Glufsglufs skrev:
I gamla hus och speciellt lägenheter så kom ju kabeln från taket (innan kabel tv och nergrävd kabel) och i många fall så var ju enklaste vägen att dra antingen via fasaden till tv-rummet (lite mer påkostade fällde in rör i väggen på en yttergavel eller liknade i anslutning till tv-rummet) men också att kabeln följde köksventilationen som alltid går till taket av förklariga skäl. Därav antennkabel i köket. Lite olika i olika delar av landet har jag förstått men men, är seden på ett vis på den tiden inte allt var 100% reglerat så kan man hitta många mysko saker i villor och lägenheter.
Okej det gör det ju lite mer förståeligt. Har hittat i ett par lägenheter att bara änden kommer ur ett rör. Skulle man sätta en tv där? Bakom bänkbelysningen? Den var inte förgrenad med något utan själv.
 
Den kan ha blivit avklippt just där då annan väg för antennkabeln dragits men en ända sparats utifall att....
 
Hur matas ringklockan i ett gammalt hus med ström? Den sitter ganska nära mitt telefonjack i hallen och använder samma typ av två tråds vit kabel. Hittade inga sådana kablar från elcentralen i elcentralen. Ringklockan är av äldre variant i metall (med ett skränande (o)ljud) som är infälld i en dosa i väggen.
Är det 220 fram till ringklockan? Har inte mätt... Vad går det för spänning i telefontrådar?
 
krien skrev:
Hur matas ringklockan i ett gammalt hus med ström? Den sitter ganska nära mitt telefonjack i hallen och använder samma typ av två tråds vit kabel. Hittade inga sådana kablar från elcentralen i elcentralen. Ringklockan är av äldre variant i metall (med ett skränande (o)ljud) som är infälld i en dosa i väggen.
Är det 220 fram till ringklockan? Har inte mätt... Vad går det för spänning i telefontrådar?
Ringklockan har säkert en transformator i sig, vid centralen eller i källaren beroende på hur du bor. Den drivs troligen med 12 volt. Teletrådar har ungefär 50V tills det ringer för då går det drygt 100V i trådarna.
 
Transformatorer till ringklockor kan ha alla möjliga och omöjliga spänningar, jag har sett varianter med möjlighet att välja på tre olika utspänningar. Hur som helst så är det garanterat inte mer än 24V, troligtvis inte mer än 12V, d.v.s. rätt ofarligt att "pilla" på.


Det finns ju "elsökare" som man kan föra utanpå väggen för att hitta strömförande ledningar, men jag vet inte vad lägsta spänningen de fungerar på är. Risken är att de kräver så hög spänning att det blir olagligt och farligt att mata in så hög spänning på din ledning.

Om en sådan elsökare fungerar med t.ex. 50V så är det ju möjligt att lägga på 50V på din 'halva' ledning och följa den... Jag är osäker på vilken som är högsta spänningen som man får göra såhär med, dubbelkolla det där med 50V innan nåt farligt/olämpligt händer...
 
Jodå, visst hittade jag en trafo bredvid proppskåpet och det stod något om ringklocka (eller liknande) på den.

Hur gör man för att mata in 50-100V i ett par telefonledningar? Kopplar man ur dem och mäter så var det ca nog 50V, men när sticker det iväg till 100, måste man svara på just de trådarna då eller räcker det med att det ringer i trådarna?

Frågan är väl om en "hemma"-spänningssökare klarar av att hitta 50-100V genom vp-rör och sån gammal mörkbrun 60-tals-byggboard vad det nu heter.
 
En del sökare letar upp metall. Kör in en metallfjäder och följ den med sökaren!
 
Metallfjäder? Menar du en sådan där lång avloppsrens? :) Får väl se om jag har en som är ganska ren...
 
Finns det någon hyfsat billig sökare som hittar metall i väggar, någon som provat någon? Provade en Bosch för ett par år sedan, den tyckte jag pep på allt.
 
Hehe. Köp till barnen en ren metallsökare med justerbar känslighet. För 30 år sen hade man bara dragfjädrar i metall! Jag har en kvar!
 
Finns fortfarande att köpa exv. http://www.jula.se/dragfjader-127688 . Som jag minns min barndom så brukade bara de längre dragfjädrarna vara platta band även om den här bara är tio meter. Var det kortare sträcka så användes mod "pianotråd". (Den var inte superrolig att dra i).
 
Redigerat:
Jag var vid televerket för en massa år sen...
Då fick man åka in till centralen och låna en kabelsökare när man behövde...
Så jag byggde i stället en egen, så jag alltid kunde ha en med mig.
Jag utgick från en multivibrator http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Astable_multivibrator.png
som sändare sen hade jag en spole och en högohmig hörlur som mottagare. Den kombinationen fungerade i många fall. Ibland blev man dock tvungen och åka in till centralen o låna en riktig...
 
Appropå svårhittade teledosor. När vi i början på 2000 talet drog in ADSL i huset så försökte jag lösa det där med första jacket. Efterssom ledningarna har kommit in på vinden tidigare så går ledningen till flera av jacken via vinden. Jag behövde koppla om, en del. Nåväl i källaren gick 2 lösa trådar in i ett rör och kom ut på vinden med annan färg, och satt också helt fast på vägen.

Jag spenderade flera dagar på att försöka hitta dosan där färgbytet skedde, men fick ge upp, och hittade på en alternativ dragning. När vi sedan flera år senare började riva, så hittade jag en dosa dold bakom spegeln på gästtoaletten, precis när det var dags att riva den väggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.