Jag har köpt ett gammalt hus av ett dödsbo, och eftersom herren som ägt det sedan 50-talet inte lever längre har jag svårt att få reda på hur vatten är draget etc.

Innan huset fick kommunalt vatten togs det ur en egen brunn som på senare år har använts för trädgårdsbevattning.

Tyvärr lyckas jag själv inte få upp något vatten ur bevattningsbrunnen. Jag hör att pumpen kör, men den orkar inte få upp något vatten. Jag provade att lossa tryckledningen och fylla på med vatten, men detta hjälpte inte.

Pumpen är en gardena 400 som står uppe på marken. Denna lär inte orka suga så djupt, men det har fungerat tidigare. Enligt SGU:s grundvattenkarta ligger brunnen i ett område med goda uttagsmöjligheter, 20 000 - 60 000 l/h. Själva brunne finns tyvärr inte med i brunnsarkivet. Jag tror den är gjord innan arkivet skapades.

Om brunnen är grävd eller borrad har jag ingen aning om. Det sticker upp ett rör ur marken med en skum rostig grej på. Kanske någon backventil som har hängt sig?

Se bifogad bild. Vad kan det vara? Jag menar den rostiga grejjen till höger som är svår att se för att den har samma färg som jorden.

Någon som har något tips jag kan testa för att få igång brunnen.

Jag tycker också att det är lite märkligt att det bara kommer upp ett järnrör ur marken utan spår av foderrör eller brunnsringar. Men jag får väl gräva ut lite mer, det verkar ha rasat ner jord i brunnen
 
  • 2013-07-09 17.27.21 (800x450).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013-07-09 17.27.21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du fyllt pumpen med vatten också?
Finns det hydrofor eller liknande?
 
Ja, det var just pumpen jag fyllde med vatten. Tryckledningen kopplade jag bort helt så att pumpen hade fritt blås. Sugledningen blev nog inte full för det gick inte in så många liter när jag hällde vatten i pumpen.
Det finns ingen hydrofor, bara röret på bild som kommer upp ur marken, jetpumpen och en PEM-tryckledning som övergår i trädgårdsslang.
 
Skulle gissa på att det rostiga röret till höger är för att fylla sugledningen med vatten innan pumpstart. Det röret ska pluggas efter man fyllt i vatten. Tyvärr ser det ut som det i det närmaste har rostat sönder.
 
Det är ett himla tunt rör för att fylla sugledningen, men jag har ingen bättre förklaring, så det kan säkert stämma. Jag har inte vågat skruva itu allt av rädsla för att inte få ihop det igen p.g.a. all rost, men det är nog lika bra att köpa nya prylar. Det är egentligen logiskt att det rostiga röret är för påfyllning eftersom det ser ut att sitta en backventil efter så att det inte går att fylla sugledningen via pumpen som jag försökte.

Ska jag satsa på samma koncept med nya prylar, d.v.s. t-stycke med ventil för påfyllning och backventil innan pumpen, eller finns det något bättre sätt att göra det på?
 
Det ska sitta en backventil med sil i änden på sugröret. Om du ändå ska byta röret så montera dit en ny. Då kan du skippa backventilen uppe vid pumpen. Montera ett t-rör istället för böjen och proppa den anslutning som pekar uppåt. Då kan du fylla sugledningen antingen genom t-röret (lättast) eller genom pumpen.
 
Ja, visst kan det vara en rörspetsbrunn. Jag får gräva ut lite mer och se om jag kommer till någon form av foderrör eller om det bara är ett spett. Tack för tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.