Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen såg det ut så nästan hela vägen fram till 1994, det stramades upp något lite allteftersom, men 1994 så blev det helt förbjudet med ojordat
Tack för denna utredning!
En annan viktig fråga i sammanhanget: När införde man eluttag med petskydd?
Minns att vi köpte sådana där petskydd som man stoppade i oskyddade uttag, och som bara kunde avlägsnas med en liten sugpropp.
Vi skaffade dem nog på 1980-talet, när vi började få småbarn i huset.
 
Mikael_L
Hmmm, petskydden har jag ingen koll på, tyvärr.

Men inser nu när du tar upp det, att jag tycker det verkar vara kul att få veta lite om.
 
Något som oftast glöms bort när det börjar diskuteras dolda fel i el är just att när att det inte behöver vara fel just vid installationsåret eller renoveringsåret (sedan är det inte säkert att elen nödvändigtvis "renoverats" när rum gjorts i ordning)
Så nedan följer några exempel på vad som var ok på 60-70-tal (oavsett vilken ledare man använt)

Eftersom jag själv hamnat i diskussions med köparen av vårt hus, se:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dolda-fel-nio-ar-efter-foersaeljning.334614/

så rådfrågade elektriker som jobbat ett tag och fick väldigt varierande svar, så läste faktiskt på föreskrifterna (de kan du få av elsäkerhetsverket som du frågar) - och i stort sett samtliga frågetecken blev utredda...

Vad jag lärt mig är bland annat att man 1960-1973 (de år jag läst på) så får man inte får gå med kabel i rör mellan ex. kallvind eller golv i kallvind till uppvärmt rum utan de måste delas och separeras (vilket i modulhus i praktiken innebär, skarvas). Skarven behöver inte nödvändigtvis vara i kopplingsdosa, med tillgänglighet utifrån, utan ska "med hänsyn till spänning och rådande förhållanden erbjuda nödig säkerhet"

"Förklaring Enligt § 20 b skall ledning vara så förlagd, att den är
skyddad mot skada genom mekanisk åverkan, kemiskt angrepp,
värme eller köld."

"
g. Skarvar och avgreningar i .fast förlagd ledning skola vara utochi
av- förda medelst skruvförband eller toppklämmor eller på annat
gren ngar lika betryggande sätt. Skarvar, avgreningar och anslutningar
skola vara utförda med lika god isolation som ledningen ti övrigt.
Förklaring Lödda skarvar anses ej betryggande för skyddsledare
eller andra ledare där ett avbrott kan medföra fara.


Med tillräckligt skydd anses sånt som vid full spänning inte kan föranleda några krypspänningar eller antändning vid normal drift.

Iprincip allt ovan strider väl mot dagens standard - och det är nog ofta det folk och dagens elektriker utgår från, men det är ju defakto inget fel.

Sedan är ju inte heller installationer med utgången teknisk livslängd något dolt fel. El brukar man ju räkna 40-45 år, sedan tillkommer ju avskrivningen för felet och åtgärdandet (eller egentligen nedsättningen av köpeskilling) ska inte vara någon standardförbättring för köparen.

Nu är ju inte ovan något direkt svar för dig, men lite input i hur man måste tänka...

Min köpare verkar ju inte tänka så långt, han hotar fortfarande med advokaten... :crysmile:
 
Jag har inte koll på exakt vad som står i dagens regler. Men jag tror att det i princip kan stå likadant du får skarva en ledare i en hemmagjord dosa om du vill. Men du måste bevisa att den håller rätt isolation, och att den tål brand osv. Då är det enklare att hålla sig till fabriksprovade saker som ngn annan kört på 4750V AC i en minut, och eldat på i några minuter för att se att det slocknar av sig själv osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.