Svar till jsw;589449:
Innan jag själv började fundera på belysningen så ogillade jag runda spotar i tak. Har nog tappat bort mig lite på vägen. Kanske ska tänka om helt och hållet och skippa dem helt och hållet... Från det ena till det andra. Jag måste råda med mig själv lite igen, nu blev jag än osäkrare, men stort tack för påminnelsen!

I vårt badrum hade jag tänkt att ha
- 14-19 spotar i raka led (men är nu inne på att kanske utesluta dessa)
- 1 vägg med dold ljuslist uppe vid taket, med ljusriktning nedåt handfaten
- samt extra punktbelysning ovanför speglarna/handfatet
- ev. väggarmaturer för att komplettera stämningsljuset (bla där toalettstolen är)
- 2 spotar under handfaten
 
Hemmakatten
EmMi skrev:
runda spotar i tak.

I vårt badrum hade jag tänkt att ha
- 14-19 spotar i raka led
Der finns förstås även fyrkantiga downlights.

Vet inte hur stort barum du har, men vi har 6 downlights i badrummet + ett infällt ljusrör ovanför handfat/spegel.
 
Det var ruskigt många spottar i det badrummet, det kanske är stort? Jag är själv ingen jättefantast av infällda spottar, lär kännas duktigt ute om tio år. Dock tycker jag det går an i badrum och kanske kök.

I mitt badrum satte jag efter mycket funderande 6*20W, 12V-spottar med dimmer. Golvytan är 5,5m^2 och kör jag spottarna på max tycker jag det blir ruskigt ljust (bra städbelysning). Har även satt en armatur över spegeln med dubbla glödlampor i för att få vettigt ljus utan skumma reflexer och skuggor när frugan vill titta sig i spegeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.