Alti Alti skrev:
Kan sådana här ångor vädras ut ur grunden och fastigheten på samma sätt som Radon?
Nej.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Kan kommunen utifrån miljöbalken förbjuda byggnation om TS rapporterar att marken är förorenad?
Det skulle ju bli besvärligt för TS om de blir stående med en tomt som inte får användas för att bygga hus på.
Nja, då blir det ju ett uppenbart dolt fel och kommunen tvingas återta tomten.
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
R Risarvaren skrev:
Jag skulle kräva att köpet återgår.
Punkt.
I och med det så behöver jag inte fundera på framtida hälsorisker för min del eller när jag senare vill sälja fastigjeten
Ja, oavsett vad eventuella undersökningar kommer att visa ligger det där under och kan oroa, både en själv och ev framtida köpare av fastigheten. Konsekvenserna är inte överblickbara helt enkelt.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
R Rillsan skrev:
[länk]
Verkar vara bra data. Har testat för mitt område.
 
  • Gilla
Rillsan och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Verkar vara bra data. Har testat för mitt område.
Ja, verkligt intressant! Skönt att se att det verkar rent om kring där man bor..
 
B VillaKalmar2016 skrev:
Hej,

Vi har i början av året köpt en mark av kommunen i nytt detaljplanerat område för 20 tomter. Vi gjorde en geoteknisk undersökning som först påvisade dåligt bärande material, och i ett av borrhålen noterades stark tjärlukt. Den jorden testades på labb och visade sig vara kraftigt förorenad. PAH-M och PAH-H i höga halter.
Området har fram till 70-talet använts dom deponi för rivnings- och schaktmassor.

Kommunens svar är att vi ska gräva försiktigt, då föroreningen var på ett djup av 1,7-2 meter. Men jag tycker de minsta vi kan begära är ytterligare tester? Har vi någon kunnig här? All input tas tacksamt emot!!
B VillaKalmar2016 skrev:
Hej,

Vi har i början av året köpt en mark av kommunen i nytt detaljplanerat område för 20 tomter. Vi gjorde en geoteknisk undersökning som först påvisade dåligt bärande material, och i ett av borrhålen noterades stark tjärlukt. Den jorden testades på labb och visade sig vara kraftigt förorenad. PAH-M och PAH-H i höga halter.
Området har fram till 70-talet använts dom deponi för rivnings- och schaktmassor.

Kommunens svar är att vi ska gräva försiktigt, då föroreningen var på ett djup av 1,7-2 meter. Men jag tycker de minsta vi kan begära är ytterligare tester? Har vi någon kunnig här? All input tas tacksamt emot!!
Hej!
Är det gamla föroreningar borde kommunen kunna sanera och söka bidrag från Trafikverket för Miljöskuld. Den är till för just föroreningar från bla 70-talet.
Jag kan inte alla turer kring detta, men borde kunna vara värt ett samtal med kommunen och be de undersöka saken.
 
F FruNilsson skrev:
Och, det finns inget som heter ”gräv försiktigt” i lagen. Tänk om nån vill gräva till pool om några år…
Precis. Förhoppningsvis var personen som uttalade sig bara okunnig. Gräver man till exempel för källare kommer man djupt ner.
 
  • Gilla
FruNilsson
  • Laddar…
B VillaKalmar2016 skrev:
Tack så mycket för ditt svar! Detaljplanen för bostäder vann laga kraft 2018. Det har fram till 1970 används som deponi för bygg- och schaktmassor, sedan fram till 2000 varit en idrottsplats för kommunens fotbollsförening. Efter det tills nu stått som ängsmark. En detaljplan borde väll finnas för när det gjordes till fotbollsplan också? Kan inte hitta det. Fick svar från kommun idag att marken nyligen har sanerats och att då det endast påträffats anledning att misstänka förorening vid 1 av 10 borrhål så bedömmer dom risken som låg för hälsa och tycker inte ytterligare åtgärder kräva i dagsläget.

Är det okej med punktvis förorenad mark på ett par meters djup i bostadsområden? Är det bara fara för hälsa om det är utbrett i marken? Kan inte släppa vetskapen av föroreningen även om de skulle visa sig bara vara just där. Ska begära ut allt underlag kommunen har och även på saneringen som vi inte fått någon information öht om.
Väldigt viktigt att läsa planhandlingarna. I plankartan regleras skyddsåtgärder och av planbeskrivningen ska det framgå om marken är förorenad och hur det i sådana fall ska avhjälpas. Under planprocessen görs flera utredningar som ska ligga till grund för kommunens bedömning och åtgärdsförslag. De kan du be att få ta del av. Markföroreningar kan ligga kvar stadigt i jorden eller förångas eller spridas med grundvatten. Hos Länsstyrelsen kan du få svar på flera frågor som kommunen kanske inte har kompetens att svara tydligt på.
 
Heij83
H HenrikHuslöse skrev:
Man gräver ju ut för singel och isolering, så det blir i praktiken mindre än 2 m.
Kanske TS vill ha en pol i framtiden, då blir det lätt ett djupare hål.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B VillaKalmar2016 skrev:
Har bara varit i kontakt med en av grannarna som redan börjat bygga och de har inte gjort någon geoteknisk undersökning. Och de hittade asfaltsrester i marken när de började schakta som kommun kom ut och tittade på och sa att de var okej. Jag vill gärna veta mer och dessa föroreningarna vi har är cancerogena vilket inte känns tryggt om man ska bo på marken!
Helt rätt tycker jag.

Sanering kan kosta mycket och jag tycker att kommunen borde ta ansvar och utgöra sanering innan de säljer till privatpersoner.
 
Kommunen är ansvarig som sålt marken! Med de värdena så är Det enda den marken duger till är en Kyrkogård!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Om jag minns rätt får man inte sälja sådan förorenad mark. Det är oansvarig vårdslöshet om det är kända föroreningar och ytliga gifter, som avger giftiga gaser uppåt. På Sjölunda i Malmö och St Hans backar i Lund har kommunen måst anlägga strövområde. Sen finns flera tragiska fall; BT Kemi i Teckomatorp, sanering av jorden har pågått i många år om det ens är färdigt nu, Plastfabriken i Kävlinge, Dalhem i Helsingborg, Gåsö brygga Lidingö, villorna i Jönköping som inte går att sälja m fl där människor och hundar blivit svårt sjuka.

Begär ut handlingar och spåra alla beslut och klagomål mm bakåt i tiden. Ta 1-9 kopior i varje begäran annars ruinerar kommunen dig. Beslutet att låta göra detaljplan, och att DP vunnit laga kraft hos länsstyrelsen borde vara en bra början då det är LST som skall bevaka sådana ärenden att Mark och område kan godkännas till bostadsutbyggnad.

Och, det finns inget som heter ”gräv försiktigt” i lagen. Tänk om nån vill gräva till pool om några år…
En oyrevlig parallell finns även i jönköping.
 
  • Gilla
FruNilsson och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, tomtvärdet är ju lägre även i framtiden om det blir allmänt känt vad som finns under ytan. En halvering av tomtpriset hade jag tyckt varit rimligt.
Inte bara tomtvärdet, hela fastigheten inklusive hus blir ju svårsålt.
Ett nybyggt hus tappar ju halva värdet om sådant blir allmänt känt.
Vem vill köpa ett hus då man vet att det står på otrevliga förorenat avfall?
Jag skulle ALDRIG ens överväga en sådan fastighet.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
R Risarvaren skrev:
Inte bara tomtvärdet, hela fastigheten inklusive hus blir ju svårsålt.
Ett nybyggt hus tappar ju halva värdet om sådant blir allmänt känt.
Vem vill köpa ett hus då man vet att det står på otrevliga förorenat avfall?
Jag skulle ALDRIG ens överväga en sådan fastighet.
Nej det är ju absurt att 1.7 meter skulle vara ett säkert djup (särskilt när grannen fått upp asfalt). Vad händer om tio år när en pool ska byggas? Kommer någon vilja äta äpplen från den tomten? Hur blir det när VA ska grävas på frostfritt djup och de river runt?
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag kan tycka att lite asfaltsbitar inte är hela världen och kan accepteras på tomtmark om det handlar om begränsad mängd. Men då ska det ju framgå vid köpet av fastigheten att detta finns.

Då vet man man som köpare av fastigheten att man måste lägga några hundra timmar på att manuellt plocka dessa bitar och samla in dem för insamling i separata kärl/containrar. D v s det är något som är kraftigt kostnadshöjande när man ska bygga ett småhus. Och det är inte lätt idag att ens hitta folk som vill göra sådant enkelt arbete som att plocka asfaltsbitar mot lön när det schaktas och markanläggs.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.