Har en fråga gällande vår energideklaration som jag inte riktigt förstår och skulle vilja ha hjälp med.

Vårt hus har energiklass C vilket är vad jag förstått det som nya hus idag ska uppfylla. Jag vill förstå varför vi inte får ett bättre resultat. Huset är byggt 2017 (ej av oss) och energideklarationen utfördes 2021.

Boytan är ca 220m2 och garaget är ca 40m2. Både hus och garage värms upp med en Nibe F1255 bergvärmepump.

De förra ägarna gjorde av med ca 8000kWh per år vilket låter som ett ganska effektivt hus i mina öron. Vi är 2 till familjemedlemar och familjen gillar att duscha/bada. Vi gjorde första året av med ca 9500kWh.

I energideklarationen jag fick innan tillträde står följande:
Byggnadens energianvändning - 7250 kWh/år
Byggnadens primärenergianvändning - 14062 kWh/år
Energiprestanda (primärenergital) 69 kWh/m2
Referensvärde nybyggnadskrav 90 kWh/m2
Refvärde liknande byggnader 92 kWh/m2

Mina frågor är följande. Hur får man A eller B? Går det att uppnå utan solceller? Huset är ju relativt stort och med relativt låg förbrukning. Hjälp mig förstå tack! :)
 
En energideklaration ger jag ingenting för. Kan tycka att det är rent trams!!
Det är väl bara fjärrvärme som är bra nog nu för tiden. Alla värmepumpar klassas som sämre. Det är nått som kallas för viktningsfaktor. Köpt energi multipliceras med nått och du får fram ett nytt värde.

Jag har gett upp det där. Så länge man vet med sig själv att man köper lite el jämfört med andra så är det bra nog. Grönt bolån mm. ger ändå bara 10 punkter i ränterabatt.
Nej förbruka lite el och var skuldfri.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Hehe, det låter vettigt det du säger. Men vill bara förstå vad som påverkar. Vi har ju som sagt låg energiförbrukning men får endast C i "betyg". Samt att de skriver att det inte finns något vi kan göra för att förbättra detta då det redan är energioptimerat
 
  • Gilla
Investeraren
  • Laddar…
Alla hus med el-baserad uppvärmning straffas numera genom att elförbrukningen räknas upp med faktorn 1,8 till primärenergitalet för att fjärrvärme ska framstå som bättre. Verkar också som de räknat lite fel för 14062 / 220 = 63,9 kWh/m2 om jag räknat rätt(?)
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr har vi alltför många destruktiva och imkompetenta politiker och myndigheter i Sverige.
 
  • Gilla
Kåre66 och 3 till
  • Laddar…
Skulle gissa att du blir straffad för det uppvärmda garaget, den ytan brukar inte räknas in i A-temp, men energin för uppvärmningen är med och slås ut på övriga huset.

Varmvattenanvändningen ska inte påverka, då det ska korrigeras för en "normal familj" kan dock bli en del uppskattning av detta om man inte har någon undermätning
 
T TommyC skrev:
Tyvärr har vi alltför många destruktiva och imkompetenta politiker och myndigheter i Sverige.
Utan den korrigeringen blir det enbegrem skillnad med induviduella värmepumpar eller en central som matar ett fjärrvärme nät. Jag tycker fortfarande att elbaserad värme är tämligen gynnad med den beräkningen. Så det är definitivt inte en överkompensation i beräkningen.
 
Miljöpartistiskt aktivisttrams. Ingen hjälp för husköparen.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ja, hela energideklarationsbiten vid husförsäljning är ju i princip bara en onödig utgift. Men kravens utformning vid nybygge är rimligt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Energiexpert här (d v s jag gör energideklarationer).
Jag får inte riktigt ihop siffrorna du angett, så något har du troligen skrivit av fel.

Det görs flera typer av korrigering/normalisering av statistiken, bl a dessa:
Hushållsel räknas ifrån.
Inköpt el för värme, varmvatten och fastighetsdrift räknas upp med en faktor 1,8
Verkligt energibehov för varmvatten dras bort och ersätts med 20 kWh/m², dividerat med verkningsgraden för värmekällan som enligt tabell är 2,5 för en markvärmepump. I ert fall är alltså det normaliserade elbehovet för varmvatten 220 * 20 / 2,5 = 1 760 kWh.

Nybyggnadskravet för energiprestanda (för att få C) är 90 kWh/m² för småhus. Om energiprestandan understiger 75 % av nybyggnadskravet får man B, och om energiprestandan understiger 50 % får man A.

Om er nuvarande energiprestanda är 69 kWh/m² ligger det nära gränsen för B (som är 67,5 kWh/m²). Kan absolut vara läge att undersöka ifall ni når dit med de förutsättningar ni har idag.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 3 till
  • Laddar…
Vad gör det för praktisk skillnad vilken energiklass huset har?
Är det värt pengarna att förbättra?
(Själv boende i ett 30talshus med fjärrvärme..)
 
F
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad gör det för praktisk skillnad vilken energiklass huset har?
Är det värt pengarna att förbättra?
(Själv boende i ett 30talshus med fjärrvärme..)
ingen skillnad öht om man inte når A då det kan ge 0,1% lägre ränta. Vid en försäljning kan en attraktivare deklaration kanske vara vara nåt.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
F
P Per L skrev:
Energiexpert här (d v s jag gör energideklarationer).
Jag får inte riktigt ihop siffrorna du angett, så något har du troligen skrivit av fel.

Det görs flera typer av korrigering/normalisering av statistiken, bl a dessa:
Hushållsel räknas ifrån.
Inköpt el för värme, varmvatten och fastighetsdrift räknas upp med en faktor 1,8
Verkligt energibehov för varmvatten dras bort och ersätts med 20 kWh/m², dividerat med verkningsgraden för värmekällan som enligt tabell är 2,5 för en markvärmepump. I ert fall är alltså det normaliserade elbehovet för varmvatten 220 * 20 / 2,5 = 1 760 kWh.

Nybyggnadskravet för energiprestanda (för att få C) är 90 kWh/m² för småhus. Om energiprestandan understiger 75 % av nybyggnadskravet får man B, och om energiprestandan understiger 50 % får man A.

Om er nuvarande energiprestanda är 69 kWh/m² ligger det nära gränsen för B (som är 67,5 kWh/m²). Kan absolut vara läge att undersöka ifall ni når dit med de förutsättningar ni har idag.
Kan man köpa en energideklaration av dig? Skulle vilja ha en A för att sänka räntan. Mitt hus byggdes 2009 och vad jag vet så har jag ingen energideklaration öht.
 
0,1 % lägre boränta innebär 1 000 kr lägre årlig kostnad per miljon i bolån innan kapitalskatteavdraget. 700 kr eller 790 kr efter.
 
F fsn skrev:
Kan man köpa en energideklaration av dig? Skulle vilja ha en A för att sänka räntan. Mitt hus byggdes 2009 och vad jag vet så har jag ingen energideklaration öht.
Nu är ju Byggahus inte ett forum för entreprenörer/konsulter/hantverkare, men om du hör av dig via PM ska vi se vad vi kan göra.
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.