En variant är förstås att riva ladan och bebygga tomten med garage PLUS en bostad. Till exempel en väldigt liten bostad, inte större än en friggebod. Eller att (istället för villa med vidbyggt garage) bygga garage med vidbyggd "minivilla". Detta alternativ medför extra VA-avgift plus obetydligt dyrare bygglov. Men ni vinner fördelen med två separata fastigheter, som i framtiden KAN disponeras av två hushåll.

En annan lösning är att helt enkelt bygga det nya garaget på villatomten. Vilket borde vara fullt möjligt.
 
Hm... minivilla-lösningen tål att tänkas på. ;-)

Jo, det är klart att det går att bygga garage på villatomten, den är rätt stor. Men det skulle förstöra precis det som gör att jag gillar huset -- de stora rymliga trädgårdsytorna och de höga träden som växer där. Om de försvann vill jag inte ha huset alls.

Men jag är ju tveksam ändå, efter att ha läst en annan tråd här insåg jag att luft/vattenpumpen som jag var så nöjd med kanske inte är så bra i alla fall.
Om den inte funkar under -10 och väsnas.
Jag har ju aldrig hört den igång, men jag är _extremt_ lättstörd. Och fläktskrället står utanför sovrummet.

*suck*
 
att "riva" därefter bygga upp eller renovera över 80% (hur man nu kan räkna ut det) betyder oxå att byggnaden kommer räknas som nyproduktion. påverkar fastighetsavgiften.
 
Skåne-Mia skrev:
Sailfast, tycker du verkligen att det är ett ruckel? Hm... Ibland är jag rädd att jag kanske ser förbi problem och fokuserar för mycket på möjligheterna.
Jag hör vad ni säger, och så klart vore det lättare att köpa ett mera klart boende. Men... tja, jag skulle hata att leva med nån annans köksval etc. Det som jag främst fastnat för i det här fallet är iofs tomten. Den är stor => många morötter.
;-)
Sen, som jag skrev tidigare... alla boenden kostar ju, jag har bott i lägenhet i över 20 år, jag har betalat över en miljon sammanlagt i hyra. De får jag aldrig se igen heller. (..)
Nja, jag tycker att det låter som ett ruckel, men då vet jag bara det du skrivit här. Anledningen till detta är listan på problem som du räknar upp - det finns ju knappt något av huset som inte behöver åtgärdas eller fixas. Att man behöver fixa alla ytskikt är väl inte ovanligt egentligen men nu är det ju även problem med husets stomme (fukt, behöver dräneras, ev. byta fönster, mm.) PLUS att huset är fullt med skräp. Inte ens tomten är problemfri eftersom ni måste göra något med den fallfärdiga ladan.

Jag tycker speciellt att man ska akta sig för sådana här objekt om man endast bott i lägenhet förut. Det är vanligt att man då hyser en övertro till vad man klarar och hinner med på sin fritid. Även om ni tar in hantverkare för allt så blir det en hel del jobb med planering, ta in offerter, kontrollera jobb, konflikter mm.

Ang. att leva med någon annans köksval - det är väl bara att köpa ett nytt kök för 50-100k. Det "mer färdiga" huset blir ändå billigare.
 
Sailfast skrev:
Nja, jag tycker att det låter som ett ruckel, men då vet jag bara det du skrivit här. Anledningen till detta är listan på problem som du räknar upp - det finns ju knappt något av huset som inte behöver åtgärdas eller fixas. Att man behöver fixa alla ytskikt är väl inte ovanligt egentligen men nu är det ju även problem med husets stomme (fukt, behöver dräneras, ev. byta fönster, mm.) PLUS att huset är fullt med skräp. Inte ens tomten är problemfri eftersom ni måste göra något med den fallfärdiga ladan.

Jag tycker speciellt att man ska akta sig för sådana här objekt om man endast bott i lägenhet förut. Det är vanligt att man då hyser en övertro till vad man klarar och hinner med på sin fritid. Även om ni tar in hantverkare för allt så blir det en hel del jobb med planering, ta in offerter, kontrollera jobb, konflikter mm.

Ang. att leva med någon annans köksval - det är väl bara att köpa ett nytt kök för 50-100k. Det "mer färdiga" huset blir ändå billigare.
Instämmer delvis i detta om man inte har ett brinnande intresse för renovering förstås. Det ena ger det andra hela tiden. När man tror att man bara skall byta ut köksskåp och vitvaror och lite golvytbeläggning och måla lite och börjar bräcka loss, inser man plötsligt att under diskbänken är det fuktskadat och råttor har byggt bo under alla köksskåpen (dolda utrymmen). Det känns mer än äckligt helt pltsligt och ett starkt behov brukar då infinna sig att byta även väggskivor och golvskivor. Skall man göra det bör man dra om elledningarna i köket och jaså - gick det inte att få in de nya vitvarorna pga att säkringarna är för dåliga. Dax att säkra upp! Inga jordade uttag...aha dax att byta uttag etc etc. är man ändå skall göra det ändrar vi lite i köket...oj vi måste ha en ny kanal för köksfläkt - nytt hål i taket behövs och oj då här var det gistna träbalkar vi får byta ut vissa delar av träet och taket.....det ena ger det andra och det kostar pengar!:x När man står där DÅ och ser vad grannen har fått för de två hundra tusen mer han betalade för ett bättre hus, kan man lätt hålla sig för skratt!
 
Mja, jag tror nog att jag har en ganska god insikt i vad så mycket renovering innebär. Annars hade jag varit mycket mer entusiastisk.
Och jo, det är väldigt mycket att göra på det där huset... för att sen inte tala om allt det som vi kommer vilja göra.
Dessutom har jag upptäckt en ny grej; det är ju två separata fastigheter som säljs tillsammans och den delen med ladan och det lilla garaget är taxerad till 75 000kr.
I dag lekte jag lite med Skatteverkets e-tjänst "Beräkna taxeringsvärde" och fick för den fastigheten 43 000kr.
Hm? Det diffar ju väldigt mycket. Är säljaren oseriös eller vad tror ni?
 
tax värde har ingen praktiskt betydelse längre.
 
Fast det används ju ändå som en indikation på vad en fastighet är värd, och som underlag för lån etc hos bankerna. Och här känns det ju lite som om säljaren uppgivit felaktiga uppgifter till Skatteverket, eftersom tax.värdet kunde bli så högt som 75 000.
Och det oroar mig lite.
 
Taxeringsvärdet är ett statligt sätt att tömma dina fickor. That´s it.
 
nja det stämmer inte. det är gammalt tänkande. en gång i tiden sa man att tax värde skall vara kring 75% av marknadsvärdet. stämmer aldrig! ett annat sätt var att koppla fastighetskatt till tax värde, det är oxå borta man har s.k. fastighetsavgift numera.

man brukar använda iof K/T (köpeskilling/taxeringsvärde) för att räkna lite på pris, men då skall man bo i ett område som har mycket homogen marknad och bestånd.

så glöm det med tax värde det har ingen betydelse!
 
Hemmakatten
Nej, taxvärde har ingen som helst betydelse - om det inte är en mycket homogen bebyggelse och område (som storken skrev). Tex så är vår fastighet är värd 3-4 ggr taxvärdet, Taxvärdet sätts generellt med hänsyn till vad genomsnittsfastigheten vad gäller storlek på tomt samt byggarea på hus i värdeområdet (skatteverkets term) är värd. Har man då ett eller flera hus i området som "sticker ut", antingen vad gäller "läget" eller husstorlek så får man ändå ett taxvärde beräknat på värdeområdet. Man kan förstås själv anmäla till Skatteverket att fastigheten med hus är värd mkt mer och på så vis få ett högre taxeringsvärde. Men det finns det ingen som helst grund för eftersom man inte vet hur fastighetsskatten kommer att utveckla sig under de närmaste 10-20 åren.
 
Ok. Jag frågade iaf mäklaren och han sa att det ska finnas v/a framdraget på tomten, därav det höga värdet. Men jag undrar det jag, så det ska kollas på måndag. Nån på kommunen borde ju veta det.

I vilket fall så sa säljaren inte helt oväntat nej till vårt bud. Deras motbud är att sälja till utgångspris och de river ladan.

Men pga bygglov etc (se ovan) vill vi ju inte det så nu ska vi fila till ett nytt bud över helgen. 400 om de tar ner bara taket på ladan kanske.
 
Uppdatering:
Vi bestämde oss trots allt för att inte lägga ett nytt högre bud utan släpper detta hus och letar vidare istället.

Tack allihopa för tips, råd och inputs! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.