns det?

Troligare är att kommunen vill se en slamavskiljare följt av antingen infiltration eller en markbädd för BDT-vatten.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ska vara en mycket liberal kommun om de accepterar nyinstallation av de där små plastlådefiltren. Dessa har underkänts i domstol eftersom de inte visats reducera smitta. Och liberala kommuner i Västernorrland, finns det?

Troligare är att kommunen vill se en slamavskiljare följt av antingen infiltration eller en markbädd för BDT-vatten.
Ok. Nu måste jag ställa en fråga, som jag trodde att jag inte skulle behöva sätta mig in i... Vad betyder/innebär infiltration samt markbädd egentligen?
 
Claes Sörmland
S Snickerisnack skrev:
Ok. Nu måste jag ställa en fråga, som jag trodde att jag inte skulle behöva sätta mig in i... Vad betyder/innebär infiltration samt markbädd egentligen?
Man leder det slamavskijlda vattnet ut i spridarledningar (avloppsför med 8 mm hål i). Dessa sprider vattnet över en sandyta, antingen en naturlig i marken och då heter det infiltration (vattnet infiltrerar i marken) eller en uppbyggd sandbädd (=en markbädd). Detta gör att det luktande i avloppsvattnet bryts ned av mikroorganismer i sanden och smittoämnen inaktiveras också.

Detta är standardmetodenf för att rena BDT-avloppsvatten.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man leder det slamavskijlda vattnet ut i spridarledningar (avloppsför med 8 mm hål i). Dessa sprider vattnet över en sandyta, antingen en naturlig i marken och då heter det infiltration (vattnet infiltrerar i marken) eller en uppbyggd sandbädd (=en markbädd). Detta gör att det luktande i avloppsvattnet bryts ned av mikroorganismer i sanden och smittoämnen inaktiveras också.

Detta är standardmetodenf för att rena BDT-avloppsvatten.
Om jag ska behöva kosta på en reningsanläggning på 100 000 kr för en sommarstugefastighet som kanske är värd, i nuvarande skick, 30 000 kr... Ok, hejdå till mitt (och min sambos) paradis!
 
Claes Sörmland
S Snickerisnack skrev:
Om jag ska behöva kosta på en reningsanläggning på 100 000 kr för en sommarstugefastighet som kanske är värd, i nuvarande skick, 30 000 kr... Ok, hejdå till mitt (och min sambos) paradis!
Det finns inget krav på att ha avlopp. Bär ut BDT-vattnet och häll ut det på marken. Helt lagligt.
 
  • Gilla
Mmhe71 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inget krav på att ha avlopp. Bär ut BDT-vattnet och häll ut det på marken. Helt lagligt.
Men hur kan DET vara lagligt då, att HÄLLA ut det på marken, istället för att det får RINNA ut på marken?!!! Vad är skillnaden, miljömässigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.