Status
Tråden går ej att kommentera.
Skönt att höra att det löste sig!

Men se för guds skull till att betala av privatlånen och topplånen så fort ni bara kan, det är rätt höga räntor ni får betala, ni behöver en bättre buffert och ni behöver lite marginaler om förhållandet skiter sig/bostadspriserna sjunker/ni blir arbetslösa/sjuka etc.

Lycka till och lägg upp lite bilder på huset när ni fått tillträde!
 
Y
bighenk skrev:
De där ska nog ordna sig. har nu fått veta hur de ligger till med lånet,

De blir

15% Privatlån på 117 000kr | Effektiv ränta på 7,39% | 5 års avbetalningstid | Ca 2700 kr/mån (Ränta+Amortering)
10% Topplån på 78 000kr | Effektiv ränta på 7,71% | 15 års avbetalningstid Ca 900 kr/mån (Ränta+Amortering)
Bottenlån som blir uppdelat på 2 lån. För att kunna räntesäkra. Någonstans runt 3500 kr/mån, Ej säker än. blir att diskutera om detta närmare tillträdes dagen.

så runt 7000 i månaden på lånen. Som jag räknat på från början så då tekniskt sätt kan vi lägga undan ca 15000 i månaden till buffert :p
Har du inga driftskostnader eller levnadsomkostnader?:confused:
 
bighenk skrev:
15% Privatlån på 117 000kr | Effektiv ränta på 7,39% | 5 års avbetalningstid | Ca 2700 kr/mån (Ränta+Amortering)
10% Topplån på 78 000kr | Effektiv ränta på 7,71% | 15 års avbetalningstid Ca 900 kr/mån (Ränta+Amortering)
Jag ångrar mig, betala tillbaka dessa lån så fort som möjligt. Det på 117 000 borde du med lite tur kunna betala tillbaka på 2-3 år.
 
Tjejens Inkomst: 5600 Med jobb: ca 14 700 kr
Min Inkomst 17000

Djur -600
Mobil -700
Tandläkare -200 Försäkring
A-kassa -330 A-kassa/Fackavgift
Bensin -800
Internet -249 Fiber
Kläder -500
Förbruks artiklar -200
Mat -3500
Sparande -1000
Tv -250 Canal Digital
Försäkring -567 Hem/Villa Stor (Folksam)
Drift+Lån -9505

Summa över. 4199 kr 13 299 kr

Här är våran budget om du ville se den :p

4199 är om tjejen bara har A-kassa,
13 299 är om hon fortsätter på jobbet.

så 13 299 + "Sparande 1000" +
summor som blir över (Inte alltid man köper kläder för 500kr eller sådant.)
 
Mikael_L
bighenk skrev:
så runt 7000 i månaden på lånen. Som jag räknat på från början så då tekniskt sätt kan vi lägga undan ca 15000 i månaden till buffert :p
Ja då ska det kunna gå riktigt bra.
Då tipsar jag om att lägga 10' i månaden första året = 120', och lägg minst 60' på ett sparkonto att använda när något i huset går sönder.
Efter första året går det säkert att dra ner på takten en del och börja leva bättre istället.

SÅ skulle jag gjort i alla fall.

Swetrot brukar alltid hävda att man som en ren husutgift ska sätta av 3000:-/månad på ett konto för akut underhåll och långsiktigt underhåll.
Jag håller med. Nästan varje år pajar det minst en dyr sak på minst 10' för en vanlig husägare. Sen är det ommålning av allt var tionde år, lägga om taket var 30'e år osv osv.
Det är nog inga problem att smälla iväg 30' om året bara för att hålla huset i någorlunda skick.
 
"Privatlån ränta på 7,39%
Topplån ränta på 7,71%"

Vänta lite nu! Vill Swedbank ha 7,71 % ränta på topplånsdelen? Det var väldigt saftigt och till och med högre än medlemslånet som även det är väldigt högt. Jag förstår att ni inte sitter i någon bra förhandlingsposition men när jag hade topplån fick jag ner det till samma nivå som bottenlånet. Det var hos SEB men även Swedbank bör kunna ge er ett par procent lägre.

Förhandla lite till och amortera!
 
daddydj skrev:
Förhandla lite till och amortera!
Just nu om jag ska vara ärlig så vågar jag inte säga någonting just nu. Han sa att vi skulle förhandla om en bra ränta på bolånet men det gör vi typ 1 vecka innan tillträde så räntan kanske sjunkit innan dess.

Vill bara att allt ska gå igenom och bli betalt så jag kan planera lite bättre xD
 
Y
Jo jag tycker det är kul när folk satsar o köper hus bara man vet vad det kostar.
Du verkar inte tagit med några som helst underhållskostnader, 15.000 per år bör man räkna med, driftskostnad på 30.000 verkar vara något i underkant och fastighetsskatt drabbar väl även dej?:D
Vidare saknas amortering.;)
 
Amortering är redan inne i lånekostnaden :p Och inte orkat skriva upp fastighetsskattem som ligger på 285 kr/mån. Underhåll är något som jag kommer räkna till bufferten :p och driften är 36000 kr / år :p Blir nog mycket billigare pga har släkt och familj med stora skogsfastigheter som jag kan få tag i veden billigt :p
 
Två saker kommer jag att tänka på, driften på bilen?, försäkring, skatt, däck, service/reparationer?

Sen vet du att du får dra av 30% på räntorna på deklarationen?
 
Jo jag vet att jag får dra av 30%, Men inget jag räknar in. Och även om jag inte tagit med exakt alla kostnader i budget kalkylen som är skriven så har vi fortfarande massor med pengar över som kommer allt läggas på sparkonto till behov :p
 
Hemmakatten
Grattis till hus och lån. Många har det likadant som ni med låg inkomst och hus. Har själv varit där. På något sätt brukar det ordna sig ändå.

Även jag tycker att räntesatsen på topplånen känns lite för hög. Fick i veckan som var ett reklamerbjudande från någon udda kreditgivare att låna pengar. Den räntan, omman lånade 200' är lägre än vad ni får betala. Möjligtvis kan det vara så att "låneerbjudandet" enbart skickades ut till folk som har en högre inkomst än vad ni har.

Mitt råd blir som alla andras, att sitta lugnt i båtenoch ta de lån som banken erbjuder. Försök att få lånen till rörlig ränta eller 1-års bindningstid. Då har ni en viss rörlighet och möjlighet att förhandla räntesatsen om ett år eller två.

Jag tycker också att det är viktigt med en buffert. Amortera inte mer än banken kräver förrän ni har ett sparat kapital. Ser att många rekommenderar att snabbt amortera av lånen. Men om något händer eller går sönder så har ni få eller inga möjlligheter att få ytterligare lån, så enligt min uppfattning är det bättre med ett sparkapital. Såå hög är inte räntan ni erbjuds att ni bör prioritera den.

Lycka till!
 
Redigerat:
Kul att det löste sig.

Det blir kanske ett par tuffa år framöver när man dels skall köpa saker till huset, bygga upp buffert och amortera lån.

Buffert är viktigt, för utan en sådan blir man väldigt beroende av korta och dyra krediter som urholkar styrkan i er ekonomi. Att ha likvida medel när det behövs är alltid billigare än att ta på avbetalning och betala senare.

Jag skulle inrikta mig på att följa amorteringsplanen, och när man efter fem år betalat av privatlånet skulle jag rekommendera att försöka höja takten på topplånet.
 
Ni kanske var lite för sugna att skaffa hus och hade lite bråttom istället för at bygga upp ekonomin. Allt är inte billigt med hus heller med underhåll och reperationer. Har haft tre vattenläckor varav den ena var grannens fel. Med massa onödiga omkostnader och reklammationer på utförda arbeten. Att införa belåning på 85% är dels för att man inte ska komma i ekonomiska trångmål och klara av husköpet.
Bankerna tar även ut marginaler på räntan. Bluestep är ingen bra lösning eftersom de har högre ränta och sätter er i en ännu sämre sitts. De tar betalt för sitt risktagande.
 
Vad skönt att det löste sig! Grattis till husköpet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.