Lekkamraten skrev:
Fast då lär ju inte en friggebod räcka som ersättningsbostad, då det krävs att den är dyrare än den bostad du fått uppskov med vinsten ifrån.
Nej men resten av huset lär väl bli dyrare, och det är väl hela fastighetsvördet som räknas - uthus, garaget och allt ?? Och om man har hunnit såpass långt att man har spenderat (kanske tom mha betala i förskott) tillräckligt och det bara är skrivningen på adressen som fattas så är väl en friggebod eller husvagn ett bra alternativ för att spara några tiotusen - hundratusen ganska bra ?:)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Nej men resten av huset lär väl bli dyrare, och det är väl hela fastighetsvördet som räknas - uthus, garaget och allt ?? Och om man har hunnit såpass långt att man har spenderat (kanske tom mha betala i förskott) tillräckligt och det bara är skrivningen på adressen som fattas så är väl en friggebod eller husvagn ett bra alternativ för att spara några tiotusen - hundratusen ganska bra ?:)

/K
Förstår din goda tanke, och givetvis försöker man göra något sådant. Men det finns defintioner även på vad som avses med att vara permanent bosatt och torde vara ungefär detsamma som där man har sin huvudsakliga dygnsvila i enlighet med folkbokföringsreglerna.

Och begreppet "spara" i detta avseende när regeringen agerar hyckleriets företräder nr 1.
 
Lekkamraten skrev:
I mitt och gissningsvis många andras fall handlar det om att, så som det föreslagits, bereds man 2 månader på att välja mellan att betala in 100-tals kr inom 2 månader, eller betala 10% ytterligare ur din nettoförmögenhet från det att någon lagstiftning möjligen kan finnas antagen av riksdagen.

Väljer jag preliminär uppskov, riskerar jag extra tillägg på ytterligare 10%, utöver den högre skattesatsen, om jag misslyckas och om Göran Hägglunds påstående om att uppskovsreglerna inte kommer att förändras.

Och i mitt fall handlar det om ett val på en normal årslön bara i skillnad på skattesatsen och ytterligare en årslön jag skall riskera att förlora i det extra tillägget.

Och det spelar föga roll om detta kommer att ändras, denna regering har redan genom att presentera ett ofullständigt och ogenomtänkt förslag förstört hela detta år då ingen kan anses veta vad som kommer att gälla innan vi ens fått något konkret förslag till riksdagen.
Nu blir du verkligen extremt dramatisk. Du kommer inte få 40% skatt på försäljningen ifall du frivilligt ändrar din ansökan av uppskov till att du inte vill ha uppskov, så det är ett väldigt teoretiskt fall du pratar om.

Vid tidigare höjningar av reavinstskatten har man aldrig gjort undantag för vinster som gjorts på tidigare försäljningar, eftersom det inte är skatten man får uppskov med, utan vinsten man får uppskov med. Detsamma gäller inom andra områden, såsom vid pensionsinbetaljning du inte skattar på nu utan när du tar ut pengarna. Det är inkomstskatten som gäller när du plockade ut pengarna som gäller, inte skatten som gällde närdu fick uppskov med skatten för ditt pensionssparande.

Om du på grund av höjningen av reavinstskatten får betala en extra årslön i skatt så har du alltså gjort en enorm vinst.

Om du gjort samma vinst på någon annan tillgång, såsom aktier i företaget du jobbar på hade du fått betala 30% skatt, eller om det är aktier du sålt i det egna företaget - upp till 57% skatt (innan 50-50-regeln för 3:12-bolag återinfördes). Det är inte mer orättvist att du får 30% skatt bara för att vinster på bostäder tidigare varit extra gynnade jämfört med andra tillgångar, än för någon som fortfarande går betala kanske 40% skatt när han säljer sitt livsverk i form av sitt egna företag.
 
Lekkamraten skrev:
Nu får vi äntligen en borgerlig regering och dessa fortsätter att höja skatten. Är det bara jag som ser detta mycket märkliga fenomen? Vad ska man rösta på om man anser att vi är i stort behov av LÄGRE skatter??
Kom igen nu... Skatternas andel av BNP faller iår sannolikt (året är ju inte över) snabbare än någonsin förr i Sveriges moderna historia. Du kanske vill att det ska gå snabbare, men du kan ju knappast påstå att det inte finns någon skillnad mot förr.
 
ordain skrev:
Nu blir du verkligen extremt dramatisk. Du kommer inte få 40% skatt på försäljningen ifall du frivilligt ändrar din ansökan av uppskov till att du inte vill ha uppskov, så det är ett väldigt teoretiskt fall du pratar om.

Jaha. Nu känner du inte till alla mina förutsättningar och uttalar dig kanske lite väl kategoriskt. Såvitt jag vet har vi fortfarande ett beskattningsår 2007 som vi behandlar taxeringsår 2008 eller?

Det kan ju knappast vara ett mer "teoretiskt" resonemang än tidigare i och med att uppskovsreglerna enligt Göran - "under 4% spärren men försämrar ändå Sverige" - Hägglund inte kommer att förändras.

Du ser inga problem alls med att vi återvänder till en hårdare beskattning än vi hade innan 90 talets skatterreform då reavinsskatten var 30% men då inflationsrensad??

Du sålde nyligen en lägenhet har jag förstått (är det klart?). Hur länge måste du bo i din nybyggda villa innan du når breakeven mellan att betala några fåtal tkr i högre fastighetsskatt jämfört med hur mycket mer din nettoförmögenhet minskar genom den ökade reavinsskatten på bostadsrätten?

Att jämföra med aktieförsäljningar går knappast på det sättet du gör. Marknadsnoterade aktier vårdar du vanligen inte varje dag, i vart fall inte sedan aktierna blev elektroniska och att sälja aktier i det egna företaget är väldigt svårt att jämföra med. Akiter i ett eget bolag har ju helt andra beatalningsströmmar än en privatbostad. Mycket märkligt och "överkategorisk" jämförelse.

Min eventuella vinsts storlek säger inget om innehavstid eller om jag t.o.m. byggt min bostad oavlönat med bara händerna, eller hur?

Hur värderar du själv ditt arbete på nya villan? Om det är gratis kan du ju få hjälpa mig gratis i mitt nästa projekt :D
 
Tillägger att jag förstår att det du inte direkt påverkas av fastighetskatteförändringen först efter 5 år då de avser att ha motsvarande lättnad för nybyggnation som nuvarande fastighetsskatt. Marginell positiv effekt får du år 5-10.

Men det medför ju bara att du har väsentligt längre tid till du uppnår breakeven om man skall bedömma din nettoförmögenhet.

Förutsatt att det är din tidigare permanentbostad som sålts vilket jag iofs inte har den blekast om det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.