Krilleman
Var tar detta röret vägen (grön pil)
3333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok längre ifrån ( så får ni se hur stökigt vi har i pannrummet) :)
 
In i vedpannan....
 
Krilleman
Enligt bilden i inlägg 12 har du 1,0 bar, vilket är fullgott i ett normalt värmessytem för att få runt cirkulation.

Snurrar pumpen?
 
Japp, för jag använde det blå handtaget
 
Vad larmar bergvärmepumpen för??


mvh
 
Fick upp trycket ett 1 bar, men pannan varnar
 
Hp/ms larm
 
Uppochner eller ej. det ser ut som att du har ett vanligt expansionskärl. Knappast troligt att det helt plötsligt har gått sönder bara för att ett golvvärmesystem har kopplats in, av en rörmockare. Mer troligt att du har en massa luft i systemet. Dels behöver du fylla på systemet med vatten och samtidigt tömma det på luft. Du hittar säkert en påfylladskran vid pannan. Öppna den och fyll på tills det är max 1.5bar eller var rödmärkningen börjar. Sedan får du lufta elementen ett efter ett och slutligen lufta högst upp i systemet. har du mycket luft så får du allteftersom fylla på mer vatten. Min rörläggare brukar säga att man ska ha cirkulationspumpen igång, andra säger stäng av. Mao det lär funka vilket som.

Ovan förutsätter att det nypåkopplade golvvärmen inte läcker...

Lycka till.
 
Hp, är ett kompressor larm och ms betyder att motorskyddet löst ut... Finns en återställningsknapp någonstans på värmepumpen... Dessa felmedelanden kan man få om man haft ett fasfel..
 
Redigerat:
Vad menas med "snurrar pumpen"?
 
Cirkulationspumpen som driver runt vattnet i elementen. Brukar ha en brytare.
 
HP är högtryckspressostaten
MS är motorskyddsbrytaren

Försök läsa instruktionsboken hur du återställer larmen, kolla även faserna är hela till värmepumpen.

mvh
 
Redigerat:
Krilleman
Tommor skrev:
Hp, är ett kompressor larm och ms betyder att motorskyddet löst ut... Finns en återställningsknapp någonstans på värmepumpen... Dessa felmedelanden kan man få om man haft ett fasfel..
Det är ju bara avstägningen på ventilröret...

Men om du har en VP så borde du koncentrera dig på den och inte en gammal kombipanna?!

Snurrar cirkulations-pumpen i din värmepump? Eller har du drift på din gamla kombipanna?
 
Detta hände efter att jag drog ner värmen på pannan. Rörmockaren hade den på max, jag drog ner den till nuvarande läge. Stängde av pannan, nu försvann larmet. Jag har luftat alla element i två dagar nu, men får nog börja om från början igen nu
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.