Humulus skrev:
Jo, men det som inte är korrekt är att koppla det till trähus. Det är grundkonstruktionen i samklang med andra faktorer (som markens beskaffenhet under byggnaden och eventuella tätskikts konstruktion), vilka bestämmer i vilken grad man riskerar ett inläckage av Radon.
Det finns tex. moderna konstruktioner där man på ett effektivt sätt kan radonsäkra även dessa grundläggningstyper.

Vidare så är det ju ett relativr stort antal småhus som är byggda med källare som grund. I dessa så är det också relativt vanligt med konstruktionselement av blå lättbetong - där ser man radonpåverkade hus, bpde "trähus" och "stenhus".
Dock så ökar problematiken i de fall där man valt att använda mineralet även i tex bjälklag.
Slutligen så finns det en del fastigheter, företrädesvis på västkusten, där man använt sk. Bohusgranit och dessa hus dras med en Radonproblematik pga just att de är "stenhus".

Generellt sätt är det också lättare att åtgärda hus untan inslag av "byggradon" . Resultaten brukar bli lägre än då man har massor av blå lättbetong i byggnaden. Väl att märka är också att den förhöjning av gammastrålning som blir i stenhus, inte återfinns i hus utan stenmaterial.[/quote]

Gammastrålningen kan vara minst lika hög i ett trähus som i ett stenhus. Jag har egna erfarenheter av detta. Men risken för detta är naturligtvis betydligt mindre i ett trähus. Kan nämna att jag har mätt upp över 1 miljon Bq i markradonläckage i en fastighet med trästomme och källare. Gammastrålningen var högre ute på gräsmattan, än inne i ett hus byggt i blåbetong av värsta sorten.

När inlandsisen drog fram så skalades stora skickt av alunskiffern av och mängder av alunskiffer block, i olika storlekar, blandades upp med sten och grus. Träfastigheter byggda på dessa jordarter kan mycket väl ha kraftigt förhöj strålning, i kombination med extremt höga radonmedelvärden. När man borrat genom bottenplattan kan man känna en tung dieseldoft från borrhålet som kommer från alunskiffern. Dessa förhållanden är ganska frekventa i Falköping - Skövdetrakten. Ni kanske känner till så fanns det två blåbetongtillverkare i just Falköping och Skövde. (Uddagården och Durox) Detta innebär att det finns ganska många blåbetongfastigheter i detta område som är byggda på mark med väldigt hög andel alunskiffer i ytlagren. Inga enkla objekt att sanera.....

När det gäller sanering mot markradon under förhållande som ovan, är det nog säkrast att anlita någon med erfarenhet... :)
 
När var det som populärast med blåbetong, och när upptäckte man att den var lite onyttig? Gjordes den i block eller i lösvikt?
 
puh!! jag hade ingen radon! hade hit en kille som mätte upp hela huset inget radon någonstans.. Han tyckte dessutom att blåbetong var ett kanonmaterial med högt K-värde.. och så länge det inte rör sig om den sorten som avger radon är det alltså ingen fara. och det var det alltså inte frågan om i mitt fall.

Man kan mao inte sätta likhetstecken mellan blåbetong och radon
 
Jo det kann man! Vet inte vad det var för snubbe som var hos dig men antingen missuppfattade du vad han sa eller också
är han inkompetent...
DÄREMOT så finns det lättbetong som inte är blå (inte innehåller alunskiffer) och den avger ingen radon.



njitnjau skrev:
Man kan mao inte sätta likhetstecken mellan blåbetong och radon
 
All mörk lättbetong är INTE radonhaltig.
 
Redigerat:
Visst, men allt material som benämns "blåbetong" är per defenition radongasavgivande.
Det finns väldigt lite lättbetong av äldre produktion som inte är blåbetong och det blir väldigt
förvirrande för gemene man om man påstår att det finns blåbetong som inte är radonavgivande!

Som vanligt så är det endast genom mätning som man kan vara säker på sin sak...


somelvis skrev:
All mörk lättbetong är INTE radonhaltig.
 
Humulus skrev:
Visst, men allt material som benämns "blåbetong" är per defenition radongasavgivande.
"Blåbetong" är ett ovetenskapligt namn på mörk lättbetong som oftast innehåller alunskiffer.
Är den tillverkad före 1975 så kan den vara radonhaltig i mer eller mindre utsträckning.

Nu är det så att det i många delar av världen tillverkas mörk lättbetong som inte innehåller radon.
Ex i Polen och baltstaterna görs modern icke radonhaltig lättbetong som är mörk till färgen pga ingående bergarter.
 
Lättbetongen i mitt fall var klart blå eller åtminstone blågrå. Jag har annan lättbetong i huset som är mer vitaktig eller ljusgrå.
Helt säker på att jag inte misförstod någonting.
Och "snubben" jobbar, enligt honom själv, väldigt mycket med radon mätning för bla kommunen och sundsbrokonsortiet. Dessutom var det kommunen rekommenderade honom och förmedlade kontakten. Så, helt inkompetent är han nog inte..

Vad han sa var att folk blir helt tossiga så fort de ser blåbetong , vilket enligt honom var i många fall helt onödigt eftersom det ofta rörde sig om blåbetong som inte avger radon.... Han konstaterade dessutom att det faktiskt rörde sig om blåbetong i mitt fall. och att strålningen var obefintlig.
 
somelvis skrev:
Jag har endast sett trähus med torpargrund / krypgrund.
Har aldrig nånsin sett ett hus med tung stomme (stenhus) som står på sådan grund. De brukar ha gjuten bottenplatta mig veterligen.

Därav torpargrund = trähus
Den grundläggningen är den som visat sig kunna ge de högsta radonhalterna.

Mvh
DET var en konstig slutsats...
Jag bor i Skåne, i ett hus från 1920-talet. Liksom de flesta hus från den tiden och här i trakten så är huset ett putsat hus (med stomme i diverse olika sorters tegel ;-)) Och vi har definitivt kryp/torpargrund. (Ja, det finns något litet gjutet parti under en tillbyggd farstu.)

Ärligt talat, tror du att man gjöt bottenplatta i alla hus förr i tiden? ;-)

Som sagt var, jag tycker din slutsats är mycket märklig. Lite nyfiken på hur du kommit fram till detta antagande egentligen...?
 
Jag skulle tippa att det du har är blå lättbetong, tillverkad av exempelvis Hammenhögen på Öland. Den betongen innehåller relativt låga halter av Alunskiffer. Inte desto mindre, så avger den dock Radon och i nivåer (beroende på en rad andra faktorer) som kan ge upphov till vesäntliga nivåer av Radondöttrar i bostaden.
Att han sedan babblar på och låter sina egna,personliga åsikter färga informationen till kunden, visar bara ytterliggare
att han förefaller oseriös eller inkopetent!
Att någon rekommenderas av kommunen beror enbart på att de genomgått SSMs kurs och den är ytterst basal.
Det är helt otvivelaktigt ett falskt påstående att det skulle vara så att det finns någon Alunskifferbaserad blåbetong som inte avger någon joniserande strålning och radongas - det är helt enkelt fysikalist omöjligt.

Sedan kan det ju vara så att nivåerna i ditt fall är så låga så att det inte är något att åtgärda - men det är en annan sak.

Men det enklaste är ju att titta på uppmätta värden: Vad var medelvärdet för radongashalten? och vad var rumssnittet på gammastrålningen?



njitnjau skrev:
Lättbetongen i mitt fall var klart blå eller åtminstone blågrå. Jag har annan lättbetong i huset som är mer vitaktig eller ljusgrå.
Helt säker på att jag inte misförstod någonting.
Och "snubben" jobbar, enligt honom själv, väldigt mycket med radon mätning för bla kommunen och sundsbrokonsortiet. Dessutom var det kommunen rekommenderade honom och förmedlade kontakten. Så, helt inkompetent är han nog inte..

Vad han sa var att folk blir helt tossiga så fort de ser blåbetong , vilket enligt honom var i många fall helt onödigt eftersom det ofta rörde sig om blåbetong som inte avger radon.... Han konstaterade dessutom att det faktiskt rörde sig om blåbetong i mitt fall. och att strålningen var obefintlig.
 
Är medveten om att "blåbetong" inte är något väldefinierat begrepp!
(Var därför jag satte det innanför citationstecken och skrev harangen om att det är förvirrande för vanligt folk)

Här uppe i mellersta delen av landet så har jag alldrig stött på den baltiska blåbetongen, är den spridd nere i söder?
Och när började den tillverkas?



somelvis skrev:
"Blåbetong" är ett ovetenskapligt namn på mörk lättbetong som oftast innehåller alunskiffer.
Är den tillverkad före 1975 så kan den vara radonhaltig i mer eller mindre utsträckning.

Nu är det så att det i många delar av världen tillverkas mörk lättbetong som inte innehåller radon.
Ex i Polen och baltstaterna görs modern icke radonhaltig lättbetong som är mörk till färgen pga ingående bergarter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.