Hej, slaktade för några år sedan vår Alliancefläkt som innehöll en transformator. Drog en ny imkanal till köksfläkten så systemen är inte längre hopkopplade.

Transformatorn styr frånluftsventilationen i huset men har under ett par år varit fast inkopplat med ett "lagom" varvtal. Dock märker jag att det skulle vara fint att öka på fläkten när vi duschar. Samtidigt skulla jag vilja minska den när vi lagar mat för att oset skall ta rätt väg ur huset. När vi är bortresta skulle det också vara bra att dra ner grundflödet till ett minimum.

Så det jag vill ha är ett grundflöde, ett medelflöde och ett maxflöde.

Finns det någon som kan hjälpa mig att koppla denna?

Jag kommer ha tillgång till ett z-wave dubbelt fibarorelä (http://materialy.fibaro.com/instruk...n-off_2/relay switch FGS221 v19- v110 ENG.pdf)
som har möjlighet till en valfri ingång-spänning som kan skickas till två utgångar. Min tanke är att "vända" denna och koppla två av transformatorns utgångar men jag är lite osäker på vad spänningen blir om man kopplar ihop flera transformator-utgångar?

Gör en skiss så kanske det blir lite enklare att förstå...


skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0763.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_0762.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uttag 4 och 6 på trafon, saknas de eller sitter de på andra sidan?

(Jag antar att bilden är uppochner jämfört med skissen)

Vilka spänningar vill du ha till fläkten?

Har du kollat att den verkligen är vändbar? Tittar man på skissen så ser det ju ut så, men det är ingen garanti att pucken verkligen fungerar så som bilden visar. Den kanske måste ha fas på "I" för att fungera.
 
Redigerat:
Tror jag goolade fram den bilden när köket renoverades och den visar en liknande transformator med ytterligare utgångar som saknas på min modell.

De senaste åren har 100V matat motorn.
 
Nej, du kan inte koppla ihop (kortsluta) utgångarna på transformatorn som bilden visar - då eldar du upp den. Vill du ha tre hastigheter behöver du tre reläer som kopplar in en utgång i taget. Det går med två st växlande också som kopplas i serie, men de behöver lite mer avancerad styrning.
 
Det kommer inte fungera. När du kopplar in en av "utgångarna" så kortsluter du mellan två uttag på trafon. Där kommer du få strömrusning och transformatorn kommer brinna upp. Du måste växla uttag helt och hållet.
 
Synd. Men tack för ett snabbt svar...!
 
Två hastigheter kan du fixa med det du har och vill du ha ett grundflöde också kan du som sagt koppla två reläer med växlande kontakt till fibaron. Då blir du även oberoende av om utgångarna på fibaron funkar som man kan tro av principskissen.
 
Känns lite farligt med två reläer om man "råkar" slå på båda samtidigt.

Finns det någon annan komponent som man kan byta ut transformatorn mot för att lösa detta smidigt?
 
Helt ofarligt med extern reläkoppling hur du än slår till dem, dessutom fördelen med att du får tre varvtal. Om du bara använder den bakvända fibaron måste du undvika att slå till båda.
 
Och man skulle kunna styra de två externa reläkopplingarna med fibaron två utgångar antar jag?

Var köper man växlande reläer för ändamålet? Vilken modell är lämplig?
 
Börjar bli lite för sent för sånt här men... med två växlande reläer kan jag bara få till följande. Men man kan ju fortfarande kortsluta mellan 80V och 130V.

skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den kopplingen funkar inte heller, så fort något av reläna drar, kortsluts 100V mot antingen 80V eller 130V.
 
Om du kan nöja dig med två hastigheter så räcker det ju med pucken. Förmodligen.
 
Den här lösningen med växlande reläer förhindrar kortslutning även om man skulle råka dra båda reläerna samtidigt.

flkt.gif

Såg nu att jag kanske missuppfattade din ritning något, de linjer som passerar genom reläna, är det brytande kontakter? I så fall funkar den också (om man inte råkar dra båda reläerna samtidigt vill säga)
 
  • Gilla
hek och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.