Vi har ett hus med servisbox med tre 16 amperes säkringar före själva huvudcentralen som också har tre 16 amperessäkringar. Häromdagen fick vi ett nollfel. Alltså kabeln till nollan lossnade på något sätt.
Det ledde till överspänning i hela huset. Frysen, kylen, spisen, TV:n datorn, dvd:n allt gick sönder.
Enligt elbolaget äger de bara servisledningen fram till vår box. De säger att fastighetsägaren är ansvarig för boxen. Men de säger dessutom att jag inte varit försumlig. Det är inget som man ska gå och titta i, eller efterdra några skruvar i. Hela skadan och all lagning av alla kretskort ska därför gå på försäkringen.
Nu undrar jag om någon vet vad exakt som kan ha hänt och om det ändock blir något tjafs om ansvarsfrågan. Är det mitt försäkringsbolag som tar den diskussionen med elbolagets försäkringsbolag?
 
  • Gilla
PFJ
  • Laddar…
Troligen var det PEN (Nolla + skyddsledare) som lossade. Detta är livsfarligt. Du matar tillbaka 230V i skyddledaren och spänningssätter alla jordade föremål
 
När Penledaren lossnar så får du 2 allvarliga effekter,

Dels så blir alla skyddsjordade apparater spänningsförande med 0-230V slumpartat beroende på balansen mellan faserna i huset (om du har perfekt balans, drar lika mycket ström i alla 3 faserna, så blir det ingen ström eller s¨änning i nollan).

men detta felet gör också att du kan få överspänning på apparaterna. Det blir slumpartat allt mellan 0 och 400V i dina väggutag istället för 230V. Det är det som har hänt i ditt fall.

Detta resulterar i brandrisk, det är ren tur att huset inte brann ner.
För mig låter det lite skumt när elbolaget avfärdar det så enkelt. Det borde utredas vad som har hänt, är det materilafel eller felaktig montering.
 
enligt starkströmsföreskrifterna åligger det anläggningsinnehavaren att se till att elanläggningen besiktigas med intervall... fast med vilken intervall tror jag det inte stod nåt om. ofta när jag öppnat gruppcentraler så är anslutningar till säkringar, jor o nollskenor dåligt dragna eller har tappat "spänsten" med tiden. passdelarna sitter löst och propphuvarna är åxå lösa vilket gör att det kan bli glappkontakt, varmgång mm. i mitt eget fasadmätarskåp var hälften av kardelerna på en fk till mätarsäkringen avklippta vilket gjorde att det efter 10 år blev varmgång och två faser smälte ihop o de blev kortis. enligt elbolaget var det inte alls ovanligt!! så att låta en elektriker besikta hela anläggningen kan vara värt någon krona. dom flesta besiktigar ju sin bil varje/vartannat år beroende på ålder på den, inte så många som vill köra utan tex bromsar!!
 
Tack för alla svar. En annan fråga. Skulle inte jordfelsbrytaren ha slagit ifrån allt. Varför gick inga säkringar?
 
Jordflesbrytaren fungerar så att den mäter att all ström sóm går ut i huset också kommer tillbaka. Om du får ett isolationsfel på en apparat så att det "läcker" ut ström mot höljet, du tar i höljet, ström går igenom dig. Då går den strömmen "ut ur systemet", dvs den kommer inte tillbaka till jordfelsbrytaren, den känner att det är skillnad på in och ut strömmarna, och slår ifrån. Observera att även med jordfelsbrytare kan man få en stöt, den bryter bara om strömmen du får i dig når dödande nivå.

I ert fall så var det inget fel på isolationen av någon apparat, istället så har den ström som skulle gått tillbaka till elverket genom nollan, letat sig ut på skyddjorden i era uttag. Den är alltså redan "mätt" av jordfelsbrytaren. Ni skulle kunnat få en allvarlig stöt om ni råkat ta i kylskåpet ex.

Dessutom så får det här effekten att i vissa uttag som är kopplade till en av de 3 faserna så har ni haft för låg spänning, och i andra uttag kopplade till någon annan fas har ni haft för hög spänning, teortiskt kan ni ha haft 400V istället för 230 i uttagen. Då förstörs det mesta med elektronik, elmotorer (kompressorn i kyl/frys), glödlampor pajar direkt osv. När elektroniken förstörs så kan den ev. dra så mycket ström att en säkring löser ut, men det är inte säkert. Sannolikt har en del interna säkringar i apparaterna löst ut. För att jorfelsbrytaren skulle slå ut i det här läget skulle det ha krävts att den höga spänningen skulle ha brutit ner isolationen i någon apparat. Men isolation är för det mesta dimesionerad för att klara mycket högre spänningar.
 
Går det inte att förhindra att alla jordade föremål blir spänningsförande vid PEN-ledarbortfall?

Hade man inte kunnat använda dioder för att förhindra att strömmen går "baklänges" i jordledarna?
 
Dioder går bara att använda vid likström. De spärrar i en riktning. Växelströmskurvan går fråm + till - .
Jag vet inget sätt så man kan skydda sig. Det är en intressant fråga.
 
Det här blir mer spännande ju längre det går. Nu har jag fått reda på att vi i kommunen har femledare, eller något i den stilen. Det skulle förhindra att föremålen blev strömförande. Å andra sidan hade det någon annan avigsida som jag inte kommer ihåg.

Någon som vet?
 
ja det var ju skönt att höra, då har du inte riskerat att få stötar på grund av den tappade nollan, jordledaren har ju fortfarande varit kopplad till "stora jorden" i elverket.

Men som du märkt så uppstår i alla fall fenomenet med under och överspänning i dina uttag när nollan försvinner, så att allla apparater förstörs. Och risken (stor risk) för brand fanns där också.
 
Hej
Om man mäter strömmen i nolledaren, med strömspole, på lämpligt ställe ex. mätarskåpet, kompletterat med lite elektronikfix för att styra en kontaktor som faserna ligger över, samt generera en liten mätström på några mA. Kontaktorn bryts då strömmen i nolledaren försvinner.
Detta borde funka som skydd mot avbrott på nolledaren.

mvh Christer
 
  • Gilla
JoeHell
  • Laddar…
Problemet är att är det AVBROTT i PEN-ledaren så blir det ingen ström i nolledaren.  Detta är ungefär samma princip som jordfelsbrytaren fungerar. Det farliga kommer när man tar i ex spisen och diskbänken samtidigt så går det en ström genom kroppen från spisen till diskbänken som har riktig jord. Det skulle vara intressant och veta om jordfelsbrytaren löser ur då, är det någon som vet.
 
Jag missuppfattade dig. Det kan fungera men hur går det om man inte man inte har någon som helst belastning.
 
Hej
Man får inkludera ett motstånd som ger några mA tomgångsström i systemet, lämpligtsvis på hussidan av elcentralen.

mvh Christer
 
Angående huruvida jfb bryter vid avbrott på PEN. Den bryter INTE.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.