Vi är spekulanter på ett hus byggt -39, huset har kattvind och ha stått ouppvärmt minst en vinter, sannolikt fler. Taket i kattvinden uppvisar på vissa ställen en vit påväxt enligt bild nedan. Någon som tror sig kunna säga vad detta är och beror på? Träet känns/låter någorlunda friskt. Kan det vara pga att huset stått ouppvärmt, eller är det trasiga takpannor?
Trätak med vit mögelliknande påväxt i ouppvärmt kattvind, möjlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att säga utifrån en bild, bäst är att göra en besiktning. Jag har gammalt mögel (svartmögel och även vita fläckar som liknar er) på min vind som beror på att vinden varit kallvind och dåligt ventilerad, nedervåningen har varit uppvärmd och varm luft som stigit uppåt har kondenserat. Huset är gammalt (från 1925) och jag kommer att isolera och värma upp vinden samt förbättra ventilationen. Min besiktningsman sa att problemen försvinner när jag värmer upp utrymmet. Går hela utrymmet att komma åt och besiktiga skulle jag inte vara så orolig, är delar av det oåtkomligt och inbyggt skulle jag vara lite mer skeptisk.
 
Ser ganska normalt ut och är nog inget att bekymra sig över. Periodvis fuktighet och en allmän obalans är inget konstigt alls. Det vore ju skillnad om det växte konstant.............
 
Skånepöjk
Det där är vitmögel. Lika vanligt som svartmögel. Alltså väldigt vanligt på kallvindar. Det är ingen fara för trät och du kan spraya på mögeltvätt för att stoppa tillväxten.
Även jag har mögel på min kallvind.
 
Den bilden tolkar jag som ett exempel på läckage (inte hög fuktighet inifrån)
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Det där är vitmögel. Lika vanligt som svartmögel. Alltså väldigt vanligt på kallvindar. Det är ingen fara för trät och du kan spraya på mögeltvätt för att stoppa tillväxten.
Även jag har mögel på min kallvind.
Hur ska mögeltvätt kunna stoppa tillväxten? Är det fuktigt på vinden så kan det ju växa på allt..........mögelsporer finns omkring oss hela tiden. Inte bara där det växer.
 
Skånepöjk
S Stefan1972 skrev:
Hur ska mögeltvätt kunna stoppa tillväxten? Är det fuktigt på vinden så kan det ju växa på allt..........mögelsporer finns omkring oss hela tiden. Inte bara där det växer.
därför du dödar möglet som finns? Ingen vet när det där möglet kom. Kanske växte fram för 30 år sedan, kanske är nytt. Hur som helst, spraya på mögeltvätt, dra en markeringspenna runt området. Kolla om något år ifall det kommit nytt mögel/spridit sig. Har det inte gjort det kan man ju vara lugn. Har det kommit mer mögel, ja då kan man ju börja tänka på åtgärder.
eller menar du att det är meningslöst att sanera vitmögel på vinden?
Själv tycker jag det är en bra början innan man lägger 100k på att riva ut allt och fixa diffusionsspärr och isolera om hela vinden, men det kanske bara är jag som är fattig :)
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
därför du dödar möglet som finns? Ingen vet när det där möglet kom. Kanske växte fram för 30 år sedan, kanske är nytt. Hur som helst, spraya på mögeltvätt, dra en markeringspenna runt området. Kolla om något år ifall det kommit nytt mögel/spridit sig. Har det inte gjort det kan man ju vara lugn. Har det kommit mer mögel, ja då kan man ju börja tänka på åtgärder.
eller menar du att det är meningslöst att sanera vitmögel på vinden?
Själv tycker jag det är en bra början innan man lägger 100k på att riva ut allt och fixa diffusionsspärr och isolera om hela vinden, men det kanske bara är jag som är fattig :)
Fast möglet dör själv om fuktbalansen blir rätt igen.....det vita är då bara kosmetiskt pulver. Hade det varit ett levande angrepp så hade det ju utvecklat sig till mycket mer än det där. Kan ju lika gärna vara 10 år sen det blev så där, eller 20, 30....Blev det igår så får man ju hålla koll på det men är det så fuktigt nu så hjälper det ju inte att man dödar just det där. Det kan lika gärna mögla en meter bort med nya sporer.
 
Skånepöjk
Fast det som syns på bilderna kommer knappast försvinna av sig själv, så vill man ha bort det får man mögeltvätta. sen skriver du i princip samma sak som jag skrev i mitt inlägg ovanför :)
 
Skulle tolka det som en mindre läcka, kolla under pannorna hur där ser ut, så lite behöver man ju inte skrika takbyte för direkt.
Säkerställ så ingen gjort nåt åt uppvärmningen, din vind behöver en varm murstock för att må bra, eller extra värme från annat håll. Sånt försvinner när man byter till luftvärmepumpar osv.
Men som många skriver, hade varit konstigare om det inte funnits några sådana fläckar alls :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja, viktigast är att se till att orsaken till möglet åtgärdas. Och om de gamla fläckarna stör rent kosmetiskt kan man åtgärda dem, de är ju dock inte mögel utan mögelrester då. Själv har jag satsat på nytt yttertak och ska nu värma upp vinden.
 
annaafmalmo annaafmalmo skrev:
Ja, viktigast är att se till att orsaken till möglet åtgärdas. Och om de gamla fläckarna stör rent kosmetiskt kan man åtgärda dem, de är ju dock inte mögel utan mögelrester då. Själv har jag satsat på nytt yttertak och ska nu värma upp vinden.
Tycker nog att man ska åtgärda det kosmetiska också, om inte annat för att se om det kommer nya läckor eller påväxt, inte helt sällan så blir det underligt nog på samma ställe som varit drabbat tidigare.
Sedan tror jag också att det finns iaf begynnande röta ovanför takstolen vid infästningen av råsponten men det är bara en känsla... så ska man ändå göra nåt så byt de bräderna och pappa om då så är man ju hemma
 
Besiktningsmannens bedömning var att det är läckage utifrån, blir till att lägga nytt tak alltså. :)
 
Låter lite drastiskt, läckan kan inte vara så stor och du ser ju precis var den är. Om det inte är så att du väldigt gärna vill byta tak.
Men klart värt att kolla hur pappren är rent generellt. Kanske är det dags. Det är det här, ska lägga om innan sommaren och innan det kommer läckor, pappen är helt slut :(
 
Ska se till att få det bedömt av takläggare, men jag misstänker att det krävs ny papp och att byta en del råspånt (det finns delar av taket som är värre än bilden som jag la upp, som jag inte upptäckte själv). Huset har mansardtak med betongpannor och jag funderar på att lägga shingel eller plåt istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.