Istället för laminat: Vinylklick! Går att få för runt <200 kr/kvm, är sjukt lättlagt och skönt att gå på.
 
Nu sticker denna tråd iväg från topic, men finns vinylklick i klassiska linoleum-sekelskiftesvarianter? Finns ju moderna linoleum-golv också, typ http://www.forbo.com/flooring/sv-se/produkter/linoleum/marmoleum-click/blgytr#anker

Tycker linoleum är trevligare än plast... Och mer "rätt" i ett gammalt hus. Men har ingen egen erfarenhet från de moderna varianterna. Men trist att jag inte sett något av de otroligt mustiga mönstren som fanns för en 80-100 år sen...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Martin_B
Och jag undrar om där finns plastgolv i klassiska sekelskiftesvarianter, dvs ej klickgolv.
Vill ha till köket och jag har bestämt mig för att EJ köpa klickgolv. Har haft finare varianter förut från Tarkett (om jag inte minns fel), likaså har jag hört en del som har haft, både från Tarkett (om jag inte minns fel) och andra tillverkare, som har fått problem med fogar som har börjat se slitna ut så att säga, p.g.a väta m.m.
Det funkar väl hyfsat ett tag, men framför diskbänken där ungarna kan stå och skvätta m.m., där funkar det inte i längden enligt min erfarenhet.
Hade det i en bostad en gång, och det golvet installerades av yrkesmän, så det skall ha varit riktigt gjort. Kommer inte ihåg efter hur lång tid det började, men typ 3-4 år ca. gissningsvis.

Där det inte har kommit massa vatten har det klarat sig bra dock.

Men jag vågar ej chansa längre, så nu blir det heltäckande plastgolv, utan skarvar och fogar! :)
 
Martin_B Martin_B skrev:
Och jag undrar om där finns plastgolv i klassiska sekelskiftesvarianter, dvs ej klickgolv.
Vill ha till köket och jag har bestämt mig för att EJ köpa klickgolv. Har haft finare varianter förut från Tarkett (om jag inte minns fel), likaså har jag hört en del som har haft, både från Tarkett (om jag inte minns fel) och andra tillverkare, som har fått problem med fogar som har börjat se slitna ut så att säga, p.g.a väta m.m.
Det funkar väl hyfsat ett tag, men framför diskbänken där ungarna kan stå och skvätta m.m., där funkar det inte i längden enligt min erfarenhet.
Hade det i en bostad en gång, och det golvet installerades av yrkesmän, så det skall ha varit riktigt gjort. Kommer inte ihåg efter hur lång tid det började, men typ 3-4 år ca. gissningsvis.

Där det inte har kommit massa vatten har det klarat sig bra dock.

Men jag vågar ej chansa längre, så nu blir det heltäckande plastgolv, utan skarvar och fogar! :)
Vi hade marmoleum-klick i vårt kök i de 7 år vi bodde där. Inga problem med vatten eller skarvar trots tre barn. Dock får man ju självklart torka upp, annars är det ju kört oavsett typ av klickgolv.
 
Martin_B
L lobbin skrev:
Vi hade marmoleum-klick i vårt kök i de 7 år vi bodde där. Inga problem med vatten eller skarvar trots tre barn. Dock får man ju självklart torka upp, annars är det ju kört oavsett typ av klickgolv.
Precis det som är grejen lite, att jag vill inte behöva tänka på att alltid behöva hålla stenkoll på ifall det är blött på golvet osv.
Naturligtvis torkar man upp om man ser vatten på golvet, men när man inte gör det då? Ungarna fyller ett glas med vatten och spiller en del, sedan går de därifrån. Jag kanske inte ens är inne i huset då.
Då känns det mycket tryggare med en heltäckande plastmatta som är helt förslutet, så som ett badrumsgolv. Då kan jag känna mig riktigt lugn :)
 
Martin_B Martin_B skrev:
Då känns det mycket tryggare med en heltäckande plastmatta som är helt förslutet, så som ett badrumsgolv. Då kan jag känna mig riktigt lugn :)
Det står att vinylklick ska vara 100 % vattentätt.
 
Martin_B
N NoiseMaker skrev:
Det står att vinylklick ska vara 100 % vattentätt.
Det står också att tåget skall anlända 18.30 ...ändå kommer den först vid 19-tiden :D

Det står väldigt mycket i de där fina broschyrerna...
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.