Hörde först hur det skvalpade i elementet i köket, gick ner till bergvärmepumpen och tittade på flödet och det var på 30l/min jämfört med 8-15 som det brukar ligga på, trycket i expansionskärlet låg fortfarande på 1,2 men sen sekunderna senare sjönk det till noll och flödet i slingan gick till 0. Började springa runt och kolla alla element om det var en pöl vid någon av dem men inget. En stund senare är flödet i slinga igång igen men trycket fortfarande noll i expansionskärlet.

Vi har två plan, pumpen står i källaren. Vi bytte bergvärmepump för en vecka sen. Då tömdes radiatorsystemet.

kan det vara en läcka i rören som ligger i bjälklaget?

jag gissar att nu när trycket släppt så slutar det väl läcka, men att det förmodligen inte blir så mycket cirkulation på övervåningen? Om jag skulle fylla på kärlet igen så skulle det läcka ut igen?

vad göra?
 
Prova att fylla på lite sakta och håll koll på manometern den ska öka sakta, fyll till 0,5 bar till att börja med. Det finns ett exspansionkärl med och på det finns som en bilventil, Tryck på pinnen , då ska det komma luft inget vatten. sitter ventilen i botten och läck kommer det vatten , . då har du läck på blåsan i det.. Du kan kanckapå det en metall och då ska det liksom eka på halva delen, är det stumt dunk så är det inget bra. Ett foto på kärlet är bra
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Låter mer som du hittat en luftficka.
Vet du hur du fyller på systemet
 
A Alexn72 skrev:
Låter mer som du hittat en luftficka.
Vet du hur du fyller på systemet
vad menas med en luftficka?

Ja, jag har en påfyllnadskran. Pumpen har inbyggt expansionskärl, man får riva av frobtplåten om man ska inspektera.

men tror inte att det är det, pumpen är som sagt en vecka gammal.
 
E Elri skrev:
vad menas med en luftficka?

Ja, jag har en påfyllnadskran. Pumpen har inbyggt expansionskärl, man får riva av frobtplåten om man ska inspektera.

men tror inte att det är det, pumpen är som sagt en vecka gammal.
Du har luft i systemet och nu har den luften kommit till ett ställe som är dåligt pga för lite vatten i expansionskärlet
Dvs fyll på vatten
 
Är VP bara en vecka gammal ???? När den sattes in så tömdes systemet säker på vatten , finns det några kranar/ventiler som du kan stänga av mellan VP och elementrören. Stäng och fyll till 0,5 bar och se om det sjunker. Kom tillbaka när du gjort det med resultat.
 
J jonaserik skrev:
Är VP bara en vecka gammal ???? När den sattes in så tömdes systemet säker på vatten , finns det några kranar/ventiler som du kan stänga av mellan VP och elementrören. Stäng och fyll till 0,5 bar och se om det sjunker. Kom tillbaka när du gjort det med resultat.
Alla radiatorer luftades ordentligt när de tömde systemet för att byta pump. Men det ska jag prova. Det finns ingen avstängning på värmeslingan, man kan stänga av cirkulationspumpen i värmepumpen om man vill.

kan man inte lufta med systemet igång?
 
Nu har för övrigt trycket ökat till nästan 0.5 var i expansionskärlet. Det var 1.2 innan raset.

nu vet jag inte om expansionskärlet har automatisk avluftning, men är det i så fall rimligt att anta att det suttit en stor bubbla luft i systemet som nu kom ner till pumpen och dumpades?

tyvker i så fall att någon radiator borde varit kall, har kollat alla sen installationen och alla har varit varma?
 
Du bör stänga av driften och öka på trycket , börja lite smått med 0,5 och lufta, sen ökar du på trycket upp till 1,2 bar ju högre tryck, desto bättre åker luften ut ,är det mycket luft så får du fylla på ofta. Att du ska börja lite smått är för att se om det är en läcka. eller inte, när du fyller på ska manometern stiga sakta, inte studsa upp.
 
E Elri skrev:
Nu har för övrigt trycket ökat till nästan 0.5 var i expansionskärlet
Har tempen på vattnet öka det med så stiger trycket lite. Ett foto på kärl och var manometern sitter är bra,
 
Här syns manometern för det inbyggda expansionskärlet till höger, det nedre vänstra är för brinellvätskan.

i andra bilden ser ni påfyllnadskranen, en direktkopplad kran från ingående vatten till radiatorkretsen.

får leta lite i manualen hur man stänger cirkulationen och fyller.
 
  • Värmepumpens display med temperaturinformation och manometer för expansionskärlet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepannas manometer och kopparledningar, expansionskärlets anslutning för synlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen betydelse för luftningen om du stänger hela VP .Stänga , Fylla , Lufta , Kolla trycket och ev fylla på , när det bara kommer vatten vid luftskruvarna, Fylla på till 1,0 bar och starta VP. Börja lufta längst ned, luft går alltid uppåt.
 
J jonaserik skrev:
Har ingen betydelse för luftningen om du stänger hela VP .Stänga , Fylla , Lufta , Kolla trycket och ev fylla på , när det bara kommer vatten vid luftskruvarna, Fylla på till 1,0 bar och starta VP. Börja lufta längst ned, luft går alltid uppåt.
ok, när vi pratar fylla på, då pratar vi vatten i expansionskärlet va? Inte förtryck eller något sådant?

om vi utgår ifrån att det är luft i systemet och inte ett trasigt expansionskärl.
 
E Elri skrev:
ok, när vi pratar fylla på, då pratar vi vatten i expansionskärlet va? Inte förtryck eller något sådant?
om vi utgår ifrån att det är luft i systemet och inte ett trasigt expansionskärl.
Inte just nu med exspansionskärlet , utan bara bli varse om det är luft, du sa att trycket ökat till 0,5 bar helt plötsligt, hade du fyllt på något då. Svårt att höra kanske , men inget missljud från pumpen innan, porlar det fortfarande i elementen så är 100 % luft i dom. Och som jag skrev , fylla och manometern ska stiga sakta.
 
J jonaserik skrev:
Inte just nu med exspansionskärlet , utan bara bli varse om det är luft, du sa att trycket ökat till 0,5 bar helt plötsligt, hade du fyllt på något då. Svårt att höra kanske , men inget missljud från pumpen innan, porlar det fortfarande i elementen så är 100 % luft i dom. Och som jag skrev , fylla och manometern ska stiga sakta.
Trycket ökade sakta till 0.5. Under en 20 minuter kanske? Elementet skvalpar inte sådär konstigt längre och är varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.