Jag ska byta blandare på min gästtoalett men iom att jag aldrig gjort detta så tänkte jag be om hjälp med materialval. Jag vill ha ballofixer så att i framtiden göra det enkelt för mig om jag skulle behöva upprepa detta, var sätter jag dom smidigast?
Jag bifogar 2st bilder på hur det ser ut i dagsläget. Huset är från 1964 med kopparledningar. 20mm måttet från utgående rör ur väggen är jag lite osäker på.
Tacksam för hjälp.
Kopparledningar med mätetiketter för diskussion om byte av blandare på gästtoalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparledning med äldre ventildel som sticker ut från en vit vägg, behöver råd om installation av ballofix.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Vatette minikulvnentil 12x10 med RSK: 8546961 passar direkt på 12mm muttrarna upptill. Har den nya blandaren 10mm slätändar i förkromadmässing så är denna kulventil godkänd för det. Har den nya blandaren 3/8" lekande muttrar passar dessa också direkt på för det är en slät ansats som gummipackningen passar på. 10mm vatette-kopplingar är gjorda så!

Sök bara med svenska resultat på RSK så hittar du flera internetbutiker som saluför dessa.

Följ monteringsanvisningen. Gäller bara på den övre muttern, den undre är ju redan dragen och den drar du bara åt "lagom".

Förkromad minikulventil av märket VATETTE för 12mm rörmutter med svart spak och RSK-nummer.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja, det är 3/8" med lekande muttrar på den nya blandaren men innermåttet på dessa muttrar är 15mm?
Har jag fattat rätt, jag byter ut klämkopplingen som sitter på 12mm röret till dagens blandaren mot denna klientel du skrev om? Jag behåller alltså befintliga kopplingar fram till denna klämkoppling?
 
Redigerat:
Krilleman
Ca 15mm ja.

Ja du byter ut rakdelen (befintlig 12x8) mot minikulventilen.

Och rinkaby rör har fört svenska folket bakom ljuset. Det heter klämringskoppling!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fan vad trög jag är......ska minikulventilen monteras direkt på vinkeln eller upptill på det befintliga röret som på bilden är 12mm?
 
Krilleman
På kopplingarna upptill. Lossa understa muttern, sätt dit minikulventilerna. Självklart kastar du ju 12mm mutter+kona på dessa. Dom delarna sitter ju redan på 12mm röret.
 
Kan man bara få tag på denna minikulventil på nätet när man är privatperson? Ahlsell och liknande har man ju inte tillgång till.
 
Mikael_L
Krilleman
Ja, nätbutiker är det billigaste. Du kan självklart gå in till din lokala rörfirma och få dom över disk. Om dom inte har dessa på lagret så kommer dom dagen efter via valfri rörgrossist.

Hornbach ska även ha en del Vatette lagerlagt.
 
Då beställer jag 2st vatette med rsk nummer 8546961 på evbutiken.se för totala summan av 286,50:- inkl moms och fakt. Bra pris eller?
 
Krilleman
Corpes skrev:
Då beställer jag 2st vatette med rsk nummer 8546961 på evbutiken.se för totala summan av 286,50:- inkl moms och fakt. Bra pris eller?
Ja det var ett bra pris med frakt/exp. En snabb titt hos andra så är dom dyrare! Någon ville ha 250:- styck!
 
kulle
Tror att grejerna kommer från Dahl när man beställer på EVbutiken, brukar vara bra priser.
 
Solklart fall att händige Helge bör ringa nån som kan...
 
Varför?
 
Det tror inte jag, för inlägget är över ett år gammalt...

För övrigt försöker vi hjälpa varandra här att fixa problem så dryga kommentarer tillför inget mer än att sänka stämningen i forumet till en nivå vi inte vill ha.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.