vi har dränerat om i sommar, så vi har fyllt upp gården lite ...och jag ringde till kommunens växel och vart kopplad till någon vet ju tyvärr inte vem och frågade om dom hade fyllnads massor och det hade dom på sopstationen, jag frågade vad det kostade och han sa att det var gratis det var bara att hämta, men nu har vi fått en räkning på flera tusen och jag ringde till kommunen igen om detta och dom påstår att detta är vad det kostar och när jag inte vet vem jag pratade med förut ...men jag känner mig verkligen grundlurad då jag ringde och frågade vad det skulle kosta......och vi har verkligen inte råd att betala denna räkning nu, inget som vi hade med i våran budget .....vad gör jag nu?
 
men...när ni hämtade på sopstationen...var det ngn som vägde det då? Tog adressuppgifter? Annars...ja annars borde dom ju inte kunna skicka ngn räkning...Tråkigt om ni blivit lurade ju! En sommarjobbare el skämtare? ;-) Lycka till!
 
Det är inte på samma sätt som när man lämnar användbara massor på många anläggningar då? Dvs att man betalar inget för massorna men sedan tillkommer det en lagstadgad skatt på typ 550 kronor per ton?
 
Hur gick det här till egentligen? Det behövs mer fakta i målet. Hur mycket har ni hämtat? Är det ett personbilssläp eller har du en lastbil? Har du hämtat massorna personligen eller är det någon markentrepenör som jobbat åt dig? Hur har man fått massorna upp på släpet? Är det någon anställd på kommunen som lastat eller har du haft egen grävare? Har du fått några vågsedlar? Har du skrivit på någonting i sammanhang med lastningen?
 
vi har hämtat 62 ton, vilket jag även sa till kommun gubben jag pratade med att vi skulle behöva ca 60ton ...jag ringde till en lastbils firma som har kört ut det åt mig, dom har ju en gigantisk traktor där på sopstationen som dom lastade med (pratade även med kommun killen om detta och det var inga problem dom skulle lasta det åt mig) jag har inte fått några vågsedlar bara räkningen där det står att jag har "köpt" 62 ton jag har inte skrivit på något papper alls ....jag var inte med när det lastades där ....
 
Vad pratar vi om för pengar per ton?
Är fakturan specad eller är det bara en enda post?

/Fredrik
 
62,86ton och fakturan är på 7072 så det blir ju typ 112,50/ton
men jag har inte dom pengarna att betala fakturan då vi inte räknade in det ....:(
 
Ett munligt avtal är lika mycket värt som ett skriftligt men betydligt svårare att bevisa. Så om du inte lyckas bevisa det på något sätt så är det bara att betala fakturan.

Jag tycker dock att du skall ringa kommunen och förhandla fram en avbetalningsplan för denna faktura då du själv uppfattat det som gratis och inte räknade med en faktura på 7000. Hör med dem om du kan betala av den på 7 månader 1.000 i månaden eller något sådant.

Alternativet är att driva det själv i tinget men det lär bli dyrare än vad fakturan är...
 
fast jag har ju inte skrivit på något heller?
ja får väl förhandla fram en avbet plan fast det tar verkligen imot då jag känner mig lurad som tusan
 
För mig så låter det som ett missförstånd. Antingen har ni fått något som är "bättre" än fyllnadsmassor, eller så tror kommunen att ni har fått ex. matjord.

Tittar du på Jehanders.se så säljer de fyllnadsmassor för 55kr tonnet här i Stockholm (de har olika listor i olika delar av landet, antar att de ialla fall inte är dyrare på annat håll).

Det låter märkligt om kommunen skulle sälja för nästan dubbla priset.
 
mindz skrev:
fast jag har ju inte skrivit på något heller?
ja får väl förhandla fram en avbet plan fast det tar verkligen imot då jag känner mig lurad som tusan
Nja, det är inte bara en påskrivning av ett avtal som är giltigt. Även en handling i sig kan bekräfta avtalet. Om du får räkningar hemskickad för något som du inte beställt och du snällt betalar dessa räkningar så har du igenom ditt handlande godkänt de beställningar som räkningarna gäller. Samma sak gäller tvärtom även om du inte råkar ha ett påskrivit hyresavtal för din lägenhet, så är det ändå du som står som hyrestagar om du kan bevisa att du betalt hyra för lägenheten ett visst antal månader. Lika så med lön, även om du inte har ett påskrivit anställningsbevis så är du ändå anställd av företaget om du uppehåller lön varje månad från företaget.

I och med att du mottog fyllnadsmassorna så har du godkänt avtalet med leverantören, och kan du inte bevisa att fått ett pris på 0 kronor så blir det svårt att hävda något annat, tyvärr. Ta det som en dyrköptläxa, och försök förhandla fram något med kommunen.
 
Det kanske bara är en faktura för lastning och utkörning. Det borde ju röra sig om 4-5 lass och frakter är dyrt.
 
utkörningen har jag betalat då jag lejde en privat firma och köra ut det ....ja det känns som detta blir en dyr lär penning ...ja jag gottog att ta emot fyllnads massorna till ett pris av 0kr vilket vi hade kommit överns om ...;(
 
ja jag gottog att ta emot fyllnads massorna till ett pris av 0kr vilket vi hade kommit överns om ...;(
Det intressant är inte vilket pris ni kommit överens om, utan vad som kan bevisas, kan kommunen bevisa att de brukar ta 112 kr/ton för massorna så lär tingsrätten tro mer på dem än dig, kan du bevisa att de brukar ta 0 kr/ton för massorna så lär tingsrätten tro mer på dig. Det är inte vad du vet som är intressant utan vad du kan bevisa.
 
Om du ska se det som lärpengar så är väl i så fall lärdomen att alltid notera namn, befattning, tidpunkt och vad som blivit lovat när du pratar med befattningshavare. Särskilt om det är någon som lovar nåt som är det minsta fördelaktigt för dig. De löftena har en väldigt stark tendens att glömmas bort när det är dags att infria dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.