Hej! Nu behöver jag internets expertis.

Vi köpte hus och tillträdde 1/7. Idag hittade jag utlagt råttgift på vinden. Säljaren hade i sitt överlåtelseprotokoll angivit att de inte hade problem(/misstanke) med skadedjur och besiktningsmannen anmärkte inte på någonting rått-relevant.

Självklart försöker jag nu få tag på säljaren för att få klarhet i det här men jag undrar ändå: vilket ansvar har säljaren i detta fall? De har angivit att de inte haft skadedjursproblem men man lägger inte ut råttgift utan misstanke. Å andra sidan har köparen undersökningsplikt, hur dolt giftet än är.

Vilka bör bli våra moves här?

Fan. :)
 
Jag känner faktiskt inte till något hus med vind, som aldrig haft besök av en mus. Kan t.o.m. vara så att förre ägaren inte betraktade möss ( råttor förekommer mest i kloaker och bland soptunnor) som skadedjur. Om man ej har något ätbart, så äter de mest gamla getingbon och liknande och då är de mer otrevliga än skadliga. Detta påminner dock mig om att det är dags att åter gillra fällorna med Japp inför hösten ;)
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
De kanske tyckte att de inte haft problem med möss tack vare att de haft råttgift utlagt?

I vårt hus (tillträde augusti) så har jag hittat en musfälla bakom diskbänken och så finns det en lapp om varning för råttgift uppklistrad på vinden. Jag antar att om jag hade haft ögonen med mig på visningen så hade jag upptäckt dessa två saker redan då... Det kanske du också kunde ha gjort?

Jag har inte funderat på att klaga hos säljarna, däremot har jag funderat på att inte mata fåglarna utanför huset och att fråga säljarna om var på vinden det finns råttgift.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
När du har köpt ett hus, så är det enda som säljaren kan göras ansvarig för, om du hittar ett dolt fel. Och även om du hittar ett klockrent dolt fel, så kan du behöva satsa åtskilliga 100 000 i advokatarvoden, och oroa dig över domstolens beslut de närmaste 3 - 5 åren. Knappast läge att försöka få det till ett dolt fel.

Och jag har lite svårt att se hur man skulle lägga upp argumentationen om detta i en process om dolt fel.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Göran.W
Säljaren har inget ansvar alls för det finns inga problem med skadedjur eller misstanke om att såna ska finnas.
Rått giftet tar ju död på dom innan det blir något problem.
Det finns möss och råttor i alla hus och jag skulle snarare se det positivt att gift finns utlagt för det minskar risken för otrevliga gnagar skador på el kablar eller liknade.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Om du refererar till den sk frågelistan som många mäklare använder så är den inte helt juridiskt bindande eftersom man kan misstolka frågor. Säljaren kan mycket väl anse han inte har problem då giftet håller råttor i schack. Då har han inte gett dig felaktig info.
 
Hur vet du att det lagts dit nyligen ? Vi har råttgift på vår vind, men det hade nog legat där minst 5-10 år när vi köpte huset.

Sedan som någon skrev - det finns få vindar där inte mössen kan komma in. Det är snarast ett normaltillstånd i ett hus och det du upptäckt är alltså inget som är uppseendeväckande. Att säljarna inte upplevt några problem med skadedjur/möss är säkert alldeles sant, därmed inte sagt att möss och även annat spännande inte existerar utanför "inneutrymmena". Och ibland inuti dem med, men utan att vara den omfattningen att det upplevs som "problem".

"Naturen" kallas det för :wow:
 
Jag byter olja på bilen innan den har skurit (/fått problem).
Fd. husägaren kanske la dit giftet av samma princip. Jag ser inte problemet? Som föregående talare, möss är en del av naturen och de kommer alltid att finnas runt omkring oss, men det behöver inte innebära att de blir till ett problem.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Jag har 4 fällor uppe på kallvindan och därmed inga problem med möss.
När de klättrat upp på insidan av panelen så är de säkert lite sugna på något gott, t.ex. nougat och sedan är de ett ickeproblem.

Bara för att stämma i bäcken så har jag 10 fällor ute också så det är flera år sedan det kom in någon.

Tycker du ska ersätta giftet mot slagfällor. Möss blir inte resistenta mot fällor.
Mmmmm luktar gott, PANG

Protte
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
prototypen skrev:
Tycker du ska ersätta giftet mot slagfällor. Möss blir inte resistenta mot fällor.
Mmmmm luktar gott, PANG
Protte
Eller en trevlig katt så får man både sällskap och en vandrande musfälla.. :)
Problemet är bara näbbmössen som de inte gärna äter utan ofta lämnar på utrymmen där man inte ser dem i första taget. Men ingen fara, man hittar dem när man lokaliserat lukten någon vecka senare.
 
Katt är aldrig fel. Men det är inte alltid hundra att de är så effektiva mot mössen. I vårt fall så har vi två såsskallar som bär in mössen, släpper dem och sedan jönsar iväg för något annat. Detta får följden att hos oss bor det för det mesta någon mus bakom diskmaskinen eller kylen eller något annat krypin, till exempel i husses jobbarbrallor, i väntan på att få en chans att komma ut ur huset. Så hos oss är det främst husse som jagar de små stackarna från hörn till hörn för att försöka hålla huset någorlunda tomt på möss.

Råttor har vi dock inga problem med.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
O
Hmmm.... undrar hur man lägger upp en process om dolt fel.... jo... det är så att hmmm... vi har eventuellt möss inne i vårat hus...
Vi har problem med möss på landet... när vi flyttar ut, flyttar mössen in.... Men för det mesta så skippar dom ovanvåningen....
Jag har aldrig funderat på om det verkligen är ett problem....
Eller jo... de gillar den där gummi grejen som man pumpar fram bensin till förgasaren till gräsklipparen....
Bensin smakar visst gott...
 
O
Guzzi skrev:
Katt är aldrig fel. Men det är inte alltid hundra att de är så effektiva mot mössen. I vårt fall så har vi två såsskallar som bär in mössen, släpper dem och sedan jönsar iväg för något annat. Detta får följden att hos oss bor det för det mesta någon mus bakom diskmaskinen eller kylen eller något annat krypin, till exempel i husses jobbarbrallor, i väntan på att få en chans att komma ut ur huset. Så hos oss är det främst husse som jagar de små stackarna från hörn till hörn för att försöka hålla huset någorlunda tomt på möss.

Råttor har vi dock inga problem med.
Vilka snälla katter Ni har som kommer in med sina byten till Er :p
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
För att ett dolt fel ska vara dolt så krävs det att felet inte gick att upptäcka och att det var oväntat. Möss på vinden är knappast oväntat i något hus. Så om giftet låg så att du kunde hitta det utan att börja bryta i väggar och liknande så kan det inte bli ett dolt fel.

Jag skulle inte säga att några enstaka möss på vinden är problem med skadedjur. Inte heller getingbon på vinden, svalor under takpannorna eller liknande.
 
Alexander Sjöberg skrev:
Säljaren hade i sitt överlåtelseprotokoll angivit att de inte hade problem(/misstanke) med skadedjur
Vi har heller inga som helst problem med möss. Däremot har alla våra möss problem med våra katter. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.