Någon som har tips på hur man kan hitta vart ett VP-rör tar vägen i väggen.

Satt en gammal telefonkabel i det som jag skulle kolla var den tog vägen, drog lite löst i den och så lossnade den, jahapp, det var den telefonen det... Vi hade en telefon inkopplad på den sladden, som tur var så var det ju inte förstajacket.
Det måste ha varit någon skarv i väggen? Det var nämligen inte så mycket kabel som kom ut. (Märkligt, men förr var det vanligare med att man tog det man hade och lappade ihop, bara det inte syndes på utsidan så.)

Lyckas mata i ca 6 m dragfjäder men sedan är det stopp :(

Jag vet dock vilken sladden i andra änden är, den sitter dock fast, som berget Det är klart drar jag av den också så är ju alla spår borta :) förutom att det sitter en telefon i hallen som inte går att använda :(

Finns det någon litet high-tech-moj som kan avge ett tillräckligt starkt ljud och dessutom kan tejpas på en dragfjäder och samtidigt få plats i ett VP-rör och inte ska lossna när man grejar in fjädern i röret?
 
Skaffa en kabelsökare och sätt en signal på kabelstumpen från jacket som inte längre är anslutet. Då kan du pejla in sladden bra.
 
Det kan vara så att du har en infälld dosa dold bakom tapet eller kakel i köket där det en gång suttit ett uttag som blivit borttaget och kablarna bara ihopskarvade och skarvklämmorna sitter då kvar på den kabeln du inte får ut och kommer då inte ut genom röret.

Mata in dragfjäder från båda hållen.
 
Du kan också prova att sätta på nån slang som är aningen mindre än röret i väggen och fästa det tät på en dammsugarslang och lyssna i väggarna om du får fram ett sug/tjutlud någonstans.
 
En riktig kabelsökare verkar relativt dyrt för en engångsföretelse som denna.

Vad skulle man uppnå med att mata in dragfjäder från båda hållen? förutom att man eventuellt hamnar på samma dolda ställe. Har man tur kanske man kan höra ändarna krocka :)

Då detta är ett 60-talshus var detta antagligen förstajacket innan jag satte en kopplingsdosa under takfoten och drog förstajacket till ett annat ställe (där jag vände tillbaka signalen i de två återstående trådarna och kopplade in hall-jacket)

Det med dammsugaren var intressant, det gäller väl i så fall att man har väldigt bra ljuddämpare på själva dammsugaren annars lär det väl bli svårt att höra något annat.
 
Du ska ju inte köra in två samtidigt, du kör in till det slår stopp, drar farm och tillbaka och någon lyssnar om det knackar någonstans. Sen kör du från andra hållet gör lika och lyssnar om det knackar. Är det på ungefär samma ställe så har du ju lokaliserat in felet lite mer.

I ett 60-tals hus finns det två ställen som generellt har teleuttag och det är hallen och köket. Har du nu inget där så kolla om det inte sitter en dosa dolt någonstans. Hallen nere vid golv och i köket på vägg några dm över underskåp/avlastningsyta (orginalkök så klart) kan vid renovering hamnat bakom kakel eller skåp.

Jag har hittat el och teledosor på dom mest mystiska ställen men som är logiska innan ombygnationer i hus och lägenheter.

(Har även sett plåtcentral i zon två i ett utbyggt badrum)
 
Precis som Glufsglufs säger. Det är inte ovanligt att hitta telefonjack vid diskbänken. Ha dom renoverat köket efter först så är det inte omöjligt att dom kaklat över dosan helt enkelt. Därför jag säger till dom som ska göra så att dra ut trådarna och plugga dosan och möjligtvis början på röret också.
Inte ovanligt att man hittar antenn-kabel där heller. Ovanför diskbänken. Vet inte varför dock...?
 
enklaste sättet är nog att sätta ett blåsmunstycke i hålet täta med tejp eller ngn slags kork och blås. sedan är det bara att känna/höra vart det kommer ut luft
 
Pierre1981 skrev:
Precis som Glufsglufs säger. Det är inte ovanligt att hitta telefonjack vid diskbänken. Ha dom renoverat köket efter först så är det inte omöjligt att dom kaklat över dosan helt enkelt. Därför jag säger till dom som ska göra så att dra ut trådarna och plugga dosan och möjligtvis början på röret också.
Inte ovanligt att man hittar antenn-kabel där heller. Ovanför diskbänken. Vet inte varför dock...?
I gamla hus och speciellt lägenheter så kom ju kabeln från taket (innan kabel tv och nergrävd kabel) och i många fall så var ju enklaste vägen att dra antingen via fasaden till tv-rummet (lite mer påkostade fällde in rör i väggen på en yttergavel eller liknade i anslutning till tv-rummet) men också att kabeln följde köksventilationen som alltid går till taket av förklariga skäl. Därav antennkabel i köket. Lite olika i olika delar av landet har jag förstått men men, är seden på ett vis på den tiden inte allt var 100% reglerat så kan man hitta många mysko saker i villor och lägenheter.
 
bobbo77 skrev:
enklaste sättet är nog att sätta ett blåsmunstycke i hålet täta med tejp eller ngn slags kork och blås. sedan är det bara att känna/höra vart det kommer ut luft
Om ändan ligger dolt bakom något så är det inte många som har kraft nog att få ut ljud och omöjligt att känna. Bättre då med damsugare, samma princip fast starkare.
 
tänkte att man kan koppla kompressorn om man har någon..
 
bobbo77 skrev:
tänkte att man kan koppla kompressorn om man har någon..
Har man bra tryck på den och röret slutar i en övertapetserad dosa så blir det ett fint hål där :)

Nog om det, jag ska överväga era tips och det där med att få dem att krocka från två håll var mest en kul sak, kommer någon på något mer skriv gärna det. Har faktiskt hittat en övertapetserad dosa strax intill ytterdörren, där det inte finns någon ström i närheten, skulle kunna vara den. Tänkte bara jag skulle hitta lite tapet och tapetsera över ett lock först. Så är det gjort på andra ställen, hade det suttit vita lock på andra ställen hade jag bara kunnat köra på.

Det skulle även kunna vara en övertapetserad (inbyggd) ringklocka. Vi får väl se...
 
doslock får inte tapetseras över. visst görs det ändå men det är sådant försäkringsbolagen kommer undan ersättningar på.... så försök att hitta dem och skär ut runtom
 
bobbo77 skrev:
doslock får inte tapetseras över. visst görs det ändå men det är sådant försäkringsbolagen kommer undan ersättningar på.... så försök att hitta dem och skär ut runtom
Jag tror TS menade att han skulle sätta en lös tapet på locket så att det inte syns så mycket och då är det ok för dosan är lätta att hitta och ta loss.
 
Vad skulle övertapetserade dosor och utebliven ersättning från försäkringsbolaget ha för samband?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.