useless useless skrev:
Hur tänkte du då? Om det redan är betalt så är det väl via skattsedeln? Sänker du skatten så är det inte längre redan betalt...
Enligt kommunallagen får inte kommunen tjäna pengar på tjänster till medborgaren, så jag utgår ifrån att man tar betalt för den faktiska kostnaden.
Faktiska kostnaden för vad? Vad är det som kostar 2400:- eller i TS fall 6000:-? Papper och en stämpel? Deras lön är ju redan betalt via skatten. Vad är det som möjligen kan kostar så många tusen?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Bygglov är en intäktsfinansierad verksamhet till skillnad från tex vård och omsorg som är skattefinansierad. Kan jämföras med exempelvis VA som också det är intäktsfinansierat. Kommunen tar alltså betalt för handläggningen av ärendet enligt plan- och bygglagen.
Förstår fortfarande inte. Är det ideellt? Är personerna ej anställda för att ta hand om dessa ärenden och ge ett beslut? Fortfarande kan jag ej förstå varför man behöver betala ö.h.t för detta.
 
G Ganescha skrev:
Deras lön är ju redan betalt via skatten.
Nej, alla anställda och alla verksamheter inom kommunen är inte skattefinansierade.
 
  • Gilla
freter och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, alla anställda och alla verksamheter inom kommunen är inte skattefinansierade.
Okej. Då är det skillnad. Trodde faktiskt allt inom kommunen va just skattefinansierat. Tack för upplysningen. Ska genast grotta ner mig lite mer i detta.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Okej. Då är det skillnad. Trodde faktiskt allt inom kommunen va just skattefinansierat. Tack för upplysningen. Ska genast grotta ner mig lite mer i detta.
Oavsett vilket så saknas ju egentliga drivkrafter för att hålla ner priserna på kommunala avgiftsfinansierade tjänster.
Bättre att det fanns sådana drivkrafter .
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Fast på rörmokarens faktura kommer du att få betala för det material han använder sig av också så om han levererar och installerar en bergvärmepump och du räknar om det till ett timpris så kommer det att bli ganska högt. :cool:
Ja men i det här fallet får man ju bara ett papper för flera tusen. Material från mokaren får du ju behålla :geek:
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Jag ska prata med dem förstås och se vad dem säger först. Har mejlat handläggaren och berättat om problemet (hon vabbade och var inte tillgänglig i telefon)

Med hänvisning till pristabellerna jag länkade så verkar det som att prövning av altantak bör kosta 2401 kr, dvs. precis enligt uppgifterna jag fick från deras telefonlinje för hjälp och rådgivning, eller har jag tolkat tabellen fel?

Antar om jag bestrider lär jag väl aldrig vinna ändå pga. ord mot ord. Har ju inget dokumenterat. Den enda chans jag har är om de fakturerat fel och att det stämmer att det ska vara 2401 kr enligt deras tabeller, eller?
Det här visar hur viktigt det är att spela in telefonsamtal med myndigheter och företag. Ringer du med en smartphone finns det många olika appar att använda. Själv använder jag en som heter ACR. Funkar jättebra.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Det här visar hur viktigt det är att spela in telefonsamtal med myndigheter och företag. Ringer du med en smartphone finns det många olika appar att använda. Själv använder jag en som heter ACR. Funkar jättebra.
Precis!
 
M Munkfors skrev:
Ja men i det här fallet får man ju bara ett papper för flera tusen. Material från mokaren får du ju behålla :geek:
Fast du får ju mer än ett papper. Du får ett bygglov som normalt sett har en oändlig livslängd. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.