Har precis köpt min första grill någonsin.
Det blev en Weber Spirit E 210 Classic, den är nu monterad och gasoltuben är inkopplad.
http://www.webergrill.se/Produkter/Gasolgrillar/Spirit®-E-210-Classic.aspx

Jag har provgrillat 2 ggr men inte riktigt fått till det, många frågetecken har dessutom uppkommit.
Ursäkta om det är dumma frågor, alla är nybörjare någon gång :cool:

1. Denna grill är 2 brännare, rekommenderas det att man alltid ska ha igång båda brännarna trots att man inte behöver yta till mer än 1 brännare?

2. Det stod i instruktionen att man först ska värma upp grillen till 260-288C innan man börjar grilla. Första gången så körde jag enbart 1 brännare men jag kom aldrig över 250C.
Ska man alltid köra båda brännarna åtminstone vid uppvärmningen?

3. Efter att man har värmt upp grillen så ska man vad jag förstår sänka temperaturen. Vilka nivåer är egentligen lämpliga att grilla på om det gäller vanliga saker såsom hamburgare och kött, 200C kanske?

4. Bör man rengöra gallret varje gång? Isåfall hur?

5. Går gallret att diska? Går de som heter "Flavorizer bars" att diska?

6. Jag har ett redsskapsset till grillen, går dessa att diska?
http://www.bauhaus.se/weber-style-redskapsset-3delar.html

7. När man drar igång grillen så står det i instruktionen att man ska trycka på startknappen flera gånger.
Jag upplever att grillen alltid startar första gången jag trycker på startknappen, behöver man verkligen trycka flera gånger?
 
4. Gallret rengör du lätt med borste, bara att borsta rent när du värmt upp grillen för grillning.
Finns med långa skaft som kommer åt bra.

5. Nog lär du kunna diska gallret, jag kör dock med borste, Weber har lite olika varianter.

6. Går självklart att diska, är det inga plast/gummidetaljer på bör du kunna köra det i diskmaskin.

7. Ser du att båda brännarna tänder räcker det att trycka en gång.
 
FredrikR skrev:
4. Gallret rengör du lätt med borste, bara att borsta rent när du värmt upp grillen för grillning.
Finns med långa skaft som kommer åt bra.
Okej, har en borste men den verkar bara ta på ovansidan. Man kanske behöver lyfta runt gallret för att komma åt ordentligt?


FredrikR skrev:
7. Ser du att båda brännarna tänder räcker det att trycka en gång.
Jag har egentligen bara tittat in igenom det lilla hålet på framsidan och sett att lågan fungerar.
Hur ser man enklast att båda brännarna är igång?
 
savio skrev:
Har precis köpt min första grill någonsin. Det blev en Weber Spirit E 210 Classic, den är nu monterad och gasoltuben är inkopplad. [länk] 1-3: Vi har i och för sig inte en Webere utan en Landmann gasolgrill, men är lika oavsett modell: Jag brukar bara ha på de brännare som behövs för mängden mat. Möjligen att under uppvärmningen köra alla brännare för att lättare få upp önskad startvärme. Angående temperatur kör jag ofta med lägre temp. än de grader du nämner. För finare nötkött eller fisk som bara skall halstras snabbt är det ju viktigt att ha bra starttemperatur, men för fläskkött, hamburgare eller kyckling tycker jag det är bättre att ha något lägre temperatur och tillaga dem varsamt.
 
Jag brukar köra alla brännare i början för att få grillen, galler mm riktigt heta.
Efter 3-5min så skruvar jag ner/stänger av brännare jag inte skall använda, borstar av galler och stekbord (bägge i gjutjärn), häller lite olja på stekbordet, doppar papper i oljan och drar några gånger över grillgallret, sedan resterande olja över stekbordet.

Jag har haft några 2-brännare grillar och tycker dom varit mer svårhanterliga jämfört med den 4-brännargrillen jag fått tag i nu. Främst problem att hålla jämn värme, man får passa dom som en hök.

Jag köpte redskap på biltema, http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Grill/Tillbehor/Grillverktyg-14300/ samt tången 14301 (den har dock en ögla i änden som även låser tången i "ihop"-läge när man drar ut den).

Bägge kör jag i diskmaskin.
Har en borste http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Grill/Tillbehor/Grillborste-med-skaft-37181/ och den lilla utan skaft, men skall även skaffa en liknande modell som weber (http://www.bauhaus.se/webshop/garden/grill/tillbehor/grillborste-3-sidig-53-cm.html)

Hoppas de hjälper nåt.

Mvh
Rikard
 
Jag gör som Rickard ovan. Skillnaden är att jag har en Weber med tre brännare och emaljerade grillgaller.
 
Kollade på länken du skickade med... webers... och där tyckte jag att det fanns otroligt bra svar på det mesta du undrade över
http://www.webergrill.se/Support/FAQ-2.aspx

själv är jag inbiten kol / ved grillare... och bara testat gasol hos vänner... och ett litet tips från dem som jag lärde mig var att använda lava-sten i grillen.... och jag tycker att det märktes skildnad mot de som körde utan.....

Lycka till i sommar!!!
 
Håller med om lava/stenbriketter.
I mina tidigare grillar skulle man ha stenar i, i min nuvarande så finns ett rostfritt s.k. flametamer-galler som ligger över brännarna där grillgallret ligger. Det har samma värmefördelande effekt/skydda mot fettdropp som stenarna har.

Brukar vara lite lat å inte göra rent den efter varje gång dock, får ta mig i kragen :)

Sen om kol/ved/gasol så lägger jag inte så stor vikt i frågan, tycker inte det finns rätt eller fel, utan vad man själv föredrar. Vi brukar grilla med kol hos kamraterna, mest för att vi gör mycket grönsaker mm som jag tycker funkar bättre över kolet.

Mvh
Rikard

Edit: Reflektion från webers FAQ om rengöring:
Gjutjärnsgaller
Smörj alltid ditt gjutjärnsgaller med olja när du har använt det. Skäm bort det då och då genom att lägga det i kokhett vatten med diskmedel. Sätt tillbaka gallret i grillen och ge det full värme i 15 minuter. Då har den sista smutsen förkolnat och du kan skrubba bort den med grillborsten. Smörj sedan grundligt med matolja för att skydda gallret mot rost.

Jag har alltid fått lära mig att aldrig använda diskmedel, eller några rengöringsmedel alls förd en delen, till gjutjärn. Varesig galler eller kastuller mm.
 
Redigerat:
Korvgubbe
Det går alldeles utmärkt att använda diskmedel på gjutjärn, men det är viktigt att man sedan oljar in ytan igen för att slippa rost.
 
Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag.

Nu iväg på grillkväll...

Mvh
Rikard
 
Måste bara:
alltså, jag gjorde nyss köttfärssås i grillen (kol/ved såklart ) ;-)
ojojoj.. jääääklar vad gott!
ställde på gjutjärns-woken....
man måste ju testa nya saker!
 
mustang71 skrev:
Måste bara:
alltså, jag gjorde nyss köttfärssås i grillen (kol/ved såklart ) ;-)
ojojoj.. jääääklar vad gott!
ställde på gjutjärns-woken....
man måste ju testa nya saker!
Det där är jag nyfiken på. Exakt hur skiljer det sig mot om du skulle gjort det på spisen? Borde smaka exakt likadant?
 
Liemannen skrev:
Det där är jag nyfiken på. Exakt hur skiljer det sig mot om du skulle gjort det på spisen? Borde smaka exakt likadant?
Nej för 17!! har du aldrig kokat kaffe över öppen eld?? det smakar inte ens i närheten av att koka på spis.
har du inte testat Murrikka-panna? detta blev en liten snål-variant ;-)
sen kör jag min grill med lock på, och färskt ved, blandat med kol.... så blir det en trevlig röksmak!
så absolut inte samma sak som inne på spisen!! :)
 
Har gjort ganska mycket på Webern, från pannkakor, till scones och pizza om man exkluderar kött.
I år är målet att göra julskinkan på grillen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.