Jag har byggt ett siporexhus i Skåne under 2010, dock är mitt i ett plan och plattan är cirka 250kvm med golvvärme överallt. Jag valde en Mitsubishi Ecodan luftvatten värmepump och ett Systemair VR400DC FTX aggregat.

Där jag byggt drogs fjärrvärmen aldrig fram då de sa att nybyggda hus använde för lite för att de skulle få igen investeringen i kulvertarna. Ytjordvärme fundera vi på men då det är typ 20m grovkornig grus så känns det inte som om det hade fungerat helt perfekt och vi hade oavsett vilket inte fått ner tillräckligt med slang på vår tomt. Så valet blev en Mitsubishi Ecodan luft/vatten på 14Kw, golvvärmen är uträknad till att ta maximalt 12,5Kw men då ute delen är inverterstyrd på Ecodan så ger den endast vad som behövs så överdimensioneringen gör inget. Värmepumpen fungerar kanon har klarat alla dagar utan eltillskott utom en natt då det var nästan -25 grader.

Jag tycker helt klart FTX systemet är värt extra pengarna, man kan kanske inte räkna hem det ekonomiskt men komfortmässigt är det så mycket bättre. Visst får man lite ljud ifrån donen men som mycket annat så vänjer man sig rätt fort vid det och inneluften är otroligt bra.
 
Redigerat:
Vad är det som komfortmässigt gör att FTX är värt så mycket pengar?
 
Alltså allting är ju relativt vad man tycker att saker och ting får kosta.

Jag uppskattar helt klart att man slipper ha ventiler och risken för kallras ifrån dem under vintern vilket mitt gamla hus med vanlig frånlufts vent hade men som allt annat så finns det ju för och nackdelar. Det är mer jobb med FTX, filter ska bytas, mer kanaler att rensa......

Utan FTX ventilation blev min energikalkyl inte något vidare och någon form av återvinning är man nog nästan tvungen att ha idag om man ska klara kraven på energiförbrukningen.
 
Filter byte, är det mer jobb? eller ökad komfort iform av renare lut?
 
FTX absolut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.