Hej.

Vi tar det från början....

Frugans föräldrar har en sommarstuga på deras mark.
För 12 år sedan så började vi prata om att vi kanske kunde köpa den av dom men samtidigt så kändes det som dom inte ville ta tag i det och sälja och vi ville inte tjata för mycket.
Dom har haft en hyresgäst i huset fram tills i höstas då han flyttade ut eftersom huset inte var i så dåligt skick att det inte var beboligt längre.
Huset har kraftigt renoverings behov.

Eftersom hyresgästen flyttade ut så pratades det återigen om att vi kunde köpa huset.
Frugan och hennes syster som jobbar inom byggbranschen tog en titt på huset och kom fram till att huset är i så dåligt skick så om vi ska ta över det så måste vi få det så vi kan lägga pengarna på renovering och få det beboligt.
Vi kom fram till att det bästa vore att dom styckade av fastigheten så huset fick en egen fastighetsbeteckning. Vi gick med på att vi betalar kostnaden för detta vid samband med övertagandet.

Nu i dagarna fick vi gåvobrevet men trots att dom frågat efter mitt person nr så stod jag inte med på gåvobrevet. Detta gör mig irriterad eftersom det är mina pengar som kommer betala avstyckningen och även ”mina” pengar som kommer betala renoveringen.
Jag tycker av ren princip att även jag borde stå med på brevet. Dom har alltid pratat om att vi ska få huset och att vi ska ta över.

Hur är det rent juridiskt om min fru får huset.
Kan jag stå med på lagfarten?
Äger hon huset mer än mig även om jag står som 50% på lagfarten?

Vi har varit gifta i 3 år, varit tillsammans i 16 och har 2 barn ihop.

Jag har lust att säga till dom att sälj huset och få in någon som dom inte känner där istället.

Vad har ni för tankar och tips om detta? Hur hade ni gjort?
 
Detta borde du och din fru kunna ordna i efterhand! Kanske en del kostnader och administrativt strul dock.
 
Enda skillnaden är väl att som ensam ägare kan din fru sälja huset när hon vill utan ditt tillstånd.

Om du går in med de pengar som krävs för förrättningen för avstyckning så tycker jag att din fru borde gå med på att du får halva lagfarten.

Vid ev skilsmässa har du ändå rätt till halva huset oavsett ägarförhållande.
 
C
Om gåvan inte är enskild och det inte finns några äktenskapsförord så är det väl snarare tvärtom, dvs. ni kommer att äga fastigheten gemensamt oavsett vad som står i lagfarten.

Annars verkar det vettigt att försöka reda ut detta innan ni söker lagfart så slipper ni ju eventuellt extra kostnader för att fixa till det i efterhand.
 
C
fusion skrev:
Enda skillnaden är väl att som ensam ägare kan din fru sälja huset när hon vill utan ditt tillstånd.
Så vitt jag vet så krävs makens medgivande när man söker lagfart på fastighet som ägs av någon som är gift.
 
Om det inte finns några hindrande förbehåll i gåvobrevet så kan din fru kan skänka halva fastigheten till dig efter att hon har fått lagfarten. Det blir en extra stämpelavgift men det är inte så blodigt.

Även om hon inte skänker en del av fastigheten till dig så har du vid en möjlig framtida skilsmässa, om ni då varit gifta i minst fem år, rätt till halva värdet av fastigheten. Även här under förutsättning att det inte finns några förbehåll i gåvobrevet som hindrar detta.
 
peternicklas
Är det inte så enkelt som att gåva endast kan ges till egna barn ur skattehänseende??
 
Tack för svar men vet inte om jag blivit klokare :x
Att det skulle vara bättre ur skattehänseende tror jag inte eftersom gåvoskatten inte finns längre.

Någon som vet om jag kan stå med på lagfarten direkt trots att bara frun står med på gåvobrevet?
Vet inte ens om jag vill det utan vill helst ha ett accepterande från hennes föräldrar att jag får huset lika mycket som deras dotter (min fru) får om ni förstår vad jag menar.
 
fusion skrev:
Enda skillnaden är väl att som ensam ägare kan din fru sälja huset när hon vill utan ditt tillstånd.
Nja. Om det är en sommarstuga, där ingen är skriven vet jag inte om frun kan sälja fastigheten utan herrens medgivande.

När jag/vi (jag och frugan) (för ca sju år sedan, vi hade då varit gifta i ca två år) skulle sälja den bostadsrätt som vi bodde i (jag köpte bostadsrätten 2,5 år innan vi träffades) så var min fru tvungen att skriva på papper att hon godkände försäljningen.
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
Demmpa skrev:
När jag/vi (jag och frugan) (för ca sju år sedan, vi hade då varit gifta i ca två år) skulle sälja den bostadsrätt som vi bodde i (jag köpte bostadsrätten 2,5 år innan vi träffades) så var min fru tvungen att skriva på papper att hon godkände försäljningen.
Kanske BF regler som krävde det?

Fick ärva morsans sommarstuga och juristen som skötte dödsboet frågade då om min fru skulle stå med på lagfarten. Diskuterade detta med min fru och min syster som fick ärva andra hälften. Med juristens inrådan kom vi fram till att det var enklast att min fru inte stod med. Omvänt står inte heller min systers make som ägare heller. Jag utgår ju självfallet från att juristen inte försatt oss i en framtida ovisshet, men det kanske är fel?

EDIT: Detta med tanke på att jag och min syster skulle få friheten att sälja när vi ville:

http://www.arbetarbladet.se/kan-jag-salja-huset-aven-om-min-man-inte-vill-det hmm, verkar som det måste framgå vid gåva, testamente att den skall förbli enskild egendom för att man skall slippa make/makas tillstånd för att sälja. I övriga fall måste man då tydligen inhämta tillstånd. Det tolkar jag som att rådet vi fick av juristen var fel.

Det räcker då för TS att kolla gåvobrevet.
 
Redigerat:
Så länge det inte står något om enskild egendom någonstans och ni inte har äktenskapsförd om sådant, så är fastigheten hennes under pågående äktenskap, men i händelse av dödsfall eller skiljsmässa är den som vilket giftorättsgods som helst, dvs hon har företräde till den som varande hennes egendom, men värdet räknas in i hennes halva, dvs hon får lösa ut dig med tex sin del av ert boende.
 
fusion skrev:
Kanske BF regler som krävde det?
Nej, det var inte BRFs regler, BRF visste inte om vi var gifta eller inte (fanns inga papper hos föreningen på om vi var sambos eller gifta eller om hon bara var inneboende), "enda" sättet för dom att kolla upp det var via tex Skatteverket.

Vaktmästaren och vice värden visste om att vi var gifta eftersom vi pratade med dom då och då.
 
C
Demmpa skrev:
När jag/vi (jag och frugan) (för ca sju år sedan, vi hade då varit gifta i ca två år) skulle sälja den bostadsrätt som vi bodde i (jag köpte bostadsrätten 2,5 år innan vi träffades) så var min fru tvungen att skriva på papper att hon godkände försäljningen.
Vem var det som ville ha detta papper då?

Tror vi skall vara lite försiktiga med att blanda ihop BRF-försäljning med att söka lagfart.

Angående TS fråga om han kan stå på lagfarten utan att stå i gåvobrevet kanske det går att skicka in ytterligare ett gåvobrev i samma ansökan där din fru överlåter hälften av huset till dig?
 
Det var mäklaren som ville ha det papperet för att försäljningen skulle gå igenom.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja den tanken har slagit mig också men tror jag kommer köra på att jag ska stå som mottagare på första gåvobrevet eftersom det var sagt att det var vi skulle få huset.
Annars kan dom stå för förrättningen/avstyckningen själva och eventuellt sälja huset till någon annan. Vill känna att jag är med 100% från början i ett sådant här projekt.
Kommer det visa sig att ingifta inte får stå på brevet så blir det en annan sak och då får tar vi det därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.