Hej!!

Har börjat planera lite inför betongen, vad skulle ni rekommendera för betongsort?

Skanska rekommenderar oss: C32/40 S5 11 2"

Betongindustri rekommenderar oss: C28/35 16 S4 VCT 0,60 eller c32/40


Konsistensklasser-för ordinär betong
S1 Sättmått 10-40mm Tidigare kallad Plastisk
S2 Sättmått 50-90mm Tidigare kallad Trög
S3 Sättmått 100-150mm Tidigare kallad Lättflytande
S4 Sättmått 160-210mm Tidigare kallad Halvflyt
S5 Sättmått >210mm Tidigare kallad Flytbetong


Tack för tips.
 
F
swealp swealp skrev:
Hej!!

Har börjat planera lite inför betongen, vad skulle ni rekommendera för betongsort?

Skanska rekommenderar oss: C32/40 S5 11 2"

Betongindustri rekommenderar oss: C28/35 16 S4 VCT 0,60 eller c32/40


Konsistensklasser-för ordinär betong
S1 Sättmått 10-40mm Tidigare kallad Plastisk
S2 Sättmått 50-90mm Tidigare kallad Trög
S3 Sättmått 100-150mm Tidigare kallad Lättflytande
S4 Sättmått 160-210mm Tidigare kallad Halvflyt
S5 Sättmått >210mm Tidigare kallad Flytbetong


Tack för tips.
Vad betyder tvåan i Skanskas rekommendation? Annars är det väl i princip samma sak? Betongindustris rekommendation med 16mm ballast och Skanskas med 11. C28/35 C32/40 är hållfasthet mätt på kub och cylinder (eller om det var cylinder och kub?) Vilket som så är det skit det samma, det är några tior i prisskillnad och den är i ditt fall obefintlig. Har du inte underarmerat hade jag gått på C32/40.

Frågan är ju om du vill ha S4 eller S5? Tänker du dra av ytan med rätbräda eller skall du gjuta på laser? Om jag skulle dra av så hade jag gått på S4 och skulle jag lasergjuta så skulle jag gå på S5 men då vara noga med att Isoleringen sitter och att det inte är några större skarvar betongen kan leta sig in i och eventuellt lyfta både isolering och armering. Risken är förvisso liten för det. Det finns många åsikter om S4 eller S5 och du kommer att få olika svar. Jag är inte heller helt säker på vad jag tycker mer än att S5 är omöjlig/meningslös att dra av. Vi saknar fortfarande bilderna..... :)
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad betyder tvåan i Skanskas rekommendation? Annars är det väl i princip samma sak? Betongindustris rekommendation med 16mm ballast och Skanskas med 11. C28/35 C32/40 är hållfasthet mätt på kub och cylinder (eller om det var cylinder och kub?) Vilket som så är det skit det samma, det är några tior i prisskillnad och den är i ditt fall obefintlig. Har du inte underarmerat hade jag gått på C32/40.

Frågan är ju om du vill ha S4 eller S5? Tänker du dra av ytan med rätbräda eller skall du gjuta på laser? Om jag skulle dra av så hade jag gått på S4 och skulle jag lasergjuta så skulle jag gå på S5 men då vara noga med att Isoleringen sitter och att det inte är några större skarvar betongen kan leta sig in i och eventuellt lyfta både isolering och armering. Risken är förvisso liten för det. Det finns många åsikter om S4 eller S5 och du kommer att få olika svar. Jag är inte heller helt säker på vad jag tycker mer än att S5 är omöjlig/meningslös att dra av. Vi saknar fortfarande bilderna..... :)
Hej! Ursäkta för att jag inte lagt upp fler nilder ännu. Det har varit mycket fram och tillbaks har inte haft ork till det.

Tack för ditt svar! Det känns som S4 är bättre i så fall, då vi har anlitat andra som ska göra det åt oss men vi vill vara med i varje steg pga väldigt dåliga erfarenheter.

Här kommer lite bilder jag tog alldeles nyss, ursäkta att det ser ut som en flyktingförläggning

Mvh
 
  • Byggmaterial såsom expanderande byggskum i burkar och borrar i förpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med obehandlad dubbelgarageport, verktyg och slangar på en grusdriveway.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stökig byggarbetsplats vid husgrund med grus, gula slangar och blå presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med diverse byggmaterial och verktyg framför en träfasad till ett hus med ett fönster och en vägglampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i ett tomt rum med isolering på golvet och byggmaterial staplade vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grovt avslut under trappsteg med exponerad betong och grus, ojämnt byggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild på en vitmålad trappa som möter ett grusigt underlag, med synliga byggverktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd husfasad med beige panel och grusad gångväg längs med huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långa armeringsjärn ordnade på grus nära en stapel med virke och ett vitmålat staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsarbete i rum med isoleringsmaterial och byggavfall på golvet, exponerade rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Hur blir höjden, gjuter du till den gamla betongnivån eller några cm över?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur blir höjden, gjuter du till den gamla betongnivån eller några cm över?
Hej!!

Till den gamla var det tänkt, men dem som gör jobbet råkade räkna lite fel. Så betongens tjocklek blir i så fall cirka 8cm istället för 10. Typiskt.

Kanske ska köra lite över också, vad tycker du? Vill helst inte göra det högre då takhöjden redan är "låg" 2.40. :(

Förresten dem kommer inte köra med någon laser, så S4 låter väl bäst.

Är det väldigt flytande kanske det rinner ner lite bättre vid randen. Hmm
Mvh
 
Hej igen!

Jag vet inte vad som är bäst att skriva allt om mitt projekt i en tråd eller dela upp det i flera trådar. Det känns som att skriver man allt i samma så blir det en soppa och det blir svårt att hänga med.

Önskar att det gick att ha en tråd med flera undertrådar.

I vilket fall som helst så pratade jag med en betongexpert som rekommenderade
C28/35 16 mm S4 VCT0,60

Sen har jag haft problem med ångspärren, har kommit fram till att jag behöver en fuktspärr längst ner p.g.a den enorma fukten.
(Har skapat en separat tråd för det: https://www.byggahus.se/forum/threads/fuktspaerr-som-tal-makadam.300970/)

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.