Har plastmattor i sovrum, hall och kök (från sent 90-tal). Gammal parkett från -67 i vardagsrummet.

I köket sviktar golvet en del och knarrar
Vardagsrummet fullkomligen knarrar och smäller när man går på det men sviktar mindre.
Dem andra sovrummen och hallen knarrar & sviktar lite.

Rev upp i skarven mellan hallen och vardagsrummet för att se hur golven var lagda. I hallen var det plastmatta limmad på masonit, som var fastspikad/häftad fast i råspont under.
Parketten såg ut att vara limmad på råspont och går ut under väggarna åt alla håll.

Farsan tyckte jag skulle lägga ny parkett ovan på plastmattan i hallen och gamla parketten men jag tror inte det får bort knarrandet. (Låter verkligen fan..)

Har börjat riva bort plastmattan och masoniten från hallen nu (sket i farsan), är ett skitjobb men jag hoppas jag gör rätt så långt..


Nu kommer frågan, ska jag riva bort råsponten underst också och lägga spånskiva? När jag rivit bort plastmattan och masonit så kommer fortfarande det knarrande ljudet så det ända sättet måste väll vara att lägga nytt undergolv?
Samma sak i vardagsrummet, ut med den gamla parketten från 67 och på med spånskiva+ny parkett.

I sovrummen kanske jag kan låta sponten ligga kvar då det inte knarrade lika mycket? Men då finns risk för eventuella nivå skillnader.

Mvh Janne
 
En budgetlösning är att skruva där det knarrar.....
 
kan det vara glest under mellan bärreglar.kommit in mycket vatten kanske innan du bodde där. menar växa och krympa dåligt spikat eller skruvat. finns tid, öppna golvet och titta på reglar. till 95%. där är problemet. glest eller för små dimensioner. går att rätta till.
 
Rev upp vardagsrums golvet idag. Provade att skruva det först (knarrandet blev mindre) men golvet var så jäkla ojämnt.. Var säkert 1cm nivåskillnad på 2meter vid fönstren. Efter vi rev upp så såg vi att det var masonitbitar lite här och där.. Det var säkert jätte jämnt 1967 när dom la golvet men nu var det helt galet. Där golvet stack upp 1cm satt det dubbla masonit bitar på balken, och även om man tog bort dem så var den balken högre än dom runt om.

Balken näst längst bort vid fönstren var värst
IMAG0345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idéer på hur man får balkarna jämna?
Har min egna idé -> rotationslaser, sätta ut många mätpunkter ovanpå balkarna och från dem mäta ner en jämn yta. Slipa/Hyvla ner dom balkarna som sticker upp
 
Mätte med laser på 101st mätpunkter idag, PHEW
7*13st, max diff 2.8cm
Golvet verkar falla från fönstret lite granna och jag planerar att fortsätta ha så för att matcha nuvarande dörr/hall öppningar någorlunda när nya golvet kommer på.
Ett fall med 1mm/balk = 13mm på 7m på långsidan verkar passa bra
 
  • Gilla
Incitus
  • Laddar…
Nu har jag glömt av vad tekniken heter men du kan göra så att du limskruvar nya raka reglar i lämplig dimension på sidan av de befintliga. Låt de sticka upp ett par millimeter över den högsta punkten som finns på det befintliga så lägger du resten efter den sen. Då kan du ju även anpassa fallet du vill ha såklart.

Kan det heta "sala"?

edit: Btw, farsan kanske tycker du är tokig men jag tycker du gjorde rätt som rev bort skiten. Nu får du ju fixat problemet från grunden. (y) Jag hade gjort samma sak. :)
 
Redigerat:
Bula?
DSC058943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipa slipa slipa, blir mycket spån
DSC058952.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att mäta upp linjerna längst balkarna tog nog längre tid än själva hyvlandet i sig.
Inte klart än, i morgon kanske spånskivor kommer på
 
Snyggt jobbat!
Själv bor jag i ett hus som är byggt med lådsektioner och inga reglar. Ett riktigt korthus med andra ord. Hade knarriga golv på några ställen och fick hjälp med att slå i några vågiga järn på några ställen innan vi la på nytt golv och det hjälpte. Vet inte vad de heter men någon i branschen kan säkert svaret på det. Kanske kan komma till användning en annan gång :)
 
Idag blev vi klara med hyvlandet, la i lite ny isolering mot ytterväggarna och fick på första raden av spånskivor.

IMAG03532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nypon
  • Laddar…
Vardagsrummet är klart och har börjat med hallen.
I hallen blir det också parkett men även elektriskgolvvärme & klinkers ca 3kvm vid ytterdörren.
Nån som har en hum om hur mycket flytspackling, armering, elslinga & klinkers bygger i höjd om man lägger det ovanpå golvspån?
Vill gärna få parketten och klinkers i någorlunda samma nivå. (Parketten bygger 17mm)


/Janne
 
på golvspån ska du ha minst 12-13mm flytspackel för böjstyvheten +klinker tjocklek ca 10mm + någon mm för fixet
så ca 25mm över golvspånet kommer överkant klinker ligga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.