Magnus Filip skrev:
PS.
Låt teknikern lufta radiatorerna och justera trycket i systemet sedan.
Om du inte har luftat själv innan så gör helst inte det. Speciellt om det inte är gjort på länge. Eftersom nippeln på någon radiator kan släppa och vara gammal. Då kommer radiatorvattnet rinna ut i huset och det är ganska många liter.

Om det väser beror det faktiskt på att rören är för små, alternativt termostaröppningen. Men detta är inget fel, för det går att justera bort. Det beror inte på luft i systemet för då är det inte ett väsande ljud. Det låter helt annorlunda.

Värmekurva m.m. ställer teknikern in sedan. Men fråga hur man shuntar upp/ned höjer/sänker kurvan. Det kan vara bra att veta. Så som jag skrev tidigare sommar/vinter.

Sista förslaget är att det kan vara lagret i cirkulationspumpen som är slut. Då väser det i stora delar av huset för att lagret "brummar". Man byter till en ny bara. Kostar cirka 600 kr + lite jobb. Man hör det lättast om det är pumpen som väsnas mest, mer än radiatorerna
Ok ja varken jag eller min man är särskilt händiga, så risken att något går fel är stor. Teknikern skulle bara serva pannan sa de så det andra antar jag att jag får ta in en röris till?
 
A
N Nemiia skrev:
Ok ja varken jag eller min man är särskilt händiga, så risken att något går fel är stor. Teknikern skulle bara serva pannan sa de så det andra antar jag att jag får ta in en röris till?
Teknikern fixar det också, lufta, justera trycket, eventuellt fylla på mer vatten. Men hastigheten på cirkulationspumpen kan du justera själv. Sätt den inte på noll bara!
Röris byten cirkulationspumpen om det behövs.

Bra att undvika lufta själv första gången. Gängan (muttern) utanför-runtom nippeln kan släppa från radiatorn och börjar det läcka. Är den bara fastsatt med gängtejp och inte med naturlig lin får man det inte tätt kanske.
Har de inte varit rörda på länge så pilla inte med det helst, innan ett proffs kommer
 
N Nemiia skrev:
Vi h
N Nemiia skrev:
Förlåt för många inlägg nu. Men om jag vill ja mer värme uppe så bär jag till en början att ställa alla element i sovrummen på 5 (max) tills de blivit varma och sedan sänka? Hur barnakuten blir dom. För ljust nu är dom mest ljumna.

Gällande den röda lampan så ser man ju om man zoomar att tempen är inställd på 20 grader, alltså lika mycket som pannan är inställd på.
Lättas är om ni vill ha varmare uppe så höj värmen på värmepumpen lite och skulle det bli flör varmt kan ni sänka på termostaterna lite.
 
Magnus Filip skrev:
Teknikern fixar det också, lufta, justera trycket, eventuellt fylla på mer vatten. Men hastigheten på cirkulationspumpen kan du justera själv. Sätt den inte på noll bara!
Röris byten cirkulationspumpen om det behövs.

Bra att undvika lufta själv första gången. Gängan (muttern) utanför-runtom nippeln kan släppa från radiatorn och börjar det läcka. Är den bara fastsatt med gängtejp och inte med naturlig lin får man det inte tätt kanske.
Har de inte varit rörda på länge så pilla inte med det helst, innan ett proffs kommer
Vad menar du med rött?
 
A
useless useless skrev:
Intressant... När slutade man med rumsgivare?
Jag håller med om att rumsgivare ofta inte tillför jättemycket och risken är att den döljer en dålig injustering eller skapar konstiga svängningar i systemet. Men med rätt installation och injustering kan en innegivare ge jämnare inneklimat och bättre komfort i ett hus som t ex är känsligt för blåst eller mycket sol.

Och som jag sa bör man inte aktivera den förr än man är klar med alla annan injustering.
Det finns som tillbehör till tex. Thermia. Oftast ställer de till med mer problem än nytta. Men som du skriver kan det gå om man är intresserad av att pilla.
 
J Josth skrev:
Huset är modernt och välisolerat. Det gör att radiatorerna inte behöver bli särskilt varma - som mest ca 55 °C när det är som allra kallast och kanske runt 37 °C vid ±0 °C ute.

Intressant inbyggnad! Det dämpar ljudet om inte annat men service blir trixigare. Ser ut som man kan skruva bort skivan ovanför dörren för att komma åt ovansidan.
Ha ha shit vad smart, kanske det! Måste kollas
 
A
N Nemiia skrev:
Vad menar du med rött?
Sorry kom inte med på bilden.
 
Magnus Filip skrev:
Sorry kom inte med på bilden.
?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.