O
Kanske lite slarvigt i centralen men den behövs absolut inte bytas ut. Det är inget fel på den...
fel säkring på en slinga var intressant, hur har de gjort den bedömningen? Eller var det fel kanske 1,5mm istället för 2,5mm Skulle kunna vara, det är ett fel isf...
Fel uttag i badrum verkar inte vara så enkelt som jag förstått här på forumet...
sågspånet i centralen, var det ett skämt att klaga på det som ett fel?

Så sist men inte minst anser jag att det största felet verkar vara dessa elektriker...
Men de felen du har radat upp fel säkring och fel uttag det är så billigt att åtgärda så att ens fundera på det som dolt fel är jobbigare....
Du har en granne som är elektriker, ge honom en hundring så kan han byta ut den felaktiga säkringen och uttaget...

Att säkringen löser ut ibland i köket beror på dina apparater förbrukar för "mycket ström..."
 
  • Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
Låter skönt att höra. Som du säger går det garantera att göra snyggare men det viktigaste är funktionen.

De fel som de ytterligare nämnde är att diskmaskinen går på samma slinga som övriga köksuttag (vilket är det enda problemet som störs av hittills). Felet på säkringen gäller som du är inne på, att den går till en 1.5 mm, rent teoretiskt skulle kabeln kunna brinna av innan säkringen gör det. Men jag antar att jordfelsbrytaren kommer lösa ut innan det händer.
Andra fel de nämnde är att flera kablar är monterade på en säkring (tydligen får det enbart vara en). Vet inte om det har någon praktisk betydelse. De pekade även på att spottarna i köket var feldimensionerade (längd på kablar) samt antal per transformator. Mm massor av mindre saker som de säkert har rätt i borde vara på ett annat sätt men där det är väldigt tveksamt om man behöver fixa bums.

Det jag skulle vilja göra är att dela upp huset på flera jordfelsbrytare så att pannan inte stannar om det blir kortis i motorvärmaruttaget. Samt att ha kyl och frys på egen slinga.

Vad tror du, är det värt att ta hit en elektriker och byta ut skåpet för att få det prydligare och mer välordnat samt försöka det som riktigt är problem (diskmaskinen).
 
Jag ska försöka svara på några frågor men jag är inte elektriker, du kan få bättre svar om du frågar på el-delen på forumet!

Att flera stora förbrukare går på samma grupp är inte någon fara eltekniskt så länge det är rätt säkrat. Är det 1,5mm2 och 10A säkring är det inga problem med säkerheten. Problemet är bara praktiskt, att säkringen går.

Flera kablar på samma säkring; där är jag nästan säker på att det inte är ett regelbrott utan bara något man försöker undvika. Ett par kablar på samma säkring bör inte vara något problem om man är noga med anslutningen.

Det är ett bra elskåp, det behöver absolut inte bytas! Däremot är det mycket slarvigt draget och FK utan rör/slang sista biten till skåpet måste åtgärdas. Det är säkert ett antal timmar för en elektriker att få till detta så det ser vettigt ut.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Centralen är kanske inte så vacker att titta på, men det är inget fel på den. Inte heller är det nått skit, hager är ett bra märke. Den är ju dessutom stor och fin så rum för framtida projekt finns! Den är nog med största säkerhet hemmapulad när det rent estetiskt ser ut så där. Kan inte tänka mig att någon hade betalat för nått som ser ut just så där. Inte jag iaf. Men rent kopplings och/eller funktionsmässigt fel behöver det ju inte vara! Du har ju JFB så om det hade varit nått generalfel hade den löst direkt.

Fel dimension och fel säkring går hand i hand. Är inte två separata fel (vad jag kan se på bilderna). Det är förmodligen avsäkrat 16A på en 1,5mm kabel. Åtgärda det ena och du har automatiskt åtgärdat det andra. Det är ju givetvis inte något bra och ska åtgärdas, men det är inte en "livsfara" direkt om du inte ligger och plockar ut konstant 16A så kabeln till slut blir för varm och eventuellt kan börja brinna. Du får ju t.ex. avsäkra en 1,5mm 13A. Så tjaaaa.. sätt det högt upp på priolistan och fortsätt sova gott. Du kan ju kanske vara medveten att under tiden behöver du ju kanske inte koppla in en svets där :)

Ej klamrad kabel, tjaa... köp ett paket spik eller skruvklammer och sätt fast dom när du är rastlös någon kväll. Börja med dom som du stör dig mest på kanske? :)

Sågspån som ramlat från innertaket ner på centralen. Då föreslår jag:

1. Slå av strömmen, lossa på dom 4 plastskruvarna så du kan plocka bort fronten, ta ett djupt antetag, blås.. repetera tills sågspånet är borta, montera tillbaka fronten, slå på strömmen igen. Plocka fram dammsugaren, dammsug bort spånet du blåst ner, dammsug kanske lite ovan innertaket också så slipper du att det ramlar ner mer spån.

I utrymmen med golvbrunn gäller precis samma regler som i övriga huset. Finns inga krav på speciella uttag, däremot om du har en dusch eller badkar är det zonindelning som gäller. Jag bifogar en bild så förstår du nog bättre än om jag förklarar. Men om vi leker med tanken att du kanske har ett garage med golvbrunn i så finns det alltså inga krav alls what so ever på IP klassning av uttag. Bifogar även en bild vad IP klass är.

http://www.hidealite.se/Support/IP-klasser/Utomhus/1218887.html (ett uttag som är säg IP 21, då är siffran 2 det som är i vänstra kolummen, och siffran 1 i den högra)

http://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/index.php/ip-klass-i-vatutrymme/ip-klass/

Du får koppla in fler än 1 tråd ut från säkring. Goggla på en hagersäkring t.ex så ser du att dom lite nyare har 2 anslutningar upptill. Anledning att det inte görs allt för ofta är att du gärna inte drar samma sträcka flera gånger, räcker med en matning och fördela sedan den i en kopplingsdosa. Det blir då mindre kabel och mindre jobb för samma resultat!

Att säkringen löser ut när du slår i gång vattenkokaren och du har fler saker igång (diskmaskin då) är inte heller nått galet. Vattenkokare har nämligen en ganska hög startström. Ett annat inte allt för ovanligt fenomen är att det blir en "dipp" i ljuskällor som sitter på samma säkring just i startögonblicket. Förslag: Byt ut säkringen till en trögare, dvs en som tar längre tid på sig att lösa ut vid överlast. Då "hinner" den inte lösa ut under själva strömspiken. Förslagsvis köper du en hagersäkring med samma ampere men med B karaktäristik. Då slår du 2 flugor i en smäll, då tar du den 10A säkringen som sitter där idag och byter ut den feldimensionerade!

Så....bjud över din el-granne på kaffe och bulla och plocka fram hundögonen och be han byta dessa 2 säkringar. Det har han gjort innan kaffet ens kokat.

Lycka till
 
Redigerat:
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Alternativt kanske det är bättre att TS talar med någon annan "elektriker" än sin granne.

Med tanke på den stora mängd fel denne radat upp - som inte är fel egentligen - lär nog grannen inte vara så intresserad att backa och istället bara göra några smååtgärder. I synnerhet inte om du motiverar dem med en hänvisning till att det är vad folk "tyckt" på ett internetforum.....
 
  • Gilla
Eurotester
  • Laddar…
xarg skrev:
Så....bjud över din el-granne på kaffe och bulla och plocka fram hundögonen och be han byta dessa 2 säkringar. Det har han gjort innan kaffet ens kokat.
Lycka till
Ja, i synnerhet om han är duktig och har strömmen bruten då han byter säkringarna. Om inte TS värmer kaffet på ett Trangiakök förstås....:wow:

(Förlåt, kunde inte låta bli....)
 
MrPjes skrev:
Låter skönt att höra. Som du säger går det garantera att göra snyggare men det viktigaste är funktionen.

De fel som de ytterligare nämnde är att diskmaskinen går på samma slinga som övriga köksuttag (vilket är det enda problemet som störs av hittills). Felet på säkringen gäller som du är inne på, att den går till en 1.5 mm, rent teoretiskt skulle kabeln kunna brinna av innan säkringen gör det. Men jag antar att jordfelsbrytaren kommer lösa ut innan det händer.
Andra fel de nämnde är att flera kablar är monterade på en säkring (tydligen får det enbart vara en). Vet inte om det har någon praktisk betydelse. De pekade även på att spottarna i köket var feldimensionerade (längd på kablar) samt antal per transformator. Mm massor av mindre saker som de säkert har rätt i borde vara på ett annat sätt men där det är väldigt tveksamt om man behöver fixa bums.

Det jag skulle vilja göra är att dela upp huset på flera jordfelsbrytare så att pannan inte stannar om det blir kortis i motorvärmaruttaget. Samt att ha kyl och frys på egen slinga.

Vad tror du, är det värt att ta hit en elektriker och byta ut skåpet för att få det prydligare och mer välordnat samt försöka det som riktigt är problem (diskmaskinen).

Några av funderingarna fick jag med i mitt tidigare inlägg men såg att det var några jag missade.

Ser man att dina spottar lyser olika starkt? Om du jämför med den som sitter närmast transformatorn med den som är längst ifrån? Om svaret är nej avundas jag din granne som med blotta ögat kan se på en kabels längd om spänningsfallet överstiger 2%... Ända problem du kan få om kabelsträckan blivit för lång från sekundärsidan av transormatorn (12v) är för högt spänningsfall, vilket resulterar att spotlightsen kommer lysa olika starkt destå längre ifrån transformatorn de kommer. Det är alltså inte farligt på nått sätt. Bara rent kosmetiskt.

Kan du se dina transformatorer? Eller kan du plocka fram dom på ett säkert sätt och titta på dom? Om det är 12v halogen spotlights du har, kolla efter "xxx vA" på trafon. exempel: 100 vA. Sen kollar du vad du har för effekt på en spotlight. Efter det räknar du hur många spotlights du har på slingan. exempel: 100va transformator klarar 4st 20w spottar med marginal. 5 då är den max. (5x20=100). har du lägre total effekt på slingan med spottar än xxx vA på trafo är allt i sin ordning. Är det för mycket så slappnar du av och kör på som vanligt tills den går sönder istället för att börja med att sy vidare matning(tändtråd) till en ny trafo och dela upp slingan som din granne tycker är lämpligt.

Angående att dela upp panna, kyl och frys på egna JFB så tycker jag du istället köper dig 3st personskyddsautomater(om pannan är 3-fas finns det 3 polig personskyddsautomat) och lägger dom utanför JFB. Personskyddsautomat fungerar på samma sätt som en jordfelsbrytare fast bara över den säkringen då.


Angående det estetiska så tycker jag att du behåller centralen du har (som jag skrev ovan). Hade jag varit dig hade jag måttat vad jag har för avstånd mellan väggen och ABB skåpet och gått till en plåtslagare och bett han göra en plåt som ser ut ungefär såhär:

http://www.amigaab.se/amiga-images/garp/A300058_500.jpg
 
  • Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
Håller med 90% av alla här ..tex. ja det är fult men funktion är det inget fel på . Eller .ja förutom att 2.5 på 10A eller var det tvärtom 1.5 på 16A .. i annat fall så kan det ha varit så att den förre ägaren inte ville lägga pengarna på ny tråd /kabel som hade räckt in ...så elektrikern jobbade med det han hade

... sur som svinet så la han bara in allt ..dett är en gissning dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.