Är det fuktmätt? Finns det gamla "ringar" efter vatten? Kan vara/ha varit lite läckage? Ser ut att vara bara ena sidan, om inte bilderna luras. Är det söderläge på den fina sidan möjligen? Ålder på takbeklädnad?

Omöjligt att säga utan att vara på plats...
 
  • Gilla
Kalventrecote
  • Laddar…
En viktiga fråga att ställa sig: måste det vara lika korrekt som på hemmaplan och måste allt verkligen åtgärdas? Ni kanske kommer använda huset 30-50 dagar per år? Gissningsvis mest under varmare årstider?

Möglet på vinden beror på att varm fuktig luft inifrån bostaden kondenserar på kalla vindtaket. Kanske kan en fläkt i badrummet se till så att den fuktiga luften går ut istället för upp på vinden. Däremot kanske ni vill sanera det mögel som redan uppstått...
 
M Mikael K. skrev:
Är det fuktmätt? Finns det gamla "ringar" efter vatten? Kan vara/ha varit lite läckage? Ser ut att vara bara ena sidan, om inte bilderna luras. Är det söderläge på den fina sidan möjligen? Ålder på takbeklädnad?

Omöjligt att säga utan att vara på plats...
Jag förstår att det är svårt att säga, men tack för svaren ändå - det känns ändå som att man kan vara försiktigt optimistisk.


K kalvisen skrev:
En viktiga fråga att ställa sig: måste det vara lika korrekt som på hemmaplan och måste allt verkligen åtgärdas? Ni kanske kommer använda huset 30-50 dagar per år? Gissningsvis mest under varmare årstider?

Möglet på vinden beror på att varm fuktig luft inifrån bostaden kondenserar på kalla vindtaket. Kanske kan en fläkt i badrummet se till så att den fuktiga luften går ut istället för upp på vinden. Däremot kanske ni vill sanera det mögel som redan uppstått...
Du har helt rätt i att det inte måste vara helt perfekt. Jag är dock lite oroliga för dom ”tunga” sakerna, som typ grunden, taket och våtrum. Om golvet är lite fult eller väggarna har tapeter i mindre bra skick är det absolut inget problem för min del. Möjligen för min sambo som är precis tvärtom, för henne är det väldigt viktigt att saker ser bra ut :rofl:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.