C
rayab skrev:
Ja den tanken har slagit mig också men tror jag kommer köra på att jag ska stå som mottagare på första gåvobrevet eftersom det var sagt att det var vi skulle få huset.
Ja det är ju onekligen enklast.
Kommer det visa sig att ingifta inte får stå på brevet så blir det en annan sak och då får tar vi det därifrån.
I så fall torde det framgå av gåvobrevet att egendomen skall vara enskild, och då är det som sagt en annan sak.
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
En make måste alltid godkänna en försäljning (avhändelse) av fast egendom som utgör makarnas gemensamma bostad. (Äktenskapsbalken 7 kap 5 §.) Godkännadekravet gäller även för bostadsrätter och hyresrätter som utgör makarnas gemensamma bostad.

Enligt andra stycket måste en make även godkänna avhändelse av fast egendom som utgör giftorättsgods som inte utgör gemensam bostad, men detta krav gäller inte för bostadsrätter eller hyresrätter.
 
Men i fallet med bostadsrätter så är det brukligt att man ställer det kravet ändå, oavsett om det ex. gäller en fjällstuga, eftersom det kan vara lite trickigt att strikt utreda om någon skulle kunna hävda i efterhand att det var deras gemensamma bostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.