Nu vet jag inte vilket träslag stumparna är av, men är det träslag som passar till skärbrädor kan du ju göra ett gäng sådana. Fördelen med att göra stavlimmade skärbrädor är att man kan ju göra skärbrädor på blandat spill i olika längder.
En fyr bräda kan ju gå lös på 1500 spänn, räcker dina stumpar till 5000 skärbrädor har du en inkomst på 7,5 miljoner.. ;)
Nackdelen med att sälja 5000 skärbrädor är att du mättat Sverige-marknaden i tio år framöver.. :cool:
 
  • Gilla
Kasper i Malmö och 1 till
  • Laddar…
Behövs inte ett nytt ytskikt nånstans? Kan iofs ta liiite tid också... Se
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Fingerskarvning är ett alternativ som varit uppe och används mycket vid tillverkning av möbler. Beroende av dimensioner av virke kan du säker göra ett byte och skapa värde av din brädstumpar. En fingerskarv är en dyr investering men det kommer bli vanligare med fingerskarvning i framtiden då kravet på återbruk av virke ökar.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
L Leif Persson4 skrev:
En fingerskarv är en dyr investering men det kommer bli vanligare med fingerskarvning i framtiden då kravet på återbruk av virke ökar.
Du tänker att detta kan vara ett prefekt tillfälle för TS att skaffa en ny liten maskin till sitt förhoppningsvis rymliga garage? Ja här brukar vi inte ifrågasätta inköp av verktyg och maskiner så varför inte?

Opti-Joint V-8 höghastighets vertikal fingerskarvningsmaskin för bearbetning av trämaterial.
 
  • Gilla
  • Älska
Kasper i Malmö och 2 till
  • Laddar…
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
Köp tomt, bygg sommarstuga, köpt braskamin.. Så länge det inte är impregnerade eller behandlade på annat sätt blir det fin ved..
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Stavspånsfasad på en sommarstuga kanske?
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Vilket antiklimax det blir om det bara är bortsågade ytor;)
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Hjälp!:rofl:
Knubbhus!!

Vår kåk från 1870 på drygt 200kvm är uppbyggt av spillbitar :)
Murat med koskit, halm o nå annat.

Så sina 10k bitar kanske räcker till ditt nästa boende ;)
 
  • Vägg klädd med oregelbundna träspillbitar i olika längder och bredder, med klädhängare och jackor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
När vi byggde en altan fick vi en shitload stumpar över. Jag skruvade dem, sida vid sida, längs en regel, satte en toppbräda på, och kapade till samma längd och satte som rabattkant. Snabbt gjort, blir skitsnyggt.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Rita upp ett 80 m2 stort kubbhus i tex sketchup vilket dina 16,8 m3 brädbitar bör räcka till. Sätt in en annons i något lämpligt självbyggarforum där du säljer brädbitarna som byggsats för väggarna i huset. Borde vara ett perfekt jobb för någon miljö/prepperintresserad. Prisförslag 1 kr per träbit - 10000 i fickan. Brasved kostar säkert 400 kr kubiken vilket ju ger ca 7000. kr.
Kanske ändå det bästa skulle vara att bli omåttligt populär i Småland genom att ge bort det till skolslöjden.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
L Leif Persson4 skrev:
Fingerskarvning är ett alternativ som varit uppe och används mycket vid tillverkning av möbler. Beroende av dimensioner av virke kan du säker göra ett byte och skapa värde av din brädstumpar. En fingerskarv är en dyr investering men det kommer bli vanligare med fingerskarvning i framtiden då kravet på återbruk av virke ökar.
ok, och fingerskarvning är väl bara för inomhusbruk? Det går nog inte att skarva till t ex klädselbrädor va?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du tänker att detta kan vara ett prefekt tillfälle för TS att skaffa en ny liten maskin till sitt förhoppningsvis rymliga garage? Ja här brukar vi inte ifrågasätta inköp av verktyg och maskiner så varför inte?

[bild]
Jag kan bygga en garage av stumparna nu och sätta in maskinen i! Problem 2 uppstår sen när jag har en stor maskin men inget virke:rofl:
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Stavspånsfasad på en sommarstuga kanske?
det låter spännande, jag vet inte riktigt vad detta är. Har du sett det någonstans?
 
T Tuchpad skrev:
Knubbhus!!

Vår kåk från 1870 på drygt 200kvm är uppbyggt av spillbitar :)
Murat med koskit, halm o nå annat.

Så sina 10k bitar kanske räcker till ditt nästa boende ;)
fint! Ja det kanske få bli nåt sånt!
 
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
det låter spännande, jag vet inte riktigt vad detta är. Har du sett det någonstans?
Förr i tiden var det vanligt, inte bara på tak där det dock användes mest. Det finns en hel del kyrkor med denna tekniken på fasaden.

https://www.google.com/search?q=stavspån+fasad&client=ms-android-oneplus-rvo3&prmd=ivmn&sxsrf=APq-WBuLEhcA5daJS48g_yYcRc0djAO3KQ:1650533155462&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjf8K6T66T3AhW9QvEDHf1dBX4Q_AUoAXoECAIQAQ&biw=384&bih=660&dpr=2.81
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.