Hej på er. Heter Johan, 35 år, bor i mitten av Småland, nyligen skild, bor i för stort nybyggt hus..:)


Min fråga till er experter; Har en slänt som är ca 3 mtr hög och 40 meter bred, som avgränsar hästhage där nere, och gräsmatta där uppe. Slänten är en blandning av stenblock, jord och en massa tistlar och skräp på sommaren.

Vad göra? Denna slänt gör mycket för hela intreycket på fastigheten å den syns tydligt från vägen. Min tanke var att plantera en blandning av klängerväxter, buskar och blommor. Men, ska jag ha fiberduk först? Vill inte ha en massa skötsel, vilka växter? Kan man få olika tider på blomning? Tänk på att det är mycket sten...Och kan inte köra dit jord, funkar helt enkelt inte. Och pengar, får inte bli orimligt dyrt heller.. Vart köper jag växterna till det Ni föreslår..?



Oerhört tacksam för hjälp!



//Johan
 
Ola78
Nu är inte jag någon trädgårdsexpert men jag hade försökt ta bort så mycket som möjligt av de stora stenarna, sedan sprutat på t ex roundup för att ta död på tistlarna. Dessa är jäkla otyg att ha i trädgården. Detta var mitt lilla tips i alla fall. Finns en sida som heter http://www.odla.nu som jag kollat lite på ibland när jag velat ha lite tips om trädgården. Lycka till.
 
Finns det tillräckligt med jord för att plantera i? Annars kommer det att växa dåligt och ogräset ta över = bortkastad tid och pengar.
Hur hade du tänkt få bort ogräset?
Ett alternativ är att täcka marken i två år - då är allt ogräs borta - bara att plantera.
Tills växterna rotat sig och kommit igång att växa får du nog räkna med att pyssla om dem lite. Det blir inte lättskött på en gång.
 
Maskrosor är fina ;)
 
Mikael_L
Det bästa är om du skulle lyckas få mossa över hela ytan.
= Mjukt att gå på och kräver ingen skötsel.
:)

Jag har väl inte så mycket tips egentligen. Men skogstomt eller mossmatta och några andra saker kan betyda noll i underhåll, men troligen passar inte dessa saker för dig.
Men en gräsmatteyta kräver ju relativt lite, förutom ständig klippning.
Men kolla ifall det inte finns långsamtväxande gräs med mycket klöverinblandning som betyder att gräsklipparen inte måste släpas fram lika ofta.
 
Har du en bild på slänten? Vilket väderstreck ligger den i? Sol/skugga?
 
Har ingen bild nu, kan fixa senare. Ligger i syd/väst. Finns ingen möjlighet att flytta strn, är i snitt 2x2 meter... Och slänten är för brant för en gräsklippare.

Min plan löd fiberduk överhela, där dör skräpet. Skärasen hål och plantera växter av olika slag där det finns jord. Typ mix ax murgröna(eller nått), buskar, blommor... Vet inte, men det gör ju ni:)
 
Mikael_L
Aha, den är så brant.

Har du funderat på att terrasera slänten och sen plantera trevliga buskar på terraserna?
Mer jobb initialt men sen blir det väl lättare.
 
Jag tycker inte att det låter bra att lägga en fiberduk. Det lägger man väl bara under om man ska lägga plattor. Vad ska du ha på fiberduken sedan?

Du kan väl göra ett stenparti och sätta marktäckare och andra växter mellan stenarna som får ta överhanden över ogräset. Fast jag ser fram emot den där bilden.
 
lägger du fiberduk så kan du göra som du säger att skära hål där du planterar sen täcka allt med täckbark..
 
20110311 170.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20110311 172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte om detta funkar men ungefär såhär ser det ut...! Läget är sydväst.

MVH Johan
 
Mycket trevligt hus ser det ut som, grattis.
Om får bukt med ogräset så hade jag laddat och försökt få dit så mycket vitsippor som möjligt, gärna hela slänten, hur man nu gör det, novis är jag dessutom. Dom kanske ynglar av sig om man kan få en fläck att funka. Dom stackarna brukar ju kunna sköta sig själv och ger ett behagligt intryck på vårkanten.
 
Med sydvästläge skulle jag försöka få in en sittbänk "inbyggd" i slänten. Det är lätt med tanke på lutningen. Någr enkla trampstenar som leder fram till den, en trappa någonstans.
Tänk att de första vårdagarna sitta i solen 5 minuter med en kopp kaffe, mitt bland det första som spirar ur marken ....
:)

Glömde: Här är en hel del bra tips: http://www.viivilla.se/tradgard/slanten--basta-stallet-i-tradgarden.aspx
 
Redigerat:
Angående eventuell klippning - det där löser du ju lätt med en trimmer.
Men för att återgå till ursprungsfrågan; det beror ju helt på vad du själv gillar! Om du gillar grönt bladverk toppat med rosa eller vitt så röstar jag på vresrosor! (du får bildgoogla)
1-2 meter hög, tål mager jord och blommar hela sommaren - kan det bli bättre? :)

Vresrosor är tåliga och behöver inte klippas och kommer på några år täcka in hela slänten. Men de vill ha i alla fall en liten grop till att börja med, annars finns risken att de dels tynar bort eller välter eller något annat dumt. Om du lyckas gräva ett par gropar i slänten så kan du plantera dem där så sköter de sig själva sen.
Under vresrosorna kan du ha vårblommor som vitsippor tex som nämndes ovan, de kommer sprida sig om de trivs och när de blommat över är det strax dags för rosorna att ta vid.

Men, med vresrosor som ett stort buskage så kommer man inte se slänten så tydligt. Vill du att den fortfarande skall synas så får du välja ett annat alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.