Snälla kan någon underbar människa hjälpa mig.

Vi är en familj som har pga sjukskrivning marginell ekonomi. och i dag när jag skulle fixa o sätta ny innertäckning på en vägg på övervåningen blottlade jag stockarna i väggen. dessa var fuktskadade och väldigt porösa och måste på något sätt bytas ut. vi vet var fukten kommer från och detta skall åtgärdas, men vad gör vi åt de dåliga stockarna?
Går de bara att såga bort de skadade och lägga dit nya?
Hur gör jag med hållfastheten så att taket inte bognar under arbetet
och hur fäster jag de nya stockarna mot varandra och i den "gammla" väggen så att de blir hållbart.

Hittade tryckinpregnerade stockar som verkar vara OK från firma, men vill ha mer teknisk hur gör gör jag för att få dit de nya på bästa sätt.

SNÄLLA HJÄLP!!!

MVH
Jennie 20121028_160509[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20121028_200607[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20121028_200614[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se på bilderna men är det liggande plank?

Du behöver inte ersätta det med exakt som det ser ut nu om du inte sysslar med byggnadsvård.
Jag hade reglat upp med stående reglar och sågat bort det skadade virket.

Tips 1: skippa plasten i gammla hus kör med vindskyddsfolie istället.

Tips 2: INTE tryckt virke!
 
Tack . blir nog mycket billigare och bättre.

Plasten hade de föregående ägarna lagt dit, tyvärr. jag vet att plast inte är bra i gamla hus, tack för tippsen JÄTTETACK.
 
Du får absolut inte bygga in tryckimpregnerat virke i väggarna.
 
Såg ngt program med "arga snickaren" där ett hus med ruttna stockar nära taket byttes.Så byte av stockar ska väll inte vara ngt problem,se bara till att stötta uppåt när ngn vägg rivs.
Är bara utsida rutten kan man byta delar av stocken,använd motorsåg, yxa, huggmejsel och skarva i en ny bit.
Exakt hur befintliga stockar o nya bitar sätts ihop ?
 
Redigerat:
Tryckimpregnerat luktar skit.
 
Riktigt timmer (150 och 200 mm breda) finns hos en del bygghandlare. Woody hade här i trakten. Har för mig att det kostade i storleksordningen 100 kr per meter. Man kan såga av de ruttna stockarna och skjuta in nya som man spikar fast. Jag upplever det som lite mekigt att byta timmer om man inte kan det, men det gick förbaskat fort för snickaren. (En byggnadsvårdarna skulle sökert inte gilla att man använder spik istället för dymlingar, men det är en annan historia)

"Syllen" är förresten stocken längst ner på huset. Enda skillnaden mot de andra stockarna är att syllen alltid ruttnar, medan de andra bara ruttnar ibland. ;)

Som tröst så tror inte att det finns anledning till panik. Det finns massor med hus med några ruttna stockar som är fullt beboliga.
 
Så här såg vårat ut på utsidan:

http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/202060-behover-rad-om-rotskada-i-timmerhus.html

Jag tog bort det som var dåligt och byggde på med nytt där det behöves. På ett annat ställe där stocken var murken rakt igenom tog jag bort det dåliga och fyllde upp med 2x4".
I ett hus med liggande timmer fördela sju lasten på relativt stora ytor så jag tror inte det gör något om en bit inte har full bärighet.
Vad gäller verktyg så var tigersågen till god hjälp.
 
Hej!
Tråkigt att ni fått problem på det sättet. Så långt jag kan se på bilderna (och det är ju en osäkerhetsfaktor)
ser det ut som hussvamp. Det betyder att ni nog ska börja med att ringa till försäkringsbolaget och be dem
kolla på det. En läcka som gör att vatten rinner in mellan en plast och en timmervägg (eller annan trävägg)
ger en alldeles för bra grogrund för hussvamp, mögel och annat obehagligt som man inte vill ha.

Vad man behöver göra är ungefär att skala timmerväggen och se hur omfattande skadan är. Det kan vara
allt från det ni ser nu och bara lite till eller hur mycket till som helst. Det finns knappast någon medelväg heller där man gör lite och hoppas att det ska fungera, utan det behöver åtgärdas direkt. En antydan om hur stort problemet kan vara är om ni känner till hur lång tid läckan respektive plasten har varit där. Lukten bör också avslöja vad det handlar om. Hussvamp som är aktiv luktar svamp.

Skulle det då vara så att det är ganska mycket som behöver bytas finns också möjligheten att byta ut timret mot reglar om det inte finns medel att ersätta med stockar. Det är ett trist alternativ, men bättre än att t.ex. ta bort för lite i förhoppning om att man ska kunna göra det billigare.
 
Som övriga skrivit - Inte trycktvirke inne, det kommer börja lukta.
Sen ser det ut som ni har vitmögel där det är fuktigt , vilket går att mildra med god ventilation.
Men om ni misstänker svamp, kolls er hemförsäkring och ring sen Anticimex..
Men kolla er försäkring !!!
 
Hej allihopa.
Tack för era svar. känns jättebra att ni vill ge mig/oss tipps hur vi kan göra.
Lutar åt att ta bort den del av timmerväggen som är skadad, (ta fram motorsåg o brumma) sedan sätta reglar.
Nu verkar det nog inte vara värre skadat än att det kan vara ett område på ca 3 meter som är påverkat. så bort med det.
Nu hade den förre ägaren satt plast direkt mot stockarna, och därför har det blivit som det blev. tyvärr.
Skall absolut sätta vindskyddsfolie i stället. och absolut inte tryckimpregnerat virke, Jag LOVAR :)
Vad jag tänker
1: ta bort allt skadat timmer
2: sätta nya reglar. som ersättning. fråga här? skall jag sätta vindskyddsfolie utåt, dvs så långt ut mot ytterväggen jag kan, isolera mellan reglarna, sätta ny vindskyddsfolie sedan gips? eller vad rekommenderar ni som fuktspärr mellan innervägg och isolering så att innefukten inte vandrar ut? eller som det ser ut, kan god diffusion vara positivt då det får huset att "andas?

ÅÅÅ, vad tacksam jag är för att ni engagerar er, ni är alla så gulliga.
Ha det så gott så länge, tråden fortsätter väl ett litet tag till.
tacksamma kramar till er.
Jennie
 
Vindpappen mot ytterpanelen.
 
OK alltså, vindpapp ytterst mot panel, och sedan vindskyddsfolie direkt bakom gipsen?
Tusen tack.
 
När vi bygger lösvirkes hus idag så gör bygger vi iföljande ordning , från insidan till utsidan.
Gips-råspont-45*45(extra isolering)45*195(stomme)-utegips(istället för vindpapp)-spikläkt-panel.
På senaste huset la vi yttligare en 45*45(isolering) mellan stomme och utegipsen.

Hos en annan kund använde vi både vindpapp och utegips då kunden ville ha både hängslen och svångrem..
 
Man tackar, då så, har nog lite mer på fötterna nu. Tack fruppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.