Bra att du inte betalat allt. Ta med dig någon som du är trygg med på mötet med firman. Gör en tydlig lista och gå igenom allt sakligt. Du kan även spela in samtalet så att du har allt dokumenterat.
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Mikael_L
Att anlita en oberoende besiktningsman kan vara ett bra drag, ett besiktningsprotokoll brukar väga tungt.

Kanske inte något du behöver ta till i allra första skedet, men överväg det snabbt om du inte verkar komma på samma våglängd som chefen för firman.

Och kolla bolagets siffror och kolla med KFM om det finns några anmärkningar. Är bolaget i dåligt skick finansiellt så måste du vara försiktig både med att lägga ut pengar, och absolut med att betala något som helst mer.
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Du skrev att de hade bra referenser. Hurdå bra? Har du pratat med någon som tycker de är bra, eller har du litat på omdömen på någon referenssida ex. hos en förmedlingsajt?

Det är mer regel än undantag att de referenserna är skrivna av firman själv. Ibland kan man lätt avslöja det på tidsinformationen. Ingen skriver något omdöme på 1 - 2 år, sedan plötsligt 5st samma dag, eller 5 på en vecka, och så inget på 3 - 4 månader, en ny likadan samling med "goda betyg" osv. Hur sannolikt är det att 5 nöjda kunder plötsligt kommer på att ge beröm inom några timmer mellan dem?
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Det kan ju även vara en seriös firma som sedan tar in UE till och från beroende på hur mycket jobb det är för tillfället, då kan det ju vara jättesvårt att bedöma referenser.
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Ja precis . Firman har ett superfint kontor och fick träffa folk innan som verkade superrutinerade. Sen när de satte igång kommer det ett helt annat gäng som inte ens kan kommunicera ett enda ord svenska . Förutom byggledaren som kan lite lite svenska men missförstår allt allt allt och är superstressad och flänger runt till olika byggen. Tror de renoverar 5-6 lägenheter samtidigt sa han. Väldigt stressade och pressade stackars killar . Jag tycker synd om dem faktiskt . De andra sitter på fint kontor och ser till att man skriver på pappret. Efter jag skrev på och betalade hälften har i princip allt som går gått fel . Inte en siffra rätt liksom . Det känns som ett dåligt skämt nästan :(
 
Tack för tipsen :) Ja jag ska verkligen ta med någon och även spela in samtalet imorgon . JätteBra ide. Tar nog med min pappa. Känner inte att de ens lyssnar för att jag är tjej. De tänker väl " henne kan vi lura , hon vet nog inte ändå hur det ska vara "....:(
 
peternicklas
Spirulina skrev:
Tack för tipsen :) Ja jag ska verkligen ta med någon och även spela in samtalet imorgon . JätteBra ide. Tar nog med min pappa. Känner inte att de ens lyssnar för att jag är tjej. De tänker väl " henne kan vi lura , hon vet nog inte ändå hur det ska vara "....:(
Du kan spela in dolt då du själv deltager i samtalet.
 
  • Gilla
Spirulina och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Du skrev att de hade bra referenser. Hurdå bra?

Den här firman har säkert 300 bra recensioner på nätet. Reco etc etc . Jag fick kontakt med dem via en förmedlingssite . De har bara bra recencioner och alla som använt sig av dem rekommenderar dem varmt . Och det dyker upp nya bilder varenda dag på jättefina badrum och alla är " sååå nöjda".. Faktiskt inte läst en enda dålig recension konstigt nog . Så Kollade verkligen upp dem jätteordentligt innan . Tror att de har så mycket nu och just de här underleverantörerna som hamnade hos mig är helt nya eller något . Någon utbildning har de här killarna definitivt inte . Och alla fina och tjusiga certifikat som den här firman sitter på kontoret och skryter om gäller nog bara dem. Inte de killar de sen skickar som kommer och gör jobben .
 
peternicklas
Kanske samma som händer lite på Tradera. Många kompisar som hjälper varandra att ge goda omdöme. Kort finns det gott om på Internet.
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Precis så tror jag att det är . Att de har mycket nu. Och så de tar de in underleverantörer för jobben som de inte har koll på alls om de kan eller inte . Så jag drog nog verkligen nitlotten här . Fick sämsta någonsin . Aldrig hört något sämre skött från början till slut . Och ändå har de enbart bra recencioner från andra . Det är lite komiskt faktiskt
 
Skulle snarare tro att det är en firma som lägger mer tid på att skriva goda omdömen om sig själv på nätet, än på att göra bra jobb.
 
Redigerat:
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Kan såklart vara så att kompisar till dem skrivit bra saker . Men nu snackar vi flera hundra bra recensioner med bilder etc. Tillochmed några kändisar har låtit dem göra badrum etc och är såå nöjda. Och vissa låter dem göra flera jobb bara för att de är så nöjda . Och man kan ju tycka om de är så här otroligt usla och oproffsiga så borde man väl läst något dåligt. Någon som klagat liksom ? Men inte ett enda negativt ord går att finna någonstans om dem . Så himla konstigt . Firman har supertjusigt kontor och utifrån sett superseriösa . Men sen skrev jag på och betalade hälften vilket de sa " var rutin " .. Och sitter nu i den här soppan . Ursh alltså 😥
 
Har du kollat om de har 300 bra recensioner på nätet, stämmer det med deras påstådda omsättning (kan kollas på allabolag, ratsit sov). Om vi antar att de har 300 goda omdömen, realistiskt kanske de får max 20% av sina nöjda kunder att skriva (även det är högt), om snittkostnaden per badrum är 120 000. Så skulle de alltså behöva ca. 180 milj. i omsättning under den perioden. Rätt ovanligt för en badrumsfirma....
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Observera att på de flesta omdömessighter så tas dåliga omdömen bort på firmans begäran.
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Det värsta är att jag inte ens vill att de fortsätter . Eller ens ge dem en chans att göra om det. För jag har mått så dåligt av detta och knappt sovit på en månad de hållit på nu av alla problem och fel och tror faktiskt inte att de kan . Dom kan inte sånt här . Så Blir nog precis lika dåligt om de river ner och gör om det. Den stackars " byggledaren" var så stolt när han visade kaklingen i badrummet .. Och jag höll på att svimma när jag såg eländet 😳😳😳 och tänkte " är han blind".. Vill bara ha tillbaka mina pengar så jag kan ta in någon annan firma som gör om och gör rätt 🙏 . Men det är väl bara att glömma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.