Ja det gäller att välja rätt installatör men det vet man oftast efter för det finns vp som fixar varmare vatten. En vanlig vp i dag fixar 65 grader med kompressorn och ca 70 med hjälp av elpatron och returen får vara ca 58 grader och det är varm framledning men räcker inte det finns vp som fixar 72 grader (tror jag det är) med annat köldmedia men då kostar dom extra och jag skulle istället välja att byta några radiatorer. Det är ingen katastrof att ta hjälp av elpatron men går endast elpatron då är det felaktigt. Det är fortfarande vanligt att man inte fulleffekt dimensionerar för det lönar sig oftast inte att gå upp i storlek på vp för att slippa de sista 200kwh spets
 
Du har helt rätt och det är därför vi kompletterat med pelletskamin , då får vi aldrig problemen med att ha inte klara i vårt fall under ca 8 minus då elpatron måste gå in, vi har ju sedan även reservvärme när pumpen går sönder för det gör den förr eller senare och vi har märkt att det inte alltid går så snabbt att få problem åtgärdade .
Att det sedan är mysigt och det kan vara en bra lösning med pelletskamin för många som ändock tänkt att ha en braskamin för mysets skull gör ju inte saken sämre .
För vår del med ett ovanligt stort hus är det inte frågan om 200 kWh spets om vi skulle ha tillskott av elpatron utan det rör sig om uppåt 8.000 kWh . Bekanta med mindre hus har dock även dessa betydligt större tillskott än vad du talar om. En bekant som har ett mycket välisolerat hus, med 3 glasfönste , extraisolerat fasaden och med 400 isolering på vinden ligger på 200 kWh i spets från elpatron, men det handlar nog då om att den gått in när det har badats eller duschats när det är stort behov av värmevatten. Innan han isolerade och bytte fönster låg även de högt. Isolering för derasl handlade inte bara om att sänka kostnader utan det blev dragit och värmesystemet(värmepumps systemet) klarade inte av att anpassa sig snabbt nog när temperaturen sjönk eller det började blåsa kraftigt . Det handlar alltså inte bara om hur mycket energi som tillförs utan ett behagligt inomhusklimat beror på så mycket mera än att dimensinera en värmepump rätt , vilket vi ju är överrens om kan kosta mer än det smakar så att isolera eller tillföra energi på annat sätt är bättre än att vräka på med kraftigare dimensionerad värmepump och byta ut en massa befintliga radiatorer .Överens ?
 
Redigerat:
Klart det hjälper att isolera om man redan har köpt en för liten vp men annars blir det ofta att köpa större vp undantaget är vindsisolering som inte kostar mycket att förbättra eller om man ändå ska byta fasad då anser jag att man bör isolera om behovet och utrymme finns. När jag skrev om 200kwh i spets anser jag det vara en ok dimensionering med dagens elpris men det finns naturligtvis massor med vp som kräver många kwh spets pga feldimensionering av installatör eller att man valde en mindre billigare vp vilket inte är fel alla gånger för den har ju säkert sparat massor med kwh även om den kräver 5000kwh i spets. Har man problem med att det krävs för hög framledning hjälper bättre isolering till så man klarar några minusgrader till samtidigt som energibehovet minskar vilket inte är helt fel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.