Försöker förstå mig på bergvärmeanläggningen i huset. Har googlat och laddat ner bruksanvisningar men förstår ändå inte om bergvärmepumpen fungerar optimalt eller om det är något jag kan göra för att den ska fungera bättre. Vilka värden är det egentligen jag behöver ha koll på?

Har lyckats klicka fram följande värden:
  • GT8 = 38,1
  • GT9 = 29,0
  • GT10 = 2,6
  • GT11 = (-0,3)
  • Kompressor 63,1

Tyvärr säger dessa siffror mig ingenting och jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Andra siffror jag fått fram är:
  • Värmepump antal h 4566
  • Fördelning VP VV-rad i % (-1295%) VV och 1395% RAD
  • Tillskott i drift antal h 8482
  • Fördelning tillskott VV-RAD i % 5% VV och 95% RAD

Huset ligger i Mälardalen och är byggt 1943. Två våningar och hel källare, totalt 270 kvm. Ingen tilläggsisolering och heller ingen isolering på vinden. Total årsförbrukning av el (uppvärmning och hushållsel) ligger runt 28 000 kWh på ett år. Vet inte om det är bra eller dåligt. Bergvärmeanläggningen är installerad någon gång under 2003/2004.

Är det en hyfsat normal förbrukning eller är det för mycket som mina vänner tror? Hoppas på och tar tacksamt emot goda råd och tips!
 
Även med ett lite äldre och stort hus ska man idag kunna komma ner till en total årsförbrukning på 15 - 20 MWh om man har en lämplig värmepump som är rätt dimensionerad.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
28 000 kWh låter spontant relativt mycket. Det ser ut som att den har gått väldigt mycket på tillskott, alltså elpatron? Hur stor effekt är det på kompressorn? Hur djupt är borrhålet? Borrhålet kan ge vägledning hur man dimensionerade anläggningen. Kanske är er kompressor och borrhål lite underdimensionerade för huset. "Förr" var det vanligare att inte dimensionera för 100% effekttäckning av kompressorn, med följden att mer elapatron behöver användas.

Bor själv i gammalt hus i mälardalen med bergvärme, dock lite mindre ca. 210m2. Vi gör av med ca. 12 000 kWh per år för uppvärmning och hushållsel. Som referens är nominell effekt på vår kompressor 10kW med ett borrhål på 230m.
 
C
K Kallens skrev:
Det ser ut som att den har gått väldigt mycket på tillskott, alltså elpatron?
Tror drifttidmätaren har "varvat" så siffrorna blir tokiga. Någon här skrev att de går till 65535 och sedan börjar om från 0.
 
K Kallens skrev:
28 000 kWh låter spontant relativt mycket. Det ser ut som att den har gått väldigt mycket på tillskott, alltså elpatron? Hur stor effekt är det på kompressorn? Hur djupt är borrhålet? Borrhålet kan ge vägledning hur man dimensionerade anläggningen. Kanske är er kompressor och borrhål lite underdimensionerade för huset. "Förr" var det vanligare att inte dimensionera för 100% effekttäckning av kompressorn, med följden att mer elapatron behöver användas.

Bor själv i gammalt hus i mälardalen med bergvärme, dock lite mindre ca. 210m2. Vi gör av med ca. 12 000 kWh per år för uppvärmning och hushållsel. Som referens är nominell effekt på vår kompressor 10kW med ett borrhål på 230m.
Stort tack för att du tar dig tid att svara! När jag hör din elförbrukning låter det som att min är i överkant. Googlade och hittade information på SGU:s hemsida - vilken fantastisk service! - och borrhålet är 190 meter. Jorddjupet är 1 meter och vattenmängd per timme är 400 liter.

Var hittar jag information om kompressorn? Hittar bara hur varm kompressorn är (GT6) och det var 67,7 grader. Exakt benämning på pumpen är ”IVT Greenline HTE11 PLUS”. Hittade en lapp på apparaten som säger:
  • ”Avsäkringseffekt inkl. eltillskott 6/9 kW” 10,6/13,6 kW samt
  • ”Avsäkring med tillskott 6/9 kW” 20/25 A
Kan det vara en för liten anläggning för huset?
 
C cpalm skrev:
Tror drifttidmätaren har "varvat" så siffrorna blir tokiga. Någon här skrev att de går till 65535 och sedan börjar om från 0.
Tror att den vänder och börjar räkna nedåt efter 65535.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
V Villa Verde skrev:
”IVT Greenline HTE11 PLUS”
HTE11 = 11 kW. Låter spontant okej dimensionerat, och det är inget fel på siffrorna du postar heller.
Du glömmer inte bort någon annan storförbrukare, t.ex. poolvärme, elbil?
 
V Villa Verde skrev:
Stort tack för att du tar dig tid att svara! När jag hör din elförbrukning låter det som att min är i överkant. Googlade och hittade information på SGU:s hemsida - vilken fantastisk service! - och borrhålet är 190 meter. Jorddjupet är 1 meter och vattenmängd per timme är 400 liter.

Var hittar jag information om kompressorn? Hittar bara hur varm kompressorn är (GT6) och det var 67,7 grader. Exakt benämning på pumpen är ”IVT Greenline HTE11 PLUS”. Hittade en lapp på apparaten som säger:
  • ”Avsäkringseffekt inkl. eltillskott 6/9 kW” 10,6/13,6 kW samt
  • ”Avsäkring med tillskott 6/9 kW” 20/25 A
Kan det vara en för liten anläggning för huset?
Hur varm har du i huset?
 
S Styrtekniker skrev:
Hur varm har du i huset?
Ca 20 grader.
K Kallens skrev:
28 000 kWh låter spontant relativt mycket. Det ser ut som att den har gått väldigt mycket på tillskott, alltså elpatron? Hur stor effekt är det på kompressorn? Hur djupt är borrhålet? Borrhålet kan ge vägledning hur man dimensionerade anläggningen. Kanske är er kompressor och borrhål lite underdimensionerade för huset. "Förr" var det vanligare att inte dimensionera för 100% effekttäckning av kompressorn, med följden att mer elapatron behöver användas.

Bor själv i gammalt hus i mälardalen med bergvärme, dock lite mindre ca. 210m2. Vi gör av med ca. 12 000 kWh per år för uppvärmning och hushållsel. Som referens är nominell effekt på vår kompressor 10kW med ett borrhål på 230m.
Stort tack för att du tar dig tid att svara! När jag hör din elförbrukning låter det som att min är i överkant. Googlade och hittade information på SGU:s hemsida - vilken fantastisk service! - och borrhålet är 190 meter. Jorddjupet är 1 meter och vattenmängd per timme är 400 liter.

Var hittar jag information om kompressorn? Hittar bara hur varm kompressorn är (GT6) och det var 67,7 grader. Exakt benämning på pumpen är ”IVT Greenline HTE11 PLUS”. Hittade en lapp på apparaten som säger:
  • ”Avsäkringseffekt inkl. eltillskott 6/9 kW” 10,6/13,6 kW samt
  • ”Avsäkring med tillskott 6/9 kW” 20/25 A
Kan det vara en för liten anläggning för huset?
V Villa Verde skrev:
Försöker förstå mig på bergvärmeanläggningen i huset. Har googlat och laddat ner bruksanvisningar men förstår ändå inte om bergvärmepumpen fungerar optimalt eller om det är något jag kan göra för att den ska fungera bättre. Vilka värden är det egentligen jag behöver ha koll på?

Har lyckats klicka fram följande värden:
  • GT8 = 38,1
  • GT9 = 29,0
  • GT10 = 2,6
  • GT11 = (-0,3)
  • Kompressor 63,1

Tyvärr säger dessa siffror mig ingenting och jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Andra siffror jag fått fram är:
  • Värmepump antal h 4566
  • Fördelning VP VV-rad i % (-1295%) VV och 1395% RAD
  • Tillskott i drift antal h 8482
  • Fördelning tillskott VV-RAD i % 5% VV och 95% RAD

Huset ligger i Mälardalen och är byggt 1943. Två våningar och hel källare, totalt 270 kvm. Ingen tilläggsisolering och heller ingen isolering på vinden. Total årsförbrukning av el (uppvärmning och hushållsel) ligger runt 28 000 kWh på ett år. Vet inte om det är bra eller dåligt. Bergvärmeanläggningen är installerad någon gång under 2003/2004.

Är det en hyfsat normal förbrukning eller är det för mycket som mina vänner tror? Hoppas på och tar tacksamt emot goda råd och tips!
 
Hur mycket värme har du på i källaren, oisolerad källare kan sluka mycket.
Elpatronens timmar låter rimligt med tanke på hur man dimensionerade pumparna 2003/2004.
 
C
V växelventil skrev:
Tror att den vänder och börjar räkna nedåt efter 65535.
Ah, OK. Då borde den tekniskt sett vända redan på 32767 kan man tycka.
 
V Villa Verde skrev:
Försöker förstå mig på bergvärmeanläggningen i huset. Har googlat och laddat ner bruksanvisningar men förstår ändå inte om bergvärmepumpen fungerar optimalt eller om det är något jag kan göra för att den ska fungera bättre. Vilka värden är det egentligen jag behöver ha koll på?

Har lyckats klicka fram följande värden:
  • GT8 = 38,1
  • GT9 = 29,0
  • GT10 = 2,6
  • GT11 = (-0,3)
  • Kompressor 63,1

Tyvärr säger dessa siffror mig ingenting och jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Andra siffror jag fått fram är:
  • Värmepump antal h 4566
  • Fördelning VP VV-rad i % (-1295%) VV och 1395% RAD
  • Tillskott i drift antal h 8482
  • Fördelning tillskott VV-RAD i % 5% VV och 95% RAD

Huset ligger i Mälardalen och är byggt 1943. Två våningar och hel källare, totalt 270 kvm. Ingen tilläggsisolering och heller ingen isolering på vinden. Total årsförbrukning av el (uppvärmning och hushållsel) ligger runt 28 000 kWh på ett år. Vet inte om det är bra eller dåligt. Bergvärmeanläggningen är installerad någon gång under 2003/2004.

Är det en hyfsat normal förbrukning eller är det för mycket som mina vänner tror? Hoppas på och tar tacksamt emot goda råd och tips!
Det som är positivt är GT 10 och GT 11 för där har du +2,9 och allt som är + är positivt. Det är alltså din ködbärartemperatur den energin som du hämtar från borrhålet.Negativt är dina timmar på tillskotten och där bör man undersöka orsaken och kanske boka en service.Tyvärr börjar din pump bli till åren så frågan är hur länge det dröjer för byte och ska man kasta ut pengar på reparationer eller köpa ny.
 
C cpalm skrev:
Ah, OK. Då borde den tekniskt sett vända redan på 32767 kan man tycka.
Har undrat varför dom flesta pumparna gör på detta vis men kan ha att göra med att man räknar att kompressorn ska hålla typ 70000 timmar.
 
V Villa Verde skrev:
Stort tack för att du tar dig tid att svara! När jag hör din elförbrukning låter det som att min är i överkant. Googlade och hittade information på SGU:s hemsida - vilken fantastisk service! - och borrhålet är 190 meter. Jorddjupet är 1 meter och vattenmängd per timme är 400 liter.

Var hittar jag information om kompressorn? Hittar bara hur varm kompressorn är (GT6) och det var 67,7 grader. Exakt benämning på pumpen är ”IVT Greenline HTE11 PLUS”. Hittade en lapp på apparaten som säger:
  • ”Avsäkringseffekt inkl. eltillskott 6/9 kW” 10,6/13,6 kW samt
  • ”Avsäkring med tillskott 6/9 kW” 20/25 A
Kan det vara en för liten anläggning för huset?
GT 6 visar din temperatur för hetgasen.
 
A Anders_Tranås skrev:
Hur mycket värme har du på i källaren, oisolerad källare kan sluka mycket.
Elpatronens timmar låter rimligt med tanke på hur man dimensionerade pumparna 2003/2004.
Värmen i källaren gissar jag ligger på ca 17-18 grader, har bara radiatorer i två rum. Källaren är oisolerad så det är kanske där alla kW sipprar ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.