plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad gör det för praktisk skillnad vilken energiklass huset har?
Är det värt pengarna att förbättra?
(Själv boende i ett 30talshus med fjärrvärme..)
Du kan räkna lite på det själv. Har du enbart fjärrvärme som uppvärmning och hushållselen separerade får du enkelt fram ett värde.
Åtgärder kan vara att isolera vinden ytterligare. Fönster och dörrar byter man kanske ändå över tid. Men vi gör alla som vi vill. Någon tusenlapp hit eller dit spelar kanske ingen större roll.
 
R Runnis skrev:
Du kan räkna lite på det själv. Har du enbart fjärrvärme som uppvärmning och hushållselen separerade får du enkelt fram ett värde.
Åtgärder kan vara att isolera vinden ytterligare. Fönster och dörrar byter man kanske ändå över tid. Men vi gör alla som vi vill. Någon tusenlapp hit eller dit spelar kanske ingen större roll.
Nu är "bara" stommen så gammalt..
Resten är från 2000talet och tilläggsisolera.. Så det är gjort så mycket det går.. men jag var nyfiken på just energideklaration och poängen med den...
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nu är "bara" stommen så gammalt..
Resten är från 2000talet och tilläggsisolera.. Så det är gjort så mycket det går.. men jag var nyfiken på just energideklaration och poängen med den...
Ja nej då är det inget att bry sig om. I många energideklarationer (jag brukar läsa dom på Hemnet) kan en åtgärd vara att byta duschmunstycke eller nått till nån köksblandare. Visst åtgärden kan va billig men det ger ju inget. Att få en sådan energideklaration vill inte jag betala för när man har gjort typ allt som går.
Se till att va skuldfri och lev som en kung
Vi är några stycken som inte berörs av stigande bolåneräntor och el- och bränslepriser, inte så mycket i alla fall
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Jag skickade in de nya värdena och den förra deklarationen verkade ha några missar (till min fördel) och nu är jag precis under B-gränsen.

Tack för hjälpen och hoppas att fler blir hjälpta av tråden. 🙌
 
R Runnis skrev:
En energideklaration ger jag ingenting för. Kan tycka att det är rent trams!!
Det är väl bara fjärrvärme som är bra nog nu för tiden. Alla värmepumpar klassas som sämre. Det är nått som kallas för viktningsfaktor. Köpt energi multipliceras med nått och du får fram ett nytt värde.

Jag har gett upp det där. Så länge man vet med sig själv att man köper lite el jämfört med andra så är det bra nog. Grönt bolån mm. ger ändå bara 10 punkter i ränterabatt.
Nej förbruka lite el och var skuldfri.
Viktningsfaktor för fjv är 0,7 och för el 1,8.

Om huset har ett uppvärmningsbehov på 10.000 kwh så blir det alltså 7000 kWh man räknar medpå fjv.

Medan med bergvärme blir det ca 10.000 / 4 (COP) = 2500 x 1,8 = 4500 kWh.

Alltså blir deklarationen inte bättre bara för man har fjv. Anledningen till att fjv har lägre primärenergital är för att fjärrvärmen är ofta en "restprodukt" från ett kraftvärmeverk som producerar el. Man kan räkna ut ett "COP-värde" för fjärrvärmecykeln som motsvarar bergvärmepumpens COP-värde, med ett ungefärligt liknande resultat. Det är därför rimligt att primärenergitalet för fjärrvärmen är lägre än för el. Men fjärrvärmen kommer inte att vara fördelaktigt gentemot en väl fungerande värmepump när man gör en energideklaration.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.