Hej!!

Vi försöker bygga om vårt garage till en gäststuga med en nygjuten grund som har golvvärme och isolering. (Ifall ni sett mina tidigare trådar kanske ni redan vet om detta.)

Vi har nu sågat bort mitten av betongplattan och lämnat en rand av betong runt om kring för att bibehålla stabiliteten i garaget (så att allt inte rasar ihop).

Nu sitter vi lite i skiten då vi upptäckt att den nya plattan självfallet kommer sätta sig efter ett tag. Detta kommer leda till att det blir sprickor på golvet ovanför, mest illa är det i badrummet som kommer ha klinkers.

Vi har kommit på 1 alternativ, det är att istället för att skarva ihop 2st betongplattor så kanske man bör gjuta ovanför randen för att minimera sprickbildningen.


Hur skulle du lösa detta problem?


Tack så mycket!!
(Om det är tillåtet så ska jag bjuda på pizza.)
 
  • Sektion av grundkonstruktion med text indikerar risk för sprickbildning i nya betongplattan och beskrivningar av lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av garagegolv ombyggnad med nygjuten betongplatta, golvvärme, isolering och risk för sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat garage med utsågad betongplatta och gul golvvärme slang på grusunderlag, omgiven av betongrand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongrand runt en utgrävd del med grus, vatten- och elledningar för golvvärme i ett garage under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonggrund med sågat hål och synlig grusunderlag vid renovering av garage till gäststuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två illustrationer av en betongkant med angivna mått, visande översida och profil med Leca-kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Spelar nog ingen roll hur du gjuter ovanpå eller ankrar i befintlig vägg , det kommer att spricka
lite här och där aif , men det kommer inte att sjunka , på det viset ni befarar , men se till att ni ankrar upp , det ny med det gamla samt ytterväggarna , så inte väggarna sticker iväg utåt , kan hända , är det uppskuret där porten var , finns ett stort riskmoment för att väggarna gör det där ,
 
L Liteavvarje skrev:
Spelar nog ingen roll hur du gjuter ovanpå eller ankrar i befintlig vägg , det kommer att spricka
lite här och där aif , men det kommer inte att sjunka , på det viset ni befarar , men se till att ni ankrar upp , det ny med det gamla samt ytterväggarna , så inte väggarna sticker iväg utåt , kan hända , är det uppskuret där porten var , finns ett stort riskmoment för att väggarna gör det där ,
Hej!!

Men tänk att det spricker, när det är klinkers ovanför i badrummet.
Då kommer det ju bli fuktskador? Räcker med att betongplattan sätter sig 1 mm.
Badrummet kommer hänga på i princip 2st betongplattor (randen+den nygjutna).

Jag läste lite om hur man gjuter uterum, det verkade vara samma princip där när man behöver gjuta ihop 2st betongplattor. Där säger dem att man ska använda en plastfolie imellan.
 
  • Illustration av anslutning mellan befintlig husgrund och nygjuten platta med plastfolie emellan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Jag hoppar över här
 
L Liteavvarje skrev:
Jag hoppar över här
Okey, tack ändå!!
 
Jag har tyckt tidigare att ni ska ta bort den där kanten, Lecan står ju stadigt nere på grusbädden och nya plattan kommer att hålla ihop det i fortsättningen nog så bra då nya betonglattan häftar bättre mot den porösa LECA syllen än mot den släta blanka betongkanten.

Protte
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Kan man inte gjuta i år och vänta tills nästa år innan man rör betongen. Eller sätter den sig kontinuerligt under flera år? (Kan tyvärr inget om ämnet, men låter väl konstigt att det inte kommer till ett steady state stadie till slut...)
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag har tyckt tidigare att ni ska ta bort den där kanten, Lecan står ju stadigt nere på grusbädden och nya plattan kommer att hålla ihop det i fortsättningen nog så bra då nya betonglattan häftar bättre mot den porösa LECA syllen än mot den släta blanka betongkanten.

Protte
Hej Protte!
Min far vägrar gå med på att ta bort randen för han tror att allt kommer rasa ihop då. Anser du att det finns någon minsta sanning i det?

Om vi gjuter ovanför randen så finns det även där en LECA-kant som är kvarlämnad på exakt 10cm höjd.

Titta gärna sista bilden.

Tobias: Den rör sig tydligen hela tiden.

mvh
 
L
Ursäkta kommer in igen , ni har per omgående att ankra upp väggarna mot varandra , annars kommer väggarna att äka ut och ni kommer aldrig att få tillbaka dom på rätt ställe igen ,
lämpligt för att säkerställa att det inte sker , slå ned järn eller stolpar på utsidan , mest vid
garageingången där inget håller väggarna kvar som på gavelsidan , sedan får ni kontrollmäta
längd , bredd , diagonalt för att se om det har rört sig
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Jag förstår att du är orolig. Men samtidigt, jag förstår inte riktigt, blir det alltid sprickor så borde var och vartannat badrum vara trasigt... Vad är skillnaden att flytspackla på en betongplatta? Då borde flytspacklet och betongen under röra sig olika och sprickor borde uppstå där med.?
Kan du inte tjocka till betongplattan lite mer bara? På första bilden har du skrivit 7 cm. Ta 14 cm då. Då blir den nya plattan mkt starkare...
Vidare är frågan, gör det så fruktansvärt mkt om tätskiktet spricker nedåt? Det är väl bara marken under ändå?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
L
Betongplattor spricker alltid , spelar ingen roll i princip , vad du än försöker göra för att förhindra det , när batongen har brunnit , så kan sprickor uppträda efter en vecka , det är därför man väntar med att göra något samt att vätan går ur , den torkar , då kommer sprickorna , ingen fara med det , när ev, tätskikt lägges så har redan betongen satt sig och spricker inte mer
OBS igen ankra upp väggarna
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Ursäkta kommer in igen , ni har per omgående att ankra upp väggarna mot varandra , annars kommer väggarna att äka ut och ni kommer aldrig att få tillbaka dom på rätt ställe igen ,
lämpligt för att säkerställa att det inte sker , slå ned järn eller stolpar på utsidan , mest vid
garageingången där inget håller väggarna kvar som på gavelsidan , sedan får ni kontrollmäta
längd , bredd , diagonalt för att se om det har rört sig
Hej! Väggarna kommer väl inte röra på sig när det finns en betongrand innanför som går längst väggarna? Eller menade du senare?

Tobias: Men om du flytspacklar ovanpå en betongplatta så rör den väl sig med betongplattan? Det har jag ingen kunskap om, gissar bara.

Tack!

Här hittade jag en tråd i ett annat forum med olika tips och erfarenheter:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=73&t=233891
 
L
Väggarna står idag på löst underlag och en betongplatta gjöts mellan bem och höll ihop dem , nu är den borta , vad kan hända , nu har jag påtalat att en viss risk finns för att något förändras , mer kan jag inte tillföra tråden och det är upp till er att ta reda på vad som gäller ytterligare
nu går jag ur helt från denna tråd
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Underlaget kan väl inte vara löst, måste varit paddat vid grundläggningen och efter X antal år än hårdare. Det är motfyllt på utsidan. Nu är det så att randen hänger på LECA grunden och tillsammans med motfyllningen vill LECA grunden tippa inåt. Utan rand så är det mest bara vertikala laster på LECAn
Nu har vi sommar och torrt, marken är stabil, att den plötsligt skulle ge vika innan betongen brunnit är osannolikt.

Tur att min far var betongare och byggnadsarbetare så vi rev ut hela golvet intill "syllen"

Protte
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Nu har jag inte läst eventuella tidigare trådar.

Men jag ser inget problem?

Dubba runt om med 16 järn, primea kanterna på bef. betong.

Nät, värmeslang och 10-12cm betong.
Det är ju ett standard utförande och det spricker inte någonstans!
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.