Jag vet inte hur jag tänkte riktigt faktiskt..
Men hursomhelst får nog ventilationen vara avstängd fram tills vi har bestämt oss hur vi ska göra.. :) Har inte märkt nån större skillnad vad det gäller inneklimat sen jag stängde av det igår..

Sen angående radiatorer... De radiatorerna som sitter nu är 400v trefas, MEN de är endast kopplad på 230v?
I radiatorns kopplingsdosa är det kopplat med med trefas, men i dosan som sitter på väggen är det kopplat med fas, nolla och jord.. Varför?

Vad ska jag köpa för radiatorer? 230v eller 400v?
 
piko skrev:
Jag vet inte hur jag tänkte riktigt faktiskt..
Men hursomhelst får nog ventilationen vara avstängd fram tills vi har bestämt oss hur vi ska göra.. :) Har inte märkt nån större skillnad vad det gäller inneklimat sen jag stängde av det igår..

Sen angående radiatorer... De radiatorerna som sitter nu är 400v trefas, MEN de är endast kopplad på 230v?
I radiatorns kopplingsdosa är det kopplat med med trefas, men i dosan som sitter på väggen är det kopplat med fas, nolla och jord.. Varför?

Vad ska jag köpa för radiatorer? 230v eller 400v?
Är du verkligen säker på att det är kopplat med fas och nolla? Har du mätt? Är färgerna svart, blå och gulgrön? Då är det troligtvis fortfarande 400 V, blå är förmodligen fas.

//Patrik
 
Har iofs inte mätt, antog att det var 230 efter som det endast var fas och nolla kopplat..
Har tyvärr ingen multimeter tillgänglig för tillfället så jag kan inte mäta..

Ja, svart, blå och gulgrön :) Då är det alltså 400v som gäller..
 
piko skrev:
Har iofs inte mätt, antog att det var 230 efter som det endast var fas och nolla kopplat..
Har tyvärr ingen multimeter tillgänglig för tillfället så jag kan inte mäta..

Ja, svart, blå och gulgrön :) Då är det alltså 400v som gäller..
Ja, det mesta pekar på det, fast man ska ju aldrig svära på något när det gäller el. ;)

//Patrik
 
Nej, vet ju inte vad det är för filurer som har varit här och mekat el tidigare, får ta och kolla upp det innan jag handlar radiator :)

Tack för hjälpen!
 
W
Patrik_Hed skrev:
Är du verkligen säker på att det är kopplat med fas och nolla? Har du mätt? Är färgerna svart, blå och gulgrön? Då är det troligtvis fortfarande 400 V, blå är förmodligen fas.

//Patrik
Dum fråga, om det är 400v så bör det väl sitta 2,5mm2 ledare? eller kan/får man ha mindre till 400v :confused:
 
hugodog skrev:
Dum fråga, om det är 400v så bör det väl sitta 2,5mm2 ledare? eller kan/får man ha mindre till 400v :confused:
Enkelt förklarat:

Strömstyrkan (Ampere), huvudsakligen, styr ledararean.

(Vid trefas i centralen såklart) Ledarantalet styr vilken spänning man kan ha i kabeln.

//Patrik
 
W
Patrik_Hed skrev:
Enkelt förklarat:

Strömstyrkan (Ampere), huvudsakligen, styr ledararean.

(Vid trefas i centralen såklart) Ledarantalet styr vilken spänning man kan ha i kabeln.

//Patrik
ok, å på en elementslinga så har man väl normalt en 16A säkring till 400v?
 
Bo.Siltberg skrev:
Om du vill kontrollera din momentana förbrukning så kan du göra så här:
Din elmätare har en lysdiod som blinkar med en viss frekvens som står angivet på mätaren, typiskt 1000 blink per KWh. Det betyder att dom det tar exakt 1 timme för 1000 pulser så drar huset exakt 1 KW.

Räknar man ned det till 10 sekunder så blir det lite mer praktiskt: 3600/1000*10 = 36. Dvs om 10 blink tar 36 sekunder så drar huset 1 KW just då. Tar det 18 s så drar huset 2 KW osv. Så, mät tiden för 10 pulser i sek, dividera 36 med denna tid så får du fram din förbrukning för tillfället (med enheten KW).

Skulle du mot förmodan har en antik elmätare så gör du på samma sätt. Skivan snurrar typiskt 120 varv per KWh (det ska stå nånstans på mätare). Så, 30/(uppmätt tid för 1 varv i sek) = KW

PS. Jag tror det finns trådar i forumet om hur man bygger en sensor som placeras framför lysdioden och som sedan kopplas till en dator.
Man kan kortfatta Bo's inlägg med en länk:
http://www.techtrade.se/sv/emc-connect.asp

Mycket simpel hårdvara och mycket simpel mjukvara samt en mkt bra support.
Jag kör Techtrade's program på en extra inkopplad elmätare som jag köpt hos Värmepumpsforum (http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22) för ca350kr, de andra delarna kostar kanske en 50lapp. Sen kan man mäta dygnsvis, göra justeringar och få svart på vitt hur de påverkade förbrukningen.
 
hugodog skrev:
ok, å på en elementslinga så har man väl normalt en 16A säkring till 400v?
Det beror ju helt på hur hög effekt man vill ha ut. Ofta duger det med 10A.
 
  • Gilla
Jonasm90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.