Skulle ta mig an projekt rör i vår tvättstuga. Kapade ett par gamla rör för att dra vatten till blandare och tvättmaskin och upptäcker att jag kapat ett rör som leder till fjärrvärmen.

Röret kommer från inkommande vattenledning och går sedan genom det silverfärgade röret in till fjärrvärmecentralen. Ser ut att gå till cirkulationspumpen?

Varmvattnet funkar i kranar etc, men nu har jag stängt av cirkulationspumpen eftersom jag inte vet vad detta kan ge för konsekvenser.

tacksam för hjälp!!

:confused:

(Och varför några bilder väljer att ligga ner vet jag inte, får inte till det!!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många tusen liter vatten har runnit ut?
Det är tryck i fjärrvärmerören och MYCKET vatten finns i rören.

Protte
 
Det verkar vara inkommande vatten så det har bara droppat ur en del. Dock när jag nu dragit ett nytt rör och slår på vattnet så stiger trycket i systemet uppåt. Normalt ligger det på bar, nu steg det till 3 innan jag slog av vattnet. Så nu blir det således en ny fråga. Vad f-n har hänt? Ska trycket gå upp så mycket för att sedan sjunka?
 
  • Gilla
flipicity
  • Laddar…
Är det röret för att fylla på ditt eget värmesystem?
Inkommande kallvatten ---- kran ---- värmesystem?
Det är ju klart om du skarvar ihop och öppnar kranen så kommer trycket att stiga någonstans?

Protte
 
Så klart det kommer att stiga. Men nu ser ju allt ut exakt som i morse innan jag kapade ledningen. Under tiden jag fixat till det har det småsipprat ut vatten så det kan inte vara några mängder. Nu när jag slår på inkommande vatten stiger trycket och jag vågar inte låta det stiga längre.

Som det ser ut kommer vattnet genom det röret jag nu bytt ut, genom en koppling som förgrenar sig mot "värmeslingan" och sedan vidare till centralen.

Hrrm, vad göra? Slå på och hoppas att trycket går ner av sig själv efter tag? Kan detta göra att det blir för högt tryck i systemet så att något går sönder eller ska centralen släppa trycket om det blir för högt?
Tack för hjälp
 
Sitter en säkerhetsventil som öppnar (ska öppna) vid 2,5 bar på värmekretsen.
 
Ring en rörkrökare. Det var inte bara påfyllning av värmesystemet du fimpa? Cirkpump har du väl bara på den sidan?
 
Pumpen sitter på den sidan. Tror du något är sabbat? Eller är det nån inställning?
 
Det finns helt säkert en säkerhetsventil, men det är något som inte stämmer.

Av vad du säger tolkar jag det som (precis som Protte) att det är påfyllningen till ditt värmesystem/radiatorkrets som du hittat.

Viktigt att notera är att
1) fjärrvärmesystemet endast är kopplat till ditt system i huset via värmeväxlare. Det är inte samma vatten alltså.
2) ditt värmesystem är skilt från färskvatten, förutom att...
3) det finns en påfyllning, ansluten från färskvatten. Här skall finnas en kran, som är stängd, förutom när man behöver fylla på vatten i radiatorkretsen.

Mina 5 cent är alltså att det är påfyllningen du hittat, och att det finns en kran nånstans på vägen som du bör stänga.
 
Hrm, det märkliga i detta är att det ser ut som att den vattenledning jag hade av och sedan då lagade, går till värmesystemet... Hur dumt det än låter!

Som jag skrev tidigare så går den upp till en koppling som går både till den varmaste kretsen och vidare ner till pumpen. När jag hade av vattenledningen så blev den varm närmast kopplingen och var helt kall en halvmeter ut..

Tror röris får komma på måndag!
Tack alla
 
Om man tittar på bilderna, vilken bild visar röret som du kapade? Du har bytt röret säger du, men har du bara bytt röret, eller även någon koppling? Det jag är ute efter är om du samtidigt råkat ta bort någon kran som bara såg ut som en koppling, eller något i sitl med en backventil.
 
Krilleman
Vilket rör är det du har kapat? Jag fattar inte riktigt sammanhanget här...

Mer info/bilder på problemet önskas!
 
Om du kapat ett rör som går till c-pumpen så är det på sekundär sidan(din sida) så då är det rätt lugnt!
Utifrån din beskrivning så låter det som påfyllningen till värmesystemet.
 
Krilleman
Men om röret till/från påfyllningen är kapat så händer inget som är beskrivet ovan...

Jo, det som händer: Det rinner tappvatten innan påfyllningen eller så rinner det ur vatten från värmesystemet beroende på vilken sida som snittet av misstag är gjort.
 
Okej, ska försöka förklara ordentligt.

inkommande vatten går in till centralen på två ställen. Det ena där det finns ett vred som jag vrider på för att fylla på systemet om trycket går ner. På det andra stället går det in via den ledning jag hade av. Jag har inte missat nån koppling som kan vara boven.

Som syns på bild 1 går inkommande vatten via nån koppling som verkar vara nån form av ventil. Denna går sedan vidare till en T- koppling som den ena leder till den varma kretsen på "radiator-slingan" och den andra fortsätter till centralen på samma "rad" som cirkulationspumpen sitter på.

När jag slår på inkommande vatten, och har den ordinarie påfyllnadskranen stängd, går alltså trycket ändå upp. Det fortsätter gå upp till 2,5 bar då nån tryckventil löser ut och det strömmar vatten ur den.

Kan det vara ventilen (eller vad det nu är som sitter innan T-kopplingen) som spökar? När jag hade allt avstängt och höll på att reparera det avkapade röret som droppade det lite vatten bakvägen, dvs från centralen (cirkulationspump-sidan) så det vattnet borde ju har kommit från antingen pumpen eller "den varma kretsen".

Bild 2 & 3 ligger igen. Skumt. Med dessa försöker jag bara visa fortsättning på det inkommande vattnet, men tror de kanske inte säger så mycket...
Tack snälla för hjälpen :)
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.