Den drar inte mycket ström och det är bra för huset med luftutbyte.
 
Tyvärr är ju PAX inte helt tyst. Dessutom är ju luftflödet för högt för kontinuerlig drift. Men det borde vara lätt att byta, om kontakterna bara passar.
 
Låter det så mycket att den stör sonen då han ska sova ? Luftflödet kan inte bli för högt med en sån liten fläkt.
 
Kan man inte bara sätta flugnät för ventilen utvändigt?
 
  • Gilla
KTM950
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Kan man inte bara sätta flugnät för ventilen utvändigt?
Jo, ska fixa det. Helt klart bäst.

Kollade en stund, det kom in 2-3 malar i minuten. Blir 25200 på en vecka :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter det så mycket att den stör sonen då han ska sova ? Luftflödet kan inte bli för högt med en sån liten fläkt.
Den har 95 m3 per timme. Visst går det men det är tre ggr så mycket som normen. Men ljudet är värst.
 
Anticimex?
Bör väl vara bästa stället att fråga.
 
Här kommer en liten film från installation av myggnät i ventilen. Detta är en dagsranson.

Och så en lite film från badrummet efter ett par timmar efter dammsugning.

:)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Det var ordentliga mängder du hade. De gömmer sig ju i varenda skrymsle också. Jag målade innertak igår och skugglisten var full av dem.
 
  • Gilla
KTM950
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det var ordentliga mängder du hade. De gömmer sig ju i varenda skrymsle också. Jag målade innertak igår och skugglisten var full av dem.
Ja, ventilen fungerade som insektshotell! Men jag tror att jag nu motat Olle i grind. Har satt myggnät och silikon innanför ventilen. Men de kommer från väggen också så det är säkert några hundratusen kvar. De kommer nog dock att dö så småningom och så hjälper jag till med lite radar.

Jäkla luriga djur detta. De tar sig in bara det finns en mikroskopisk glipa. Och de kan gömma sig i avlopp, sängar, bakom lister, i eluttag mm.
 
nikasp
Jäklar! Så små har jag faktiskt inte sett på våra fem år med ek nära huset. De få som kommer in gör det kvällstid och flyger in mot ljuset.
 
  • Gilla
KTM950
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jäklar! Så små har jag faktiskt inte sett på våra fem år med ek nära huset. De få som kommer in gör det kvällstid och flyger in mot ljuset.
Är de normalt större menar du? Jag har en ny bild, lite bättre. Visst är det väl ekstyltmalen? Vi har i alla fall många angripna ekar på tomten.
 
  • En ekstyltmal (Cameraria ohridella) på en ljus yta, eventuell skadedjursinsekt för ekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
K KTM950 skrev:
Vi har en Atterfallare som sonen sover i. Vi har vatten i vattenlåsen men använder inte kök eller badrum just nu.

och nu till det läskiga...

Efter att ha varit borta i två veckor upptäcker vi att det är tusentals ”flugor” i Atterfallaren,

Uppskattar dem efter en stund till 30-40.000. Jag skojar inte. De sitter i svarta klasar. De är i loftet, i badrummet, i sovrummet. Överallt. Jag tog fram dammsugaren och dammsög till halv tre på natten. Det sjukaste jag varit med om. Kokade vatten och hällde i alla avlopp och hällde i diskmedel i avloppen. Troligen hade de lagt ägg i handfatets avlopp.

När vi kom tillbaka efter en vecka var det kanske 5.000 kryp i byggnaden men inga i avloppen. Dammsög upp dem och där är vi nu.

Får ringa Anticimex om det inte avtar. Känner mig som en karaktär i en Hitchcock-film just nu :)

Undrar nu om någon varit med om detta? De ser ut som små fladdriga myggor, kanske är det en form av sorgmyggor (fruktflugor)?
Hej
Ja jag varit med om. Granne ut med hunden runt kl 17 inga flugor. Ute en liten stund. Jag kommer hem ca 23 mörkt ute o inne. Tänder lampan i hallen o köket. Då börjar ca 200 spiflugor surra i köket . Dom är lite glittriga o vinklad kroppen så ser man vad det var för flugor. O dom är ju as ätare. Så jag får panik. Slänger ut hunden o katterna o i panik kommer på att jag har en sprayburk för getingar sprayar masssor runt kök hall o springer ut på altan. Svårt att andas oxå. Går in efter 10 min dom flesta ligger på golvet o en del lever. Slår i hjäl dom som är kvar. Och sen skura fönster o inredning.Det var som fåglarna. Läskigt. Så många. Och var kom dom i från??? Pratade med en saneringsfirma men dom trodde inte först att det var spiflugor. Men det var det. Men dom visste som vanligt inte heller. Och hade heller aldrig varit med om det. Undrar om någon har en aning om vart dom kom i från? Och jar någon annan haft det inne?
Lowley
 
  • Gilla
KTM950
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.