Hej!

Jag gjorde en bordsskiva för några år sedan som vill spricka. Jag har i efterhand insett att det delvis beror på min konstruktion. Skivan gjorde jag genom att såga och hyvla ~7 cm breda "plankor" av björk och sapele. Dessa limmades sedan ihop till en skiva. Sedan fräste jag ett >1dm brett spår tvärs över skivan. Sågade och fräste en valnötsbräda som passade i spåret och limmade fast. Sedan tog eldningssäsongen över pannrummet och skivan hamnade i det kalla uthuset över vintern. Resultatet av det blev att skivan blev u-formad. Det lyckades jag åtgärda förra sommaren genom att placera den mot en vägg i pannrummet så att rätt sida torkade mest. Det sista togs med skivan fastspänd mot bordet i pannrummet. Sedan slipades skivan färdigt och kanten fick en fräst profil. Skivan lackades och förärades ett par ben och har nu stått ett år i köket. Den blev, i alla fall enligt mig, skitsnygg.

Tyvärr spricker den på några ställen vilket naturligtvis, åtminstone delvis, beror på den tvärgående brädan. Nu håller jag på att tillverka skivor som ska fällas upp vid behov. Dessa saknar den tvärgående brädan vilket borde minska risken för sprickor. Men hur gör jag för att bli av med sprickorna i min första skiva? Dessutom antar jag att detta kan kunna strula till det vid infästningen mellan den fasta skivan och de uppfällbara skivorna.

För att avsluta frågestunden undrar jag om någon vet var jag hittar lämpliga gångjärn, eller beslag kanske det heter, för slagbord?

/Erik
 
Ju bredare de brädor man limmar ihop är, desto större är väl risken att skivan slår sig. För bordet är väl inte 7cm tjockt? Bordsskivor ska väl sitta fast med klossar i spår under bordet så det kan svälla och krympa lite.

Finns det nån annan metod än att klyva i limningarna, rikta alla bitarna och limma ihop det igen? Kanske göra stavarna smalare?

Det är lättare att få skivan att hålla formen med en ram under med klossar i spår.

Jag är inte säker på om jag förstått allt rätt i din fråga. Jo, förresten Lundell & Zetterberg har mycket beslag och gångjärn.
 
Är det i limfogarna eller i materialet som sprickorna uppträder. Är det samma sprickor som kommer och går beroende på årstider(läs torr respektive fuktig luft).Eller är det nya hela tiden. Jag utgår från att virket var möbeltorrt när du började:
Theofils tycker jag personligen är ett trevligare alternativ.

MVH Pär H
 
Tänk att man aldrig kan vara tillräckligt fullständig i sin första beskrivning av problemet.

För att besvara era frågor så:

Tyvärr var det förmodligen inte möbeltorrt och det är knappast de nya uppfällnadsskivorna jag håller på med. Om man bara har pannrummet på 2*3 meter (eller nåt sånt) där man dessutom ska elda så finns det inte plats för något virkeslager inomhus.

Man kanske kan säga att bordet går upp i limningen. Alla stavar är inte 7cm. Det ser ut ungefär såhär (taget ur minnet och ögonmåttet). Räknat från mitten som är en björkstav på ~6cm. B-6; S-8; B-6; S-6; B-6; S-3; B-6; S-3; V-1,5.

Att dela och limma ihop vill jag helst slippa pga den tvärgående valnöts"brädan" som förmodligen är en av orsakerna till mina problem. Jag kan se att den numera sticker ut någon/några millimeter på vardera sidan vilket den inte gjorde när skivan var ny. På ena sidan av "brädan" finns en bred spricka som längst ut är några millimeter. Den sprickan fortsätter under "brädan" och kommer fram som knappt synbar. På sida ett finns tror jag ytterligare en spricka men betydligt smalare. På sida två finns oxå 1-2 sprickor men dessa är inte riktigt lika breda. Jag lutar mot att såga av "brädan" i den breda sprickan och limma ihop men frågan är när på året det kan vara bäst med en sådan operation.

Angående butiker hade jag hoppats på nätbutiker det är lite långt till Lundell & Zetterberg från Skellefteå. På Theofils kunde jag inte hitta några sådana och Lundell & Zetterberg hade inte någon riktig nätbutik. Kanske ska jag i alla fall kontakta L&Z.

/Erik
 
Det verkar som om virket var rejält fuktigt när du limmade ihop det, och du antyder ju det. Frågan är om det inte trots allt är läge att ta bort tvärlisten. Det beror förstås på flera saker.

Det är alltid svårt att rekommendera butiker när man inte vet var den som frågar vill handla, jag råkar känna till Theofils och L&Z bäst, men de har inga vidare hemsidor. Ska man gå på nätet kanske man lika gärna kan skicka efter från England eller Tyskland t.ex. Har dock inga förslag på det utom Axminster, som jag inte ens vet om de har beslag...
 
Det största problemet är ju konstruktionen, det var ju rätt tänkt med den tvärgående brädan för att staga upp skivan men en sådan får aldrig(!) hellimmas. Normalt sett fräser man ett gradspår och slår i den (oftast två) tvärgående gradregeln. Denna fixerar man antingen med en liten droppe lim på ena sidan eller med en skruv på mitten.

Ett gradspår fräser man med ett sinkfrässtål och gradregeln skall passa in i denna med knappt 0,2mm tolerans.
Allt för att staga upp den massiva skivan utan att förhindra rörelsen.
Det man dock kan göra (om skivan är obehandlad) är att vattenstryka den konkava sidan med en fuktig trasa och sedan lägga den fuktiga sidan mot en plan yta i ett dygn. Det brukar hjälpa, men hur som så måste den limmade tvärisen bort!


När du hellimmar en tvärgående förhindrar du ju träet i skivan att röra sig. Det ställer till med en hel del problem då det inte finns utrymme för expansion/krympning.
 
Öhman ST skrev:
Det största problemet är ju konstruktionen, det var ju rätt tänkt med den tvärgående brädan för att staga upp skivan men en sådan får aldrig(!) hellimmas. Normalt sett fräser man ett gradspår och slår i den (oftast två) tvärgående gradregeln. Denna fixerar man antingen med en liten droppe lim på ena sidan eller med en skruv på mitten.

Ett gradspår fräser man med ett sinkfrässtål och gradregeln skall passa in i denna med knappt 0,2mm tolerans.
Allt för att staga upp den massiva skivan utan att förhindra rörelsen.
Det man dock kan göra (om skivan är obehandlad) är att vattenstryka den konkava sidan med en fuktig trasa och sedan lägga den fuktiga sidan mot en plan yta i ett dygn. Det brukar hjälpa, men hur som så måste den limmade tvärisen bort!
Någon ide om hur jag får loss tvärlisten. Limmet är vanligt vitt trälim för inomhusbruk.


Öhman ST skrev:
När du hellimmar en tvärgående förhindrar du ju träet i skivan att röra sig. Det ställer till med en hel del problem då det inte finns utrymme för expansion/krympning.
Det insåg jag i efterhand men det är ju alltid lättare att vara klok när facit finns framför en.
 
Jag skulle nog lägga två brädor på var sin sida och fräsa bort den tvärgående brädan. Skall du göra som föreslagits ovan kan du ju fräsa gradspår samtidigt.
Befräffande mindre sprickor brukar man laga dessa spån.
 
Finns det ngn chans att jag skulle kunna slå bort brädan. Hoppet är ju det sista som...
Jag vill inte gärna förstöra brädan men det är klart jag kanske inte har ngt val.

/Erik
 
Det finns nog ingen större chans till att slå bort den. Limfogen är ju starkare än träet och därav kommer antagligen skivan ta stryk. Och det är ju den man vill rädda, eller hur?
Du får tyvärr göra ett offer och fräsa bort den. Du kan ju prova att spräcka limfogen försiktigt med ett stämjärn men det kan gå hur som helst så det är väl inget att rekommendera.

Men syna iaf efter sprickor i limfogen så du kan ju försöka men don´t push it. Går det inte så går det inte...

Fram med fräsen!
 
Nej, rädda den listen blir nog väldigt svårt. Kanske, kanske med en japansåg, men, det verkar besvärligt som sjutton. Hyvla bort den går också bra.
 
Eller så.., fram med kobenet! =)

Oavsett hur du går till väga så måste den bort.
 
Jag tror nog att jag tar fräsen. Kan jag låta "brädan" vara lätt kilformad som den förra, ~1cm/ m, eller måste den var helt parallell. Kilformad gör det lättare att åstadkomma rätt bredd.

/Erik
 
Hej det har nog ingen betydelse. Nästa gång du bygger med liknande konstruktion så limma med ett icke hydroskopiskt lim. Åter igen THEOFILS om du bor långt ifrån så ring dom för det är bara en bråkdel som finns på nätet.

Vad är det för beslag du behöver jag har en annan leverantör som nyligen skickade sin katalog. Jag fick gå till posten för att hämta ut . Huvudkatalogen bestod av två st 5 cm tjocka böcker A4+två små på 2 cm tjocka A4 dom har saker jag aldrig har set förut i beslagsväg och jag har set mycket,
Mvh Pär H
 
Oj vad var det för leverantör? Låter intressant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.