Är ju sydväst, antar att det är ganska torrt där. Nog bestämt mig för att läga en fiberduk över det hela, och klippa hål för buskar, rosor, träd, klängerväxter... Så ge tips på växter är ni snälla..!
 
Jaz skrev:
Är ju sydväst, antar att det är ganska torrt där. Nog bestämt mig för att läga en fiberduk över det hela, och klippa hål för buskar, rosor, träd, klängerväxter... Så ge tips på växter är ni snälla..!
Så skulle nog jag också gjort.

Har sett parkavdelningen här i stan göra samma sak på en hel del ställe där det börjat bli lite vildvuxet.. täckt allt med fiberduk, skurit hål o sen plantera en massa buskar och lite annat snyggt..

Du kan ju lägga lite stenar, modell större, där också i partier mellan buskarna..
 
Stenar i slänt är guld att ha. Jag hade nog planerat att ta bit för bit och rensa/gräva samt in med ny jord där det är möjligt och därefter plantera in torktåliga mattspridande växter blandat med större växter/buskar. Alternativt att lägga på fiberduk och skära hål och plantera MEN det är ALLTID viktigt att se till att växterna får ett bra underlag att växa i för annars blir det bara skrutt.

Bra växter är exempelvis malört samt många andra kryddor som mynta, citronmeliss, timjan, oregano m.m., marton, vissa irissorter, kantnepeta, stäppsalvia, lammöron, olika sedumarter, sempervirensarter, grekvädd, vissa grässsorter, olika kungsljus, olika vårlökar såsom påskliljor, tulpaner m fl., liljor, kärleksört, stenört, lavendel, liten rosenkvitten, en del rosor m.m. Ja det finns egentligen hur mycket som helst. Du bör gärna gå in och försöka få in lite större växter som exemelvis någon uppstammad träd eller buske för att kunna få en bättre helhetsbild. Bara låga växter kan ge ett ganska "platt" intryck. Ett tips är att du verkligen väljer en årstid som det ska vara en jättepraktfull blomning på ohc mitt förslaj är just våren. De allra flesta lökar ÄLSKAR att stå i slänt. Som övertäckande väster tycker jag att kantnepeta är. Den blommar länge och går att klippa ner för ny blomning.

Du kan även använda klätterväxter men som får klättra i slänten.

Ett tips på bra ställe att kunna beställa lite växter från är Hortogreen. De har kanske inte så många olika exklusiva sorter men kvaliten är hög och priset bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.