Knäppte några bilder till...
Bild på en mörk vind med träbjälkar och gammal isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en träbjälklag med mörka fläckar och tydliga tecken på skador i en byggnadskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en riven takkonstruktion med exponerade träbjälkar och spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite avundsjuk på ett mansardtak får jag säga, men det ser väl ut som att det är pappbyte på gång.
Någon som grävt i lådan för långa spik där också det är inte heller en bra idé.
Själv blir det ner behandla och upp igen med enkupigt tegel, och så blir det duk under istället för papp. Mest då jag tror att bygghjälpen hemma inte övervinner sin höjdrädsla innan maj så det kommer bli ont om händer att bära hålla och hjälpa till med
 
M mephisto73 skrev:
Besiktningsmannens bedömning var att det är läckage utifrån..
Skrev jag i #5 ;)
Fast dom senare bilderna du la in tycker jag inte är lika entydiga i den frågan.
 
M mephisto73 skrev:
Ska se till att få det bedömt av takläggare, men jag misstänker att det krävs ny papp och att byta en del råspånt (det finns delar av taket som är värre än bilden som jag la upp, som jag inte upptäckte själv). Huset har mansardtak med betongpannor och jag funderar på att lägga shingel eller plåt istället.
Har du tur klarar sig råsponten. Mitt hus är från 1925 och hade massor av gamla mögelskador, jag behövde inte byta någon råspont alls. Det mesta var upptorkat efter att förra ägarna åtgärdat en del inläckage. Jag valde shingel med plåt runt kupor och skorsten, hade tidigare ett eternittak. Är supernöjd, det blev väldigt snyggt och passar huset. Kikade på fibercementplattor som liknade den gamla fasetteterniten men det blev för dyrt. Jag håller tummarna för dig! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.