Jag har en del gamla lampor och har flyttat in i en lägenhet i ett hus byggt 1939 där någon fått för sig att sätta in "jordade" lamputtag. Jag skriver inom citationstecken för jag har inte lyckats förstå om det är 2 eller tre kablar från taket. Det skulle förvåna mig om det är 3...Hur som helst kräver de ett lamputtag som har en "jordningspinne". Jag har på en lampa helt enkelt bytt ut den gamla lampkontakten och satt på en ny, för jordade kontaketer men eftersom lampan bara haft två kablar har jag inte fäst någon tredje. Lampan lyser fint. Sedan såg jag något om att man måste ha skyddade och jada jada. Kan det vara farligt att ha kopplat som jag gjort?
 
  • Gilla
Ring
  • Laddar…
måste behöver man inte
 
Grundfrågan är om lamputtagen och vägguttagen verkligen är jordade, eller om man bara har bytt uttag men inte dragit fram någon jordtråd.

Har du jordfelsbrytare?
 
useless useless skrev:
Grundfrågan är om lamputtagen och vägguttagen verkligen är jordade, eller om man bara har bytt uttag men inte dragit fram någon jordtråd.
Vad gör det för skillnad?

Har du jordfelsbrytare?
Vad gör det för skillnad? Och ja, jag har jordfelsbrytare.a
 
Gamla armaturer i metall måste byggas om till antingen jordat eller dubbelisolerat utförande för att få användas i en bostad med jordade uttag.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M maja02 skrev:
Kan det vara farligt att ha kopplat som jag gjort?
Ja.

Först och främst, hur gamla är dina lampor? Det du ska börja med är att få rätsida på vilken typ av stickpropp som ska sitta på var o en av dina lampor, Det finns tre typer av lampor.

Klass 0 - det är en gammal lampa, här ett exempel; Renovera gammal ljuskrona elektriskt. Det är lampor som varken är skyddsjordade eller dubbelisolerade. Dessa får inte användas i rum med skyddsjordade uttag. De måste först byggas om. Hur ser dina gamla lampor ut?
Klass I - det är lampor avsedda att skyddsjordas. De har någonstans denna symbol Symbol för dubbelisolering på elektrisk utrustning, två kvadrater och en lodrät linje. , vanligen vid någon anslutningsterminal,
Närbild på baksidan av en elanslutning för belysning med märkningar N, symbolen för dubbelisolering, L och en kabelanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men tyvärr inte på märkskylten. De skall ha en skyddsjordad stickpropp antingen av typ DCL som ser ut så här
En vit skyddsjordad stickpropp av typ DCL för lampor, med synligt jordstift.
eller den gamla typen som ser ut så här
En vit skyddsjordad stickpropp av typ DCL enligt svensk standard (observera hålet för skyddsjordsstiftet)
som passar i ett uttag som ser ut så här
En skyddsjordad stickpropp av typ DCL. (observera skyddsjordsstiftet).

Klass II - det är moderna lampor som är dubbelisolerade. Du ska där hitta denna symbol på märkskylten Symbol för dubbelisolering på elektrisk utrustning. . Dessa lampor ska ha en ojordad DCL-stickpropp (inget stift i mitten)
Skyddsjordad stickpropp av typ DCL med vit färg och anslutna ledningar.
eller den gamla typen (utan hål för jordstiftet)
En ojordad vit stickpropp för klass II-lampor, utan hål för jordstift. .
Båda dessa stickproppar passar i skyddsjordade och icke skyddsjordade uttag, precis som det ska vara. Det spelar ingen roll om uttagena är jordade eller ojordade.

Det är alltså lampan i sig som styr vilken typ av stickpropp den ska ha. Rummets typ av uttag är helt irrelevant.

Men ni verkar det oklart om du har skyddsjordade eller ojordade uttag i berörda rum? Det får inte vara oklart. Exakt vilka lamputtag har du i din lägenhet? Om du jämför med vägguttagen, är det då samma (jordade eller ojordade).Om du bara har två eller tre trådar som kommer fram ur taket så måste de identifieras ifall det finns en skyddsledare med där eller om det handlar om gammal kronkoppling som var vanligt förr. Sedan sätter man på ett uttag, skyddsjordat eller ojordat beroende på resten av vägguttagena i rummet.

Alla uttag i ett rum ska antingen vara skyddsjordade eller ojordade. Om du har en gammal klass 0-lampa så får den endast användas i rum med ojordade uttag. Dessa regler gäller per rum.

Om du har en JFB är fullständig irrelevant här, men det är givetvis bra om det finns en.
 
  • Gilla
Joel Lundell och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.