Oldboy Oldboy skrev:
Nej, det där är orimligt. Både inomhustemp <18 C, och att hushållsbestyr skulle generera sådana enorma värmemängder som krävs för att driva upp temp fr 14-15 C till anständiga >20 C i ett stort hus fr 1918.

I stora gamla hus som är måttligt isolerade och sannolikt inte vindtäta/dragfria så krävs helt enkelt väldigt mkt värmetillskott för att hålla inomhustemp på drägliga nivåer när det både är kallt och blåser kraftigt.

Om huset dessutom har klassisk självdragsventilation så måste man manuellt stänga alla ventiler när det blåser på vintern annars blåser det polarvindar rätt igenom huset. För ett hus som inte är vindtätt är isoleringstjocklek/u-värden enbart av akademiskt intresse vid stark blåst på vintern.
Speciellt med modernt kök. Kanske annorlunda om man har nån vedeldad gjutjärnsbjässe i köket.
 
L Liljeros skrev:
Att panelradiatorer skulle vara bra för att motverka kylan från fönster var något nytt. Normalt är konvektion att föredra för det ger en behagligare värme och man slipper problem om man ställer en soffa framför elementen. Ska man värma endast med strålningsvärme krävs hög temp och genomtänkt möblering.
Vi har fjärmat oss trådskaparens problem men det är bra att bredda erfarenhetsutbyte.

Kalla fönster har två problem, dels kallras av luft som kyls närmast rutan, dels värmestrålning från personer som sitter i närheten av fönster.

För att begränsa överdrivna fönsterytor infördes i byggnorm krav på lägsta Riktad Operativ Temperatur ROT mellan person och fönster. Kravet var (och är nog fortfarande rekommendation) minst 17 C. Dessutom fick inte skillnad i ROT mellan två olika riktningar vara större än 5 C vill jag minnas. Låg ROT från fönster bättras av varm radiator under fönstret.
Kallras från fönster motverkas av uppvind från varm radiator. Då ger en tjock sektionsradiator bäst effekt men även panelradiatorer ger god verkan.

Operativ temperatur i ett rum är medelvärdet mellan omgivande ytors temp, och luftens temp. Det mäts med en globtermometer, en svart kopparboll med termometer i, som hängts upp i rummet. Om ytorna är 18 C och luften 22 C så är ROT 20 C.

Ofta har inte alla ytor samma temp. Fönster är ju kallare vintertid. ROT är därför operativ temp i viss riktning. Den är krånglig i att beräkna för viss rymdvinkel mellan en kroppspunkt och väggyta med fönster.
Bestämmelsens resultat blev inte alltid mindre fönster utan VVS-konstruktören ombads kompensera med varm radiator. Kravet drevs aktivt något år och nu känner få till det. Under tiden har jag blivit 82 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
birkabeer och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Nej, det där är orimligt. Både inomhustemp <18 C, och att hushållsbestyr skulle generera sådana enorma värmemängder som krävs för att driva upp temp fr 14-15 C till anständiga >20 C i ett stort hus fr 1918.

I stora gamla hus som är måttligt isolerade och sannolikt inte vindtäta/dragfria så krävs helt enkelt väldigt mkt värmetillskott för att hålla inomhustemp på drägliga nivåer när det både är kallt och blåser kraftigt.

Om huset dessutom har klassisk självdragsventilation så måste man manuellt stänga alla ventiler när det blåser på vintern annars blåser det polarvindar rätt igenom huset. För ett hus som inte är vindtätt är isoleringstjocklek/u-värden enbart av akademiskt intresse vid stark blåst på vintern.
Menar du att det är orimligt att ha ett bostadshus 14-15grader varmt när ingen bor i det? Min uppfattning är att det är de temperaturerna de flesta försäkringsbolag rekomenderar som minimum.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du att det är orimligt att ha ett bostadshus 14-15grader varmt när ingen bor i det? Min uppfattning är att det är de temperaturerna de flesta försäkringsbolag rekomenderar som minimum.
Riimligt beror på förutsättningarna.

Hus med liten isolering och golv på plintar tål inte så långt avbrott i värmetillförseln. Är huset beläget i glesbygd med svagt elnät och utan tät tillsyn bör man ta höjd för det med högre temp. Jag ha en gäststuga med god isolering med platta på mark med vattenburen golvvärme matad av kulvert från mitt bostadshus. Är ofta hemma och kan kolla läget. Har ca 7 C inne då det är frost ute.

Hus med diskbänk mot yttervägg bör ha dörr öppen under bänken för att minska frysdisken.
 
F fribygg skrev:
Menar du att det är orimligt att ha ett bostadshus 14-15grader varmt när ingen bor i det? Min uppfattning är att det är de temperaturerna de flesta försäkringsbolag rekomenderar som minimum.
Ja, det menar jag. Som jag uppfattat TS så är det deras permanent-bostad, dvs ej ett fritidshus. Då antar jag att tiden när ingen är i huset är kanske ca 8 tim på dagarna. Då är det inte rimligt att sänka temp så mkt under så kort tid. Vilket uppenbarligen även är TS uppfattning.

Det är inte känt huruvida TS har lokaleldstäder, men det är ett drygt jobb om sådana står för snabbuppvärmning, då min erfarenhet av stora gamla hus fr 1900-talets början är att de har ganska slutna planlösningar och var försedda med lokaleldstäder i nästan varje rum.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, det menar jag. Som jag uppfattat TS så är det deras permanent-bostad, dvs ej ett fritidshus. Då antar jag att tiden när ingen är i huset är kanske ca 8 tim på dagarna. Då är det inte rimligt att sänka temp så mkt under så kort tid. Vilket uppenbarligen även är TS uppfattning.

Det är inte känt huruvida TS har lokaleldstäder, men det är ett drygt jobb om sådana står för snabbuppvärmning, då min erfarenhet av stora gamla hus fr 1900-talets början är att de har ganska slutna planlösningar och var försedda med lokaleldstäder i nästan varje rum.
Jag utgår ifrån att det är ett permanenthus, att vara hemmifrån 9 kanske 10 timmar är nog normalt om man har heltidsarbete och pendlar till jobb. Jag kan inte se varför bostaden ska behöva vara mer än 15° när ingen är hemma, om man sen styr temperaturen så den ökar till planerad hemkomst eller eldar när man kommer hem är väl en smaksak?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det är väl ändå hyfsat konstaterat att sänka värmen ett par grader för del av dag inte är nämnvärt lönsamt. Den enda besparingen man gör är ju skillnaden i förluster genom klimatskalet pga skillnaden i temperatur mellan ute och inne under ett par timmar vilket är relativt marginellt mellan 16 och 20 grader. Säg att man kan ha 3 grader lägre i snitt under 6 timmar alla veckodagar. Det skulle motsvara att sänka tempen med ca 0,5 grader totalt. Det blir inga nämnvärda pengar. Ska man spara är det timprisstyrning som gäller och att acceptera fluktuerande temperatur över dygnet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.