hur gick det nu då?
 
Det räcker med att en lastbil ställer ner ett växlarflak lite klantigt på gatan utanför byggnaden med servrar så rök det några diskar.
 
Ring en annan konsult än Nitro. Jag har sett väldigt dåliga jobb från dom. Prova ÅF eller Bjerking, dom är seriösa.
 
Det är helt tydligt att alla känner alla i sprängbranschen, fick samtal från den ena konsulten efter andra som från olika bolag som skulle övertyga mig om att jag hade fel.
Jag stod på mig och började spela in alla samtal, rena uppdrag granskning. Tack vare detta kunde jag bevisa hur besiktningsmannen ljög.
Mina farhågor om besikningsmannens kunskap besannades.
han påstod att han hade bättre kunskap än geologen på göteborgs stadsbyggnadskontor och experter på nitroconsult och sprängkonsult mm mm.
Efter många jobbiga samtal kom sprängkonsult som en räddande ängel och styrde upp allting.
Värden sattes till 11mm per sekund.
Vibrationsdämping sattes under mina maskiner.
Nu skall sprängningarna vara över.
Dock har man sprängt bort berg inne på min tomt.
Man har bett mig ange en summa men vad är ett berg värt ?
Vet inte hur jag skall ställa mig till det ännu.
Bara att det inte kan se ut som det gör.

Kontentan av all ihop är att det är viktigt att kontrollera vem man har att göra med.
Ansvaret hamnar om tills slut på byggherren. Byggherren är ansvarig för alla skador inte bara byggnad som någon i forumet uttryckte.
Det borde krävas en certifiering ackreditering av den som sätter värden och utför riskanalyser.
 
Göran.W
Berget saknar väl värde i sig men dom ska utan kostnad återställa marken och så gräs eller vad som nu är lämpligt som minimum krav.
Personligen tycker jag gott dom kan stå för lite häck plantor några träd eller något annat olämpligt som ren kompensation för dina olägenhetar.
Tror inte dom sätter sig på tvären om du vill ha lite extra för det kan nog bli jobbigt om det ska tas juridiskt iom dom varit oaktsamma under sprängningen och skadat din mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.