Håller på att bygga stenhus på 250kvm i skåne och har tänkt ha golvvärme på nedervåningen och ev rvattenradiatorer på övervåningen.

Man måste betala anslutningsavgiften til fjärrvärme men sen får man själv välja om man vill använda fjärrvärme eller något annat.

Mina funderingar är då

Fjärrvärme+mekanisk frånluft
Frånluftsfjärrvärmepanna typ IVT 633
Skippa Fjärrvärme o köra frånluftsvärmepanna
Skippa fjärrvärme o köra luft-vatten

Ska jag installera ett FTX system?

Problemet är ju som vanligt att man vill ha något billigt samtidigt som man inte vill svettas på sommaren och ha höga värmekostnader på vintern...

Oerhört tacksam för lite tips om hur ni hade resonerat om ni var i min situation och skulle välja värmesystem
 
Om fjärrvärmen är bra eller inte beror ju på prisbilden hos just din leverantör. Man har ju tyvärr ingen direkt möjlighet att byta leverantör.

Välisolerat, frånluftsvärmepump och någon mindre och välplacerad eldstad är mitt förslag (för skåne).
 
Effekt Fast pris Effektpris Energipris (öre/kwh)
20-44 1 985 111,00 68,35
 
Hmm, den var ju lite mitt emellan i pris. Du får helt klar billigare driftskostnader med någon form av VP då ditt energipris då blir ca 35 öre kanske. Det är alltså dubbelt så dyrt med fjärrvärmen.

För Skåne är även luft/vatten-VP en bra lösning, då DUT är avsevärt mycket högre än vad den är här i Norrbotten. Jag skulle vid nybygge absolut satsat på FTX.
 
Vi kommer att bygga 247 kvm och vi har valt Bergvärme + FTX och golvvärme i hela huset, alltså även till övervåningen. Alla (tror jag) har sagt att vi inte kan räkna hem FTX'en, men vi väljer denna ändå i komfortsyfte. Vi kommer också att sätta in 2 st konvektorer för frikykla. :)
 
Jag hade valt jordvärme, men det fanns ju inte som alternativ.
allt med frånluft hade jag skippat.
Det här med fjärvärmen, är det bara anslutningsavgiften man måste betala? eller ingår även själva modulen?
 
Varför inte golvvärme på övervåningen?
 
Hm ja är det bra att ha det om man har träbjälklag? är det inte risk för kondens eller likanande eller det e riskfritt bara att lägga?
 
Jaha...jag trodde du skulle ha betongbjälklag när du byggde stenhus. Det är ganska dyrt med golvvärme i träbjälklag men annars vet jag inte om det är några problem.
 
Kondens?
det får man ju bara om varm fuktig luft träffar en kall yta. Om nedervåningen & övervåningen är lika varma, var sak det då bli kondens nånstans?

Om du väljer radiatorer & har nån form av värmepumpslösning, så tjänar du mycke på att överdimensioner radiatorerna så dom ger nästan samma låga tempratur som golv värmen (detta ger bästa COP i systemet)

men lättast är ju att lägga golv värme även där uppe.
 
mm det är tanken, fast egentligen kanske man borde titta över möjligheten att gjuta då det verkar som det ska in en jäkla mass aolika balkar....
 
Bygger du själv så bestämmer du väl själv :)
I ett av mina tidigare projekt gjöt jag mellanbjälklaget själv.
 
nja jag bygger inte själv men allt blir ju lösvirke så än kan man ju ändra sig o göra något annat då plattan inte är gjuten men eftersom vi kommer ha en ganska stor del öppen mellan över och undervåningen så lär det ju höras mycket mellan våningarna och då faller ju lite av tanken med att gjuta eller?

Hur stor prisskillnad kan det vara?
 
När jag byggde gjorde jag jobbet själv och då blev det billigare med att gjuta istället för träbjälklag om jag skulle ha använt spårade skivor och alu plåtar.
Bygger du med leca?
Har du en plan ritning med mått som man kan få se?
 
Bygger med ytong. ska se om jag kan scanna in o visa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.