Är storstadsbo som är född och uppvuxen i lägenhet. Letar nu lantställe, men det verkar som att många av dessa ställen är byggda av folk som mig (dvs amatörer)? Vi har två objekt som vi är väldigt sugna på. Men vissa besiktningskommentarer finns ang krypgrunden.

Dessa kommentarer är:

  • ”En del stolpar står direkt mot marken”

Samt

  • ”Det finns reglar anslutna mot berget som leder vatten in mot bjälklaget.”

Är detta problem? För mig som lekman låter det svåråtgärdat, men det kanske inte är så otroligt svårt?
 
Beror på om det är ett problem med fukt eller ej, finns mer info, besiktningsprotokoll?
 
  • Gilla
Kalventrecote
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beror på om det är ett problem med fukt eller ej, finns mer info, besiktningsprotokoll?
På första kommentaren står det:

”Fuktkvoten uppmättes stickprovsvis i blindbotten till 17-18%”

Det jag egentligen är ute efter är om det går att säga att såna här problem går att åtgärda öht? Eller om man bara ska undvika att vara med. Både jag och frugan är oerhört förtjusta i huset. Men jag vill veta att det går att fixa av någon kunnig person. :D
 
Allt går men kan kosta lite. Bilder förenklar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Allt går men kan kosta lite. Bilder förenklar.
Bild på krypgrund under ett hus med träbjälklag stöttat av en pelare, isolering och rörledningar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Utrymme under ett golv med synliga träbjälkar och stödstolpe, rörisolering och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ligger massa saker i krypgrunden som ni ser.
 
Ganska normalt. Så länge det inte finns organiskt material brukar det vara ok.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ganska normalt. Så länge det inte finns organiskt material brukar det vara ok.
Du nämnde att det kan gå, men att det kostar lite. Har du någon uppfattning om hur mycket? 50 000? Eller är det ”the sky is the limit” som gäller?
 
Försök få en snickare att krypa in och bedöma om det behöver göras något. Var kan man se reglarna mot berget ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försök få en snickare att krypa in och bedöma om det behöver göras något. Var kan man se reglarna mot berget ?
Det verkar dessvärre bara vara omnämnt text i protokollet...
 
Hmmm. Ring besiktningsmannen och fråga vettja.
 
  • Gilla
Kalventrecote
  • Laddar…
I den här typen av trådar brukar det dyka upp mardrömsexempel på dåliga konstruktioner... Av det jag kan se så ser det inte så farligt ut.

17-18 % är precis på gränsvärdet om jag inte minns fel. (Vill minnas 18%) d v s under det är det ok.

På sommarstugor ser man ofta enklare lösningar, en del fungerar förvånansvärt bra...

Svårt att avgöra hur krypvänligt det är. Inget drömjobb men det där går att fixa till tror jag. Rensa ut skräpet. Jobba med domkraft. Försiktigt! Det man inte vill ha är trä direkt mot sten/underlaget. Trä kan leda upp fukt. Du vill ha en plint med syllpapp/takpapp eller liknande mellan.

Det finns ju riktiga plintar också, gissningsvis var de för snåla när de byggde. Golvet har sviktat lite så de har dragit dit extra stödben.

Ser dock ingen regel mot backen, det hade man velat se också.

Snacka med besiktningsman och snickare,

/ Jag är bara en glad amatör...
 
  • Gilla
Kalventrecote
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
I den här typen av trådar brukar det dyka upp mardrömsexempel på dåliga konstruktioner... Av det jag kan se så ser det inte så farligt ut.

17-18 % är precis på gränsvärdet om jag inte minns fel. (Vill minnas 18%) d v s under det är det ok.

På sommarstugor ser man ofta enklare lösningar, en del fungerar förvånansvärt bra...

Svårt att avgöra hur krypvänligt det är. Inget drömjobb men det där går att fixa till tror jag. Rensa ut skräpet. Jobba med domkraft. Försiktigt! Det man inte vill ha är trä direkt mot sten/underlaget. Trä kan leda upp fukt. Du vill ha en plint med syllpapp/takpapp eller liknande mellan.

Det finns ju riktiga plintar också, gissningsvis var de för snåla när de byggde. Golvet har sviktat lite så de har dragit dit extra stödben.

Ser dock ingen regel mot backen, det hade man velat se också.

Snacka med besiktningsman och snickare,

/ Jag är bara en glad amatör...
Tack för att du tog dig tid att svara. Det låter på sätt och vis betryggande att det ändå finns en chans att det går att lösa!
 
I ett annat besiktningsprotokoll nämns att det finns mögelfläckar på råsponten på vinden:

Råsponttak på vind med synliga mögelfläckar, isolering, och pilar som pekar på skadorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögelfläckar på råspont i vindsutrymme med synlig isolering och takbjälkar, för bättre ventilation behövs kanske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det också något som är hanterbart? Spontant tänker jag att det kanske går att lösa med förbättrad ventilation, eller behöver man byta även råsponten?
 
Allt går att lösa! All info går att hitta på nätet. Det enda man ska vara medveten om är att det rör sig om mycket arbetstid ibland. Jag tillhör kategorin män vars fru tjatar att man ska sluta jobba. Vår sommarstuga är 2,5 år gammal i vår ägo. Har lagt 3-400 000 på material och minst 1000 arbetstimmar redan. Hade nog gått snabbare att elda upp stugan och bygga en ny :).

Vindar känner jag mig inte lika hemma på. Finns massa åsikter åt ena eller andra hållet. Ser enligt min mening inte heller katastrofalt ut. Men något behöver göras. Ytlig svartmögel kan du döda med medel, varken dyrt eller svårt. Ser lite trångt ut, inhalera inte för mycket av medlet. Det är rätt starkt...

Vindsutrymmen går att hitta tyckare som tycker helt tätt och andra korsdrag. Rent allmänt ska man ibland strunta i byggnormen idag när man pratar sommarstuga. Det är helt andra förutsättningar. När vi fixade vinden på vår stuga (utbygge och bytte isolering hela vinden, gick från 5 cm till 25) kom jag efter mycket surfande fram till att ventilera ganska mycket och ha nån halvöppen historia (inte plast) i innertaket.

Rent allmänt brukar mina tankar kring ventilation oftast sluta i... Har du någonsin sett en möglig ladugårdsbyggnad? Korsdrag rakt igenom och de ser bra ut efter 100 år, med falu rödfärg... Inte vetenskapligt alls men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.